October 20, 2001
Dr_spackel wrote: Det enda du skall tänka på är att blandar du t.ex. coppar och Alu så lär du få problem senare i framtiden.
Vilka problem skulle det vara? Så som jag har förstått det så tillverkas det fortfarande kylflänsar av aluminium med koppar botten, vilken skilldnad skulle det vara att ha den blandningen i vattenblock?
July 22, 2003
Vecna wrote: [quote=Dr_spackel]Det enda du skall tänka på är att blandar du t.ex. coppar och Alu så lär du få problem senare i framtiden.
Vilka problem skulle det vara? Så som jag har förstått det så tillverkas det fortfarande kylflänsar av aluminium med koppar botten, vilken skilldnad skulle det vara att ha den blandningen i vattenblock?
om man blandar alluminium och koppar så kommer al att gradvis lösas upp och ja jag vet att det finns block där dom har både och. Men då har dom antagligen löst det genom att tex guldplätera kopparn....
July 22, 2003
Vecna wrote: Nu vet inte jag om det är samma sak att ha blandningen på kylfläns och vattenblock men när jag sågade isär min kylfläns med kopparbotten så var den inte guldpläterad. Fast det kanske är efter 5-10 års konstant bruk och inte något år?
Nej det är inte samma sak... det är vattnet som hjälper till. Vattnet löser upp kopparjoner som koriderar aluminiumet. Så eller på liknande sätt är det, var inte så aktiv på kemilektionerna 🙂
October 20, 2001
Snorch wrote: [quote=Grayfox][quote=Mind]klart det funkar
Men kyler det tillräkligt?
Ja de kyler alldeles tillräckligt.. om du gör bra block vill säga!
Och jag har inte sett att han frågar om man kan blanda koppar och alu?
men men kanske har missat något.. 😛
Tror att det var extra info ifall man nu skulle försöka sig på det senare 😀
March 20, 2001
Dr_spackel wrote: Det enda du skall tänka på är att blandar du t.ex. coppar och Alu så lär du få problem senare i framtiden.
Blandar man koppar och alu så blir det korrosion. Men det tar välldigt lång tid innan det har korroderas så mycket så att man får några problem med läckage eller liknande.
August 16, 2002
det kallas galvaniskt element eller nåt, och det som händer är att den mest oädla metallen löses upp... du skulle kunna lösa det genom att ha nåt i zink eller magnesium i systemet... typ lägga i ett magnesiumblock i tanken eller nåt...
men jag rekommenderar iaf att du kör koppar, eftersom det kyler så mycket bättre att du kan ha blocket i din nästa dator...
March 14, 2001
Grayfox wrote: [quote=keffing] men jag rekommenderar iaf att du kör koppar, eftersom det kyler så mycket bättre att du kan ha blocket i din nästa dator...
Hur menar du?
Han menar att koppar kyler bättre än aluminium och att du troligen kommer kunna använda de till nyare cpuer.. 🙂
Men jag anser att de inte är så stor skillnad mellan aluminium och koppar som många säger att de är.. Självklart beror de på vilken design man väljer på blocken.. men om man skulle välja ex white water är det inte speciellt stor skillnad.. inte tillräcklig stor skillnad för att jag ska välja koppar iaf... 😛
1 Guest(s)