January 28, 2004
Jag tror att extremkylnings marknaden i framtiden kommer att minska med införseln av dualcore processorer och möjligheten att köra med flera sammankopplade grafikkort. Man lär ju hellre köpa ett extra high end kort än extremkylning då det mest är spel som kräver topp prestanda. Jag kör överklockat själv just nu så jag har inget emot det men ändå.
Visst det finns dom med hur mycket pengar som helst som har råd att köra både vapochill och flera graffe, men för vanliga användare är frågan intressant.
August 16, 2002
Multiface wrote: Jag tror att extremkylnings marknaden i framtiden kommer att minska med införseln av dualcore processorer och möjligheten att köra med flera sammankopplade grafikkort. Man lär ju hellre köpa ett extra high end kort än extremkylning då det mest är spel som kräver topp prestanda. Jag kör överklockat själv just nu så jag har inget emot det men ändå.
Visst det finns dom med hur mycket pengar som helst som har råd att köra både vapochill och flera graffe, men för vanliga användare är frågan intressant.
joo.. en dual core opteron överklockad utvecklar ju inte mindre än typ 150-200W, så det tar vi passivt föfaan... sen så kommer dualcore antaligen aldrig slå sig in på desktop marknaden.. skiten är menad mest som ett sätt att kör SMP på ett singelsystem... vi vanliga konsumenter kommer få ha kvar våra lite svalare processorer och dampkylning...
sen ang flera graffekort... extremkylning på graffe, vad menar du med det? vappo? vatten? om man kör två graffekort i SLI så tror jag att om man är entusiast lika gärna kan vattenkyla korten... liksom, man vill ju ha maxprestanda, även fast man redan har dampigt bra prestanda sen innan... sen så är det fan ingen som kör vappo på graffet om man inte vill slå nåt rekord eller nåt...
sen om man redan har en vattenkylning och köper ett till graffekort så är det inte speciellt dyrt att köpa ett till vattenblock... vattenkylning handlar sen ju inte bara om att CP-överklocka, det handlar ofta om att få ett tyst system också...
ne, jag tror att extremkylningslösningar kommer vara kvar... båda de saker du nämnde kommer ha så liten påverkan på marknaden ändå...
sen pratar du om "vanliga användare"... vilken "vanlig användare" kör vappochill? ingen tror jag...
edit: känns också lite överdrivet med ordet "död" i topicen
November 26, 2002
Borde inte detta skrivas varje gång det kommer en ny generation av CPUer, grafikkort eller minnen? "Ingen kommer att behöva mer än 640k RAM"... Hört den förut? 🙂
Det finns alltid de som vill ta ut max av sin burk oavsett om man kör 1 eller 2 cpuer eller om man har 1 eller 2 grafikkort.
December 27, 2003
Multiface wrote: Man lär ju hellre köpa ett extra high end kort än extremkylning".
Titta på top 10 på orbäen på futuremark och tänk igenom ovan stående rad.
Det kommer förmodligen länge till att finnas *hosthostsjukahosthost* personer som får en kick av att pressa sina saker till totalt max.
Även om det kommer en "herrejösses" processor på 6 Ghz på luft om 5 år, så tror jag nog inte det komemr ta allt för lång tid innan det hamnar en -150c kaskad på den.
January 28, 2004
Okej så här i efterhand kanske det var en dum tanke. Men jag menar om att man har en fast summa pengar och ska köpa ny dator och inte äger någon extremare kylning sen tidigare så lägger man nog hellre pengarna på ett extra graffe, vem skulle inte vilja ha 1gb grafikminne.
August 10, 2004
Multiface wrote: Okej så här i efterhand kanske det var en dum tanke. Men jag menar om att man har en fast summa pengar och ska köpa ny dator och inte äger någon extremare kylning sen tidigare så lägger man nog hellre pengarna på ett extra graffe, vem skulle inte vilja ha 1gb grafikminne.
Vem skulle vilja 1GB grafikminne? Ingen 3D-motor (läs spel) adresserar den mängden minne. Det mesta som finns på de vanliga grafikkorten idag är 256MB, vilket uttnyttjas av väldigt få spel.
May 27, 2004
Doom3 vill gärna att du ska ha 512mb minne på kortert när du kör på högsta kvaliteten. Väldigt stora texturer jämfört med andra spel, för det är det enda jag hört om som vill ha mer än 256mb.
Extrem kylning kommer alltid anpassas och där efter vara tillgängligt till de nya leksakerna som kommer ut på marknaden.
Finns folk som gjort block till sina vapo´s/cascades som är väldigt "tunna" och som skulle gå att monteras på en sli setup.
Angående Dualcore så kommer det vara ett ännu mindre problem än sli´s trånga utrymme.
Ev. kan ju även någon tillverkare höra överklockningtokarnas rop och skapa mobo/sli brygga med bredare utrymme och sånt.
Trevlig diskussion men inte speciellt vettig 🙁
Ny standarder/problem har alltid uppkommit och blivit lösta.. detta är inget nytt.
Angående pengar så... Ja det kommer kosta mer pengar att vara på topp nu då du behöver ett till grafikkort. Men att köpa ett till vattenblock till vattenkylningen lär inte vara något problem...
March 1, 2003
John_lz wrote: Borde inte detta skrivas varje gång det kommer en ny generation av CPUer, grafikkort eller minnen? "Ingen kommer att behöva mer än 640k RAM"... Hört den förut? 🙂
Nobody will ever need more than 640 kB RAM.
-- Bill Gates, 1983
Windows 98 requires 16 MB RAM.
-- Bill Gates, 1999
Nobody will ever need Windows 98.
-- logical conclusion
(saxat från http://www.redhat.com/archives.....00281.html )
January 28, 2004
June 28, 2001
jag vet inte hur en kvantprocessor funkar men IBM håller ju på att utveckla en optisk processor, då kommer saker o ting att röra sig i ljusets hastighet, kan vara svårt att få det o gå snabbare då, men det löser dom väl med att köra fler processorer.
att börja med optisk teknik efter runt 100års användning av elektroner kan vara ett stort steg.
1 Guest(s)