Vatten sugits in i grafikkort?|Page 2|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vatten sugits in i grafikkort?
frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1511
sp_UserOfflineSmall Offline
740253
October 6, 2004 - 5:56 pm
sp_Permalink sp_Print

hm.. nä.. menar "plasten" som kretskort tillverkas av... kommer ej på vad d heter... men är iaf ett starkt material som används även till andra saker, som jag inte tror drar åt sig vatten, men möjligt det är ytbehandlat för t.ex surfingfenor... vet ej..

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
740301
October 6, 2004 - 6:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Frisk wrote: NEJ, är inte glasfiber jag söker, jag menar det grå/bruna materialet kretskorts görs av, jag vet oxå att man använder glasfiber, men det är en armering... å ja, glasfiber drar åt sig vatten, mycket väl t.o.m. har jobbat med både glasfiber epoxy och polyesterplast...

Vad jag har förståt så tillverkas de i glasfiber.
Men med glasfiber brukar man ju mena "materialet som sammanbinder"
oberoende av vad det är men kanske får en ide man kan ju vara lite trög emellanåt.

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
740317
October 6, 2004 - 7:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo, visst, det innehåller säkert glasfiber, men det är ju bara en stärkande väv, liksom kolfiber som fyller samma funkiton fast oftast till högre pris en länk till var du kan läsa om både fibrer och sandwich-konstruktioner,http://fiber.get.to/ dock måste du ju ha ett ämne som "klistrar" fibern, exempel på dessa är Epoxy och Polyesterplast (vanlig "båtplast") sen finns det ju massa andra med, t.ex. det jag tänkte på som används till kretskort, kommer dock ej på namnet, min bror som sa det till mig, ska fråga honom så fort ja får tag på honom. detta är väl dock VÄLDIGT off topic

Hans-Erik
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 807
740431
October 6, 2004 - 8:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Jahop, då är mitt grafikkort förklarat DÖTT!
Jag sörjer 🙁

Problemet är att när man har grafikkortet i så kommer inte enns boot-pipet, allt är typ dött

ZejtaN
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 116
740446
October 6, 2004 - 9:00 pm
sp_Permalink sp_Print

ZejtaN wrote: Fan va tråkigt.
Har du lust att göra dig av med det trasiga kortet så får du några hundringar på det. behöver ett kort med samma infästningar som mitt för att utforska potentiella evaporator block på.

Skicka ett pm så kan vi ta det där,

// Zejt

ovan bara som en liten påminnelse.

Pojo
Member
Medlem
740577
October 7, 2004 - 5:03 am
sp_Permalink sp_Print

Frisk wrote: Jo, visst, det innehåller säkert glasfiber, men det är ju bara en stärkande väv, liksom kolfiber som fyller samma funkiton fast oftast till högre pris en länk till var du kan läsa om både fibrer och sandwich-konstruktioner,http://fiber.get.to/ dock måste du ju ha ett ämne som "klistrar" fibern, exempel på dessa är Epoxy och Polyesterplast (vanlig "båtplast") sen finns det ju massa andra med, t.ex. det jag tänkte på som används till kretskort, kommer dock ej på namnet, min bror som sa det till mig, ska fråga honom så fort ja får tag på honom. detta är väl dock VÄLDIGT off topic

Jo men när man talar om glasfiber så brukar man ganska automatiskt mena att det finns ett bindemedel.

Men detta kan ju då vara nästan vad som helst. (Ifall nån uppfinner nåt onödigt)

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
740724
October 7, 2004 - 9:33 am
sp_Permalink sp_Print

Hans-Erik wrote: Jahop, då är mitt grafikkort förklarat DÖTT!
Jag sörjer 🙁

Problemet är att när man har grafikkortet i så kommer inte enns boot-pipet, allt är typ dött

Från din första post så sa du att det var ungefär en vecka sen du råkade få en droppe vatten på grafikkortet.
Då undrar jag ifall du har kört igång datorn med det grafikkortet igång innan? Eller väntade du en vecka?

För ifall du har väntat en vecka så tror jag knappast att du har drabbats av kortis, då har vattnet lätt hunnit dunsta bort.

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
740784
October 7, 2004 - 11:02 am
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: [quote=Hans-Erik]Jahop, då är mitt grafikkort förklarat DÖTT!
Jag sörjer 🙁

Från din första post så sa du att det var ungefär en vecka sen du råkade få en droppe vatten på grafikkortet.
Då undrar jag ifall du har kört igång datorn med det grafikkortet igång innan? Eller väntade du en vecka?

För ifall du har väntat en vecka så tror jag knappast att du har drabbats av kortis, då har vattnet lätt hunnit dunsta bort.

och dessutom använder du väl avjoniserat vatten (batterivatten) för att undvika riskera kortslutning?

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
740787
October 7, 2004 - 11:05 am
sp_Permalink sp_Print

håller inte med dig pojo... snarare tvärt om, pratar man om härdplaster eller liknande menar man nästan automatiskt att d innehåller någon form av bindväv... har förrästen fått tag på namnet nu g10 heter materialet som kretskort tillverkas av... finns väl säkert något mer "normalt" namn för ämnet med...

förrästen, hur går det med grafikkortet? vad har du utfört för åtgärder, fått igång det något?

ocz
Member
Medlem
Forum Posts: 3178
740788
October 7, 2004 - 11:06 am
sp_Permalink sp_Print

ViU wrote: [quote=Coore][quote=Hans-Erik]Jahop, då är mitt grafikkort förklarat DÖTT!
Jag sörjer 🙁

och dessutom använder du väl avjoniserat vatten (batterivatten) för att undvika riskera kortslutning?

Hur får man tag på det? Jag kör med destillerat.

Pojo
Member
Medlem
740794
October 7, 2004 - 11:14 am
sp_Permalink sp_Print

Frisk wrote: håller inte med dig pojo... snarare tvärt om, pratar man om härdplaster eller liknande menar man nästan automatiskt att d innehåller någon form av bindväv... har förrästen fått tag på namnet nu g10 heter materialet som kretskort tillverkas av... finns väl säkert något mer "normalt" namn för ämnet med...

förrästen, hur går det med grafikkortet? vad har du utfört för åtgärder, fått igång det något?

Beror väl på vad man är van vid.

Men tänkte som så att sägger man att en t.ex. tank, båt osv. är gjorda av glasfiber förstår man ju också att det finns lite annat än själva glasfibern.
Sen att glasfibern får helt olika användningsområden beroende på vad som används är ju ensak men du vet.

Ska sluta att dra denna mer oftopic nu.

Pojo
Member
Medlem
740797
October 7, 2004 - 11:16 am
sp_Permalink sp_Print

ocz wrote: [quote=ViU][quote=Coore][quote=Hans-Erik]Jahop, då är mitt grafikkort förklarat DÖTT!
Jag sörjer 🙁

Men det är ju inte direkt mycket säkrar eller en liten stund men vattnet återgår ju till "normalt" ändå efter en stund när det rör i olika material osv.

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
740809
October 7, 2004 - 11:44 am
sp_Permalink sp_Print

ocz wrote: [quote=ViU][quote=Coore][quote=Hans-Erik]Jahop, då är mitt grafikkort förklarat DÖTT!
Jag sörjer 🙁

avjoniserat = destillerat

ocz
Member
Medlem
Forum Posts: 3178
740894
October 7, 2004 - 2:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: [quote=ocz][quote=ViU][quote=Coore][quote=Hans-Erik]Jahop, då är mitt grafikkort förklarat DÖTT!
Jag sörjer 🙁

avjoniserat = destillerat

Ah... Jag är inte så kunnig inom sådant ännu. Trodde det var två olika saker. embarassed

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
742989
October 10, 2004 - 3:49 am
sp_Permalink sp_Print

Frisk wrote: hm.. nä.. menar "plasten" som kretskort tillverkas av... kommer ej på vad d heter... men är iaf ett starkt material som används även till andra saker, som jag inte tror drar åt sig vatten, men möjligt det är ytbehandlat för t.ex surfingfenor... vet ej..

kretsbanorna (och hela kretskortet) är täckta med ett lager epoxy för att hindra kortisar och slitage av banorna... vatten tränger INTE in mellan banorna... inte heller in i kretskortet...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 213
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL