Vattenblock|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vattenblock
Rille____86
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 82
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 3, 2004 - 10:00 am
sp_Permalink sp_Print

Har fått ett http://www.gtek.se/index.php?m.....11e73e9c5b nu och jag undrar om det är värt 1000 - 1500kr att gå över till vatten kylning?

[ToMaHaWk]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1422
636755
June 3, 2004 - 11:02 am
sp_Permalink sp_Print

Rille____86 wrote: Har fått ett http://www.gtek.se/index.php?m.....11e73e9c5b nu och jag undrar om det är värt 1000 - 1500kr att gå över till vatten kylning???

Om du antingen vill få datorn tyst eller vill kunna överklocka mer, och förbereder dig på en hel del meckande(och eventuella svordomsvisor som ofta kan förknippas med vattenkylningsmontering) så, ja. Annars, nej. 😉

EDIT: Antalet svordomsvisor beror givetvis både på val av komponenter/chassi samt ens egen erfarenhet vad gäller vattenkylning. Feta radiatorer/läckande tankar/dåliga slangar/dåliga slanganslutningar kombinerat med trångt chassi & oerfaren montör brukar resultera i att personerna nedanför balkongen får se upp för lågt flygande vattenkylning... 😉

M0rbid
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 692
636809
June 3, 2004 - 12:08 pm
sp_Permalink sp_Print

[ToMaHaWk wrote: ][quote=Rille____86]Har fått ett http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=838&session=381eaebbc8d78f790fd0da11e73e9c5b nu och jag undrar om det är värt 1000 - 1500kr att gå över till vatten kylning???

Om du antingen vill få datorn tyst eller vill kunna överklocka mer, och förbereder dig på en hel del meckande(och eventuella svordomsvisor som ofta kan förknippas med vattenkylningsmontering) så, ja. Annars, nej. 😉

EDIT: Antalet svordomsvisor beror givetvis både på val av komponenter/chassi samt ens egen erfarenhet vad gäller vattenkylning. Feta radiatorer/läckande tankar/dåliga slangar/dåliga slanganslutningar kombinerat med trångt chassi & oerfaren montör brukar resultera i att personerna nedanför balkongen får se upp för lågt flygande vattenkylning... 😉

aj fan, låter inte bra det där för mig som skall montera min vattenkylning i sommar =P , men håller på att planera redan nu hur allt skall sitta så man slipper så mycket trubbel sedan när man står där och skall montera.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
636838
June 3, 2004 - 12:43 pm
sp_Permalink sp_Print

De är inte alls så svårt som [ToMaHaWk] får det att låta (om man inte är väldigt obegåvad då :P)
Nä men bara skruva fast blocken m.m och sen dra lite slang.. inte svårt..

[ToMaHaWk]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1422
636854
June 3, 2004 - 1:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Har byggt ett antal vattenkylningar & jag håller med om att det oftast är lätt. MEN, när man får för sig att pracka in saker i lådor där det är jävulskt trångt, och man dessutom är alldeles för kåt att få igång systemet för att testköra allt noga så kan det gå dåligt. 😉

Enda regeln är väl: använd sunt förnuft & låt det ta den tid det tar. Ruscha inte på bygget för att du ska på ett lan lr nåt, då blir det bara kasst i slutändan. Tänkt efter en och kanske tre ggr innan du gör nån modifiering av chassit som blir helt fel i slutet.

Använder man "färdiga" kit som tex waterchill så blir ju problemen mindre, men då blir ju också resultatet sämre. Vill bara inte att folk ska tro att man smäller ihop en custom-vattenkylning på en timme & sen kutar iväg på lan om man aldrig gjort det förr. Man måste planera placering av tank, radiator & pump osv osv, kapa upp hål i chassit osv. mkt jobb i slutändan oftast.

Rille____86
Siktar mot toppen
Medlem
637101
June 3, 2004 - 5:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Tror ni man kan kyla prollen med vatten blocket jag visade med 2st Black Ice PRO II radiatorer passivt med en vatten tank på typ 1-2l

Neam
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1041
637115
June 3, 2004 - 6:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Vadå passivt? Ska du inte ha pump då eller vad?

Rille____86
Siktar mot toppen
Medlem
637116
June 3, 2004 - 6:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Neam wrote: Vadå passivt? Ska du inte ha pump då eller vad?

öööh jo men jag hade inte tänkt ha några fläktar.... ska ha en hydor l20 hade jag tänkt...

Farbror
Member
Medlem
Forum Posts: 2275
637932
June 4, 2004 - 3:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Det e juh bara o testa inget problem den blir nog inte så varm direkt även om det inte skullle funka så bra(Om dvs) Det e juh bara o sätta på en fläkt om det inte funkar..
8)

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 95
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL