Vart/hur ska jag sätta temp sensorerna för bra avmätning?|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vart/hur ska jag sätta temp sensorerna för bra avmätning?
Sharm2k4
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 63
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 16, 2004 - 4:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Har 4 temp sensorer ja ska stoppa in i datorn,, externa alltså
Vill sätta en för att mäta cpu tempen
antar väl att de bästa är o sätta den precis intill cpu kärnan men eftersom ja har en P4a så har den ju en liten platta som täcker kärnan så de e uteslutet (vill inte bända bort plattan för då ryker säkert all form av garanti)
så kan nån rekommendera vart ja ska sätta temp sensorn?
testade och sätta den precis under processorn bakom moderkortet men de funkade inte alls, helt missbildade mätningar 14 grader mätte den hehe
Har en Thermalright SP-94 heatsink om de hjälper
tack för svar!

[ToMaHaWk]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1422
616044
May 9, 2004 - 8:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Sharm2k4 wrote: Har 4 temp sensorer ja ska stoppa in i datorn,, externa alltså
Vill sätta en för att mäta cpu tempen
antar väl att de bästa är o sätta den precis intill cpu kärnan men eftersom ja har en P4a så har den ju en liten platta som täcker kärnan så de e uteslutet (vill inte bända bort plattan för då ryker säkert all form av garanti)
så kan nån rekommendera vart ja ska sätta temp sensorn?
testade och sätta den precis under processorn bakom moderkortet men de funkade inte alls, helt missbildade mätningar 14 grader mätte den hehe
Har en Thermalright SP-94 heatsink om de hjälper
tack för svar!

Hehe lite sent svar kanske, men what the hell...

Ska du sätta sensorn på en p4 så är egentligen det enda sättet som fungerar att sätta den under cpu'n, men inte under moderkortet. Alltså i socketen fast på undersidan av cpun. Det är pillrigt som fan & få sladdarna att gå mellan processorbenen utan strul, men man får sitta med brytbladskniv & skala kabeln tunnare tills det går. Det är det enda sätt jag fått till det bra på iaf...

Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
616205
May 9, 2004 - 10:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Har varit framme med idén förut i liknande tråd. Tar det nu igen. Borde det inte funka att borra ett litet hål någon cm in i flänsen och sen fylla med kylpasta och tempsensor. så nära cun som möjligt förstås utan att ruinera värmeledningskapasiteten allt för mycket.

[ToMaHaWk]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1422
616315
May 10, 2004 - 7:08 am
sp_Permalink sp_Print

Relaxia wrote: Har varit framme med idén förut i liknande tråd. Tar det nu igen. Borde det inte funka att borra ett litet hål någon cm in i flänsen och sen fylla med kylpasta och tempsensor. så nära cun som möjligt förstås utan att ruinera värmeledningskapasiteten allt för mycket.

Jo det borde fungera, men för att få någorlunda bra värden så måste du då borra hålet så att det sitter precis över kärnan, vilket får till följd att tempen försämras ganska mycket. Har testat detta själv med ett antal kylflänsar, och jag fick rätt mycket högre temps med detta sätt, så jag rekommenderar starkt att låta bli.

Det minst dåliga sättet att mäta temps på för en vanlig dödlig utan att försämra tempsen är nog det sätt jag beskrev ovan. Har än så länge inte hittat ett bättre sätt som inte höjer tempen avsevärt.

EDIT: På en XP-processor så sätter man givetvis sensorn direkt mot kanten av kärnan för minst dålig mätning.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 89
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL