January 9, 2002
Ok, jag gjorde ett första försök på vattenkylning häromdagen... fixade detta :
Swiftech 462-UT Block m 226W Pelt
Swiftech Nätdel 320W
Eheim 1048 Pump
BlackIce II
2 x 12CM 75CFM Fläktar
satte ihopa det, körde det i 2 dagar för att kolla läckor, inga problem, allt torrt.
tog loss mitt M/B från datorn, byggde upp allt på bordet, utan chassi, och satte igång.. hmm.. datorn bootar, jag ställer in bios, rebootar, datorn död.... hmmm... efter närmare undersökning visar det sig att CPU'n dog (AMD T-Bird 1400 AGOGA) .. /Sigh...
Kollar klockan, 10 min innan allt stänger, springer och köper en XP-1800 ... Byter ut den, kör igång, allt funkar... 1900 MHz på default voltage, 12C i CPU'n... allt funkar... Man e glad, efter 20 min så dör datorn igen... tar loss moderkortet, kollar... massor med vatten från kondesation... låter allt torka (hjärtat bankar) .. Visar sig allt verkar fungera, nu när vattnet är borta.. och , verkar va att pelt'en e lite väl stark, vi stänger en av Black-Ice fläktarna, och kör den andra på 7V ... den klarar sig ca 8 timmar, sen dör den... Kondesation igen...
Jag behöver massa hjälp nu !! Hur ska jag göra så att det inte skapas kondesation mellan cpu'n och Swiftechen .. ?? Någon som har gjort en liknande rigg innan ?
Tack för allt hjälp på förhand !
MvH / Damir
December 28, 2001
April 30, 2001
😆
Om du inte vill ha kondens så kör du utan peltier.
Man köper pelts för att få bra temps, det vill sägga under rumstemp, och när man har en prolle under rumstemp då blir det kondens!
Så du har två val, skydda prolle mot kondens vilket är väldigt lätt gjort med "neoprene" eller köra utan pelt 😛
April 7, 2002
Var på swiftechs hemsida står det om hur man kondensskyddar...?
--------------
prolle: AMD AthlonXP 1600+
chassi: Chieftec TA-10W FullTower
mobo: Asus A7V-133 Raid
hdd: 260GB maxtor 7200rpm
minne: 768 Mb
cd: DVD
graffe: GeForce 4 TI 4400 128mb DDR
Ljud kort: sound Blaster Audigy Platinum ex
January 9, 2002
Ok, ok.. bara så ni vet, jag har använt peltiers innan ! Detta e inte min första tur i vattenkylning... och CPU'n e skyddad under sockeln, och det följde med neophrene att sätta i sockel-hålet, vilket jag gjorde så klart.... Men, det fanns ingen neophrene att sätta runt sockeln, förutom det som redan sitter på själva blocket, vilket når nästan ner till moderkortet , men tydligen inte riktigt ner... Och jo, jag vet vad kondens är
December 19, 2000
Låter som en mindre rolig historia..!!
Som tidigare nämts så måste du isolera "ORDENTLIGT" runt sockel å processor med en sådan kraftig peltier.
Mitt råd är att du köper "Elektronik fett"..å kletar på sockel å runt om även på mobo..snåla inte..det ska vara rikligt...sätt även fett i socklen. Lan du inte få tag på fett så går det med silicon oxå..men då blir det lite mer permanent..går inte så lätt att få väck!
Personligen skulle jag nog oxå kleta på lite fett ovan på prollen för att skydda "just in case" ...!!!
Där efter skär du ut neopren lr någon anna form av skumgummi..t.e.x liggunderlag(inte lika bra men det funkar)....en bit som sitter på mobot tajit mot sockeln...å sedan bygger du på upåt så det täcker en bit upp på blocket. Sätt även neopren mellan blocket å coldplaten om inte det finns. Sen rekommenderar jag även att du sätter en tun bit mellan coldplarte å processor...som du skär ut med precision.
Som tidigare nämts så blir myyycket kondens med en så kraftig peltier....så var "NOGA"...och snåla "INTE" med isolering...bättre att det blir "over do" än inget alls.
Lycka till..!!
January 9, 2002
Indeed you are correct my good sire
Jag vet, allt är mitt fel, behövde bara skriva min historia... nu testkör jag CPU'n och moderkortet efter en natt under stark varmluft, tror allt vatten är borta , jag kör torrt nu... hade redan kollat upp den pastan, ska ordna den på måndag från elfa.
Tack för alla inlägg Tror faktiskt detta kommer sluta gott, kanske kan tom få min T-Bird 1400 ersatt, finns juh inga synliga skador ! )
MvH / Damir
Tack igen för alla inlägg !
1 Guest(s)