Vattenblock för minnen?|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vattenblock för minnen?
[ToMaHaWk]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1422
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 30, 2002 - 7:58 am
sp_Permalink sp_Print

Nån som vet om det finns att köpa vattenblock för grafikkortsminnen? Har beställt vattenkylning, men det känns som om att det är grafikminnena som ger mest att överklocka av mina erfarenheter iaf.. Kanske har dyngfel just här, men vad ska man med vattenkylning till om man inte kan kyla minnena på grafikkortet? :rull:

Jag som tyvärr bara har ett gforce 4 mx440 cry ligger ju original på 250/400mhz på kortet... Med luftkylning kan jag då dra upp kortet i 320/500... Vattenkylningen borde ju tillåta 350-360/500 iaf, men minnena kommer ju inge längre för det... Iofs så blir ju skrället tystare & svalare iaf så nånting positivt blir det juh..

En annan rolig detalj e min prolle... En skruttig 1ghz athlon. Vet inte om dom finns i 133mhz fsb, men jag kör min på 133fsb & får upp den i 1200mhz med luftkylning.. :bgrin: Relativt tyst sådan åxå, och utan att den går varm. Frågan är om jag kommer att kunna få upp den mer med vattenkylningen? Har beställt maze3 1/2" vattenblock..

Oj nu avviker jag litegrann från ämnet... 😮 tror jag lämnar det där. Det jag vill veta mest är det där om vattenblock för gforceminnena, finns sådana att köpa eller måste man bygga eget? Och isf, har nån en bra länk till nån sida där de förklarar hur man gör ett?

Tacksam för svar!
/Markus

P_E_R
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 487
206662
October 1, 2002 - 6:08 pm
sp_Permalink sp_Print

går bara att bygga just nu.. har inte sett några till salu i butiker.
Men det är ändå GPU klockning som ger det mesta på GF4 kort..
Det var på GF2 tiden(delvis GF3) som minnes klockning gav mest.

Det enda du kan göra är att sätta på ett par ordentliga kylflänsar och typ ta ett hål i sidan på burken som kyler eller en zalman 92mm(stavning?) som man fäster i skruvhålen vid PCI/AGP plattserna. De är tysta och flåsar på bra.

[ToMaHaWk]
Kommer du hit ofta?
Medlem
206855
October 2, 2002 - 12:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Nja vi får väl se hur jag gör, tanken är ju att jag ska ha så få fläktar som möjligt i datorn nu när jag får hem vattenkylning... Får väl undersöka om jag ids bygga mig ett istället. Men det är ju lite jobbigt eftersom minnena sitter på båda sidor av kortet... Ah som sagt, man märker ju... Enda problemet är väl hur jag ska fästa ett eventuellt vattenblock på kortet... Om man ska försöka hitta nånstans att borra utan att skada ledningarna lr om det blir limpistol lr nåt annat 'ghetto'...

P_E_R
Kommer du hit ofta?
Medlem
206870
October 2, 2002 - 1:05 pm
sp_Permalink sp_Print

lol.. limpistol.

Artic Silver Thermal Adhesive

nått sånt heter det iaf.. funkar som 2 komponents lim.. bara till att blanda och pressa ihop i ett antal minuter.. i värsta fall får du väll skapa en mini tving som pressar ihop.. men att limma avråder jag 🙂

[ToMaHaWk]
Kommer du hit ofta?
Medlem
206950
October 2, 2002 - 5:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Vaddårå? 😀 Inge fel på limpistolen juh... Använder den till mkt.. Bland annat min nuvarande taisolkylare har jag limmat fast en 80mm fläkt på.. Det ser faktiskt inte SÅ ghetto ut, har faktiskt fått till det bra. Däremot nåt som såg GHETTO ut var mitt gamla gforce 256 som jag limmat fast gamla cpuflänsar på.. Över typ hela kortet... Kylde bra som sånt man inte ska säga inför barn, men det tog upp 3 pciplatser.... :bgrin:

Detta bygge ska jag nog va mer noga med, så adhesive är nog ganska rätt, har faktiskt hört talas om det förr men kom inte att tänka på det nu.. *hjärnsläpp som vanligt*

Men först ska jag få hem vattenkylningen jag beställt & få till det bra, sen får vi se om jag har tid med att bygga ett block lr två... 😮

P_E_R
Kommer du hit ofta?
Medlem
207045
October 2, 2002 - 8:18 pm
sp_Permalink sp_Print

frågan om AS orkar hålla uppe det undre koppar minnes kylaren..
det bästa är nog om gör nån typ av tving so mdu kan spänna runt kortet..

[ToMaHaWk]
Kommer du hit ofta?
Medlem
207080
October 2, 2002 - 9:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo men som sagt först ska jag få hem grejerna & få dem att funka, sen får vi se.. lär ju läga upp allt här om det blir av så folk kan skratta åt mitt patetiska försök till metallarbete.. är kass på sånt.. cry

P_E_R
Kommer du hit ofta?
Medlem
207093
October 3, 2002 - 12:02 am
sp_Permalink sp_Print

hehe.. säg inte så.. allt som funkar är bra.
Sen hur det ser ut kan man alltid förbättra efteråt.

[ToMaHaWk]
Kommer du hit ofta?
Medlem
207117
October 3, 2002 - 6:15 am
sp_Permalink sp_Print

Jo det stämmer ju. Men det lär inte bli nu. Jag har massor & åter massor att göra i skolan nu, har arbetsprover i datorgrafik som ska lämnas in den 15 denna månad, och jag har typ inga ideer på vad jag ska göra, så det kommer liksom först. Sen kan jag ägna mig åt såna där roligheter hur mkt jag vill! 😀

TPRS
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 199
207704
October 4, 2002 - 11:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur man bygger: http://www.zerofanzone.co.uk/c.....038;page=1

Att köpa till gf3: http://www.cool-computers.com/.....oler%2Ehtm
Om det passar vet jag inget om, men jag har inte sett nåt till gf4.

P_E_R
Kommer du hit ofta?
Medlem
207706
October 4, 2002 - 11:18 pm
sp_Permalink sp_Print

fräckt 🙂

lite jobbigt bara att man behöver 2 till GF4a

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 384
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL