April 26, 2001
Alla pratar om att kyla vatten med kylare och massa fläktar, och hur jobbigt detta är.
Jag har själv vatten kylning i min dator, så detta är ingen kritik.
Men tanke är att ha en "liten" frys jämte datorn med en vätske behållare i.
Ju större tank desto bättre, men den får nog ligga på 10 liter minst.
Och tanken var då att ha en pump som pumpar runt en -18 gradig vätska in i kylblocket.
Jag tror att detta och en peltier skulle kunna göra ett bra jobb.
Och man skulle slippa alla fläktar till alla kylare mm.
Problemet är att man inte kan springa på LAN partyn hela tiden.
Vad tror ni skulle detta vara något genomförbart eller?
Ja att trycka in en radiator i frysen kan nog kanske vara en bra idé! Det låter inte helt fel i alla fall!
Tekniknörd som gillar att träna.
May 28, 2001
Man jan ju använda sig av en såndär liten 12-volts kyl som man har i bilen kanske, så kopplar man den till en bilbatterialaddare som klarar att ladda 3 ampere... då blir det inte så jobbigt att ha med den på ett lan. Säg sen att man använder en oljekylare från en turbo så ryms den gott o väl i kylskåpet också
May 24, 2001
Det hela låter ganska ineffektivt tycker jag...
När man tänker efter så måste ju värmen som frysen tar upp ut nånstans, och frysens radiator är oftast mycket sämre än det som sitter i vattenkylningssystem (om det är en liten 12v frys alltså), och den måste ju ta hand om både frysens värmeeffekt plus det som kommer med vattnet, hur många hundra watt det nu är...
Nä.. vanlig vattenkylning + peltier är nog ändå bäst.
February 19, 2001
Men har ni hört talas om LAN-BURKAR !!! *huga* okej, själv tar jag med mig min addtronics serv burk på lan för jag är för lat. men på lan räcker det ju om man har FETA hårdiskar (leeeeeecha) Bra graffekort och en duron lr nått sånt.. o då räcker det ju med en mini-atx lr ?
May 28, 2001
May 24, 2001
Cirkulation skulle göra att man inte behöver isolera? va?
Om vätskan i slangarna är under rumstemperatur kommer slangarna att bli "svettiga" och om det börjar droppa vatten inne i lådan är det ju kört. Cirkulationen har INGET med saken att göra.
Men som sagt så tror jag inte att det kommer att funka överhuvudtaget, frysen kommer att bli hur varm som helst.
April 26, 2001
Det var bara en tanke....
Jag såg en kille i USA som hade en 20 liters behållare i en frys men glykol i eller något annat köld beständig vätska.
Och det var det ända som han hade till kylning på processorn.
Men om man har 20 liter -18 gradig vätska i frysen, så borde detta ta lång tid innan detta kommer upp i temeraturer över 15-20 grader.
Eller?
June 28, 2001
April 1, 2001
idelan: den går inte sönder!!
iså fall borde den gå sönder oavsett vad man stoppar i, och då försvinner liksom hela meningen med frysen...
Andedningen till att man inte ska stoppa i varm mat i kylen/frysen är för att övrig mat blir varm och blir dålig. Frysen hinner inte kyla ner den tillräckligt snabbt.
1 Guest(s)