October 24, 2003
Hmm... jag vill kyla min dator med några chassifläktar, 4 st närmare bestämt :D, jag har inga nu.
Det jag undrar är vart man ska koppla strömmen från dem. Till nätagget? Till moderkortet? i så fall vart? jag hittar det inte.. 3 av fläktarna har 3 pins kontakter, och en har 3 eller 4.
help me! 🙂
October 2, 2003
Det finns trepinns kontakter på moderkortet som du kan koppla fläktarna till.. Skulle det nu int räcka med 3-pins anslutningar på moderkortet kan du köpa en 4>3 pins adapter .. en sån här är det http://www.gtek.se/index.php?m.....3e1cca6c59
October 24, 2003
MEN GAH!
Ni har ju inte svarat på min fråga!
Hur många fläktar kan jag koppla in i nätagget (normalt sett), jag har aldrig öppnar det 🙁
(ni får slå mig om ni vill :P)
och..
Om det står JSFAN på moderkortet, intill PCIportarna, och det är en liten vit sak där, med 3 pinnar, kan det vara där jag ska sätta chassifläktar då?
Grejjen är att jag vill veta hur många fläktar jag kan putta in i burken, så jag vet hur många jag ska köpa!
//johan
March 20, 2001
johan_lojan wrote: MEN GAH!
Ni har ju inte svarat på min fråga!
Hur många fläktar kan jag koppla in i nätagget (normalt sett), jag har aldrig öppnar det 🙁
(ni får slå mig om ni vill :P)och..
Om det står JSFAN på moderkortet, intill PCIportarna, och det är en liten vit sak där, med 3 pinnar, kan det vara där jag ska sätta chassifläktar då?
Grejjen är att jag vill veta hur många fläktar jag kan putta in i burken, så jag vet hur många jag ska köpa!
//johan
du ska inte öppna nätagget för att koppla in fläktarna. Du ska koppla dom på kablarna som kommer ut från nätagget. Ett moderkort brukar (OBS! brukar ha inget som säger att ditt har det) 3 eller 4 3 pins kontaker och en av dessa används ofta för cpu fläkten. Det brukar sitta två st uppe vid cpu:n en nere vi "främre" delen av moderkortet och en mellan pci platserna. Om dessa inte räcker eller om du inte har tillräckligt många så kan du köpa fläktar som har 4 pinskontakter som du kopplar direkt till nätagget eller så kan du köpa kablar som gör om 3 pins kontakter till 4 pins kontaker.
1 Guest(s)