Vattenblock i Aluminium?|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vattenblock i Aluminium?
frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1511
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 20, 2004 - 4:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Har investerat i en radiator idag, från skroten, denna är gjord i aluminium, precis som min vattentank, har inte gjort mina blcok än, men har betydligt lättare att få tag på al än cu, hur blir det prestandamessigt med al jämfört med cu? funkar det lika bra med aluminium kan jag börja fräsa block i stort sett på direkten.. är inte ute efter att kunna överklocka så mycket som möjligt, vill ha en tyst dator bara, kör för tilfället en XP 1700+ men funderar på att innom kort uppgradera till en AMD64, socket 939, bara priserna sjunker lite, hur funkar det i detta fall med aluminiumblock? iof roligare att göra i koppar 🙂 får väl slänga i en sinkbit i tanken, har för mig det är det man använder för att hindra det galviska elementet mellan koppar å aluminium va?

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
700046
August 20, 2004 - 5:24 pm
sp_Permalink sp_Print

du kan andå inte använda cu block när resterande system är alu blir bara massa skit av det hela då..

kopparen "käkar" alun.. blir massa korrosion osv

GooGeL
Member
Medlem
Forum Posts: 4327
700105
August 20, 2004 - 6:21 pm
sp_Permalink sp_Print

det lär ta minst 10år innan det har bitit igenom.
använd glykol så slipper du det där naturkrockarna eller vad man nu ska kalla det. 🙂

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
700112
August 20, 2004 - 6:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja att koppar & aluminium skulle vara så farligt tillsammans är väldigt överreklamerat.. kör iaf blandat själv..

Och temperatur skillnaderna är inte alls speciellt stora.. Kör alublock på NB och gpun och det funkar alldeles utmärkt och även tidigare på processorn och det funka lika bra..

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
700152
August 20, 2004 - 7:07 pm
sp_Permalink sp_Print

har du hemmagjorda Alu-block eller köpta? köpta är ju behandlade... har med hört att det inte ska spela så stor roll att blanda.. men ändå onödigt... va iaf en här som skrev att man kunde lägga en zinkbit (har iaf för mig det var zink) i vattnet så neutraliserar den det hela... kör nog på det och glykol... koppar och aluminium är ju faktiskt blandat i bilar... både motorblock och radiator för värme AC, och jag tror även Intercooler är gjort i aluminium medans kylar-radiatorn oftast är gjord i koppar.. så ska väl ej va några större problem... lite glykol och zink så lär det väl klara sig...

vet inte hur jag ska göra med vattenblocken.. om jag ska satsa på aluminium eller skaffa koppar... kan iof köra aluminium till PSU och nb sen koppar till resten.. jaja, får se hur jag gör... tror nog inte värmeledningen spelar så jättestor roll, inte med tanke på att båda leder såpass bra.

OnkelSvenne
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 187
700232
August 20, 2004 - 8:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Många bilar har alu toppar gjutjärnsblock och kylare av koppar undrar hur de går ihopp sig? 😉

Snorch
Member
Medlem
700847
August 21, 2004 - 8:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Frisk wrote: har du hemmagjorda Alu-block eller köpta? köpta är ju behandlade... har med hört att det inte ska spela så stor roll att blanda.. men ändå onödigt... va iaf en här som skrev att man kunde lägga en zinkbit (har iaf för mig det var zink) i vattnet så neutraliserar den det hela... kör nog på det och glykol... koppar och aluminium är ju faktiskt blandat i bilar... både motorblock och radiator för värme AC, och jag tror även Intercooler är gjort i aluminium medans kylar-radiatorn oftast är gjord i koppar.. så ska väl ej va några större problem... lite glykol och zink så lär det väl klara sig...

vet inte hur jag ska göra med vattenblocken.. om jag ska satsa på aluminium eller skaffa koppar... kan iof köra aluminium till PSU och nb sen koppar till resten.. jaja, får se hur jag gör... tror nog inte värmeledningen spelar så jättestor roll, inte med tanke på att båda leder såpass bra.

Har gjort dom själv..
Nä strunta i nå zink och massa jolla bara blanda i säg en 10% glykol i vattnet sen kan du blanda hur du vill..

Och ja de finns bilar med värmepaket i koppar som har kontakt med diverse andra saker som toppen som är i alu..
och intercoolern har ju faktiskt inte kontakt med kylsystemet (ex värmepaketet i koppar.. ) så det spelar ju ingen roll vad den är av.. wink

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
701019
August 22, 2004 - 2:08 am
sp_Permalink sp_Print

Så glykolen stoppar allt vad som heter galv***element heter?

nä, självklart har inte Intercoolern kontakt med kylsystemet... tack för korrigeringen, va rätt trött när jag skrev, lixom nu...

jo.. koppar å alu blandas ju rätt friskt i en bil... å d brukar ju hålla rätt bra, i väldigt varierande temperaturer och så.

Snorch
Member
Medlem
701089
August 22, 2004 - 9:53 am
sp_Permalink sp_Print

Om det stoppar det helt kan ja inte säga men att du inte får problem så länge du har kvar dina grejor kan jag säga.. alltså väldigt många år..

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
701215
August 22, 2004 - 12:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok, då kör ja på enbart glykol då... köpte 2l röd shell-glykol till bilen när ja hade den, orkade aldrig byta så den finns ju kvar... blir nog bra =) hur ska man blanda, ska jag hälla i 50/50 som i en bil för maximal prestanda eller räcker d me typ 20-30% sådär?

Snorch
Member
Medlem
701233
August 22, 2004 - 1:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej det räcker med en 10%..
Anledningen att man blandar så mycket som 50/50 i bilen är ju för att man inte vill att vattnet ska frysa vid låga temperaturen, men det räcker med ca 10% för att få ett tillräckligt skydd mot korrosion..

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
701235
August 22, 2004 - 1:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo, vet med anledningen till att man använder 50% visst dock inte om det skyddade bättre med... specialutformade vätskor som watervetter och sånt funkar det bättre än glykol? (kör nog iof glykol i vilket fall eftersom jag har det hemma å så) men kan va kul å veta...

Snorch
Member
Medlem
701246
August 22, 2004 - 1:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Skulle tippa på att det inte är någon större skillnad..

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
701411
August 22, 2004 - 5:00 pm
sp_Permalink sp_Print

mm det heter galvansisk korrosion... har skrivit mindre uppsatser om det här på forumet, sök bara på "galvanisk" med sökfunktionen... om du kan sno ett litet zinkbleck från kemisalen i skolan eller nåt så är det mysigt, men det går nästan lika bra med glykol... bara o stoppa zinkblecket i vattentanken

däremot så hindrar inte glykol korrosionen, den bara saktar ner... men om du kör glykol och avjonat vatten så blir det bra, för för att det ska bildas en galvanisk cell så behövs det ett elektrolyt emellan, typ vatten med joner i, men avjonat vatten är ju.... avjonat... du fattar...

jag körde själv blandat, alltså koppar o alu... har avjonat vatten, ca 10% glykol och ett litet zinkbleck i tanken... eller aa, hade i min förra... efter ett år så märkte man att det hade blivit korrosion, men det var skitlite... gick nästan inte ens o mäta...

sen angående prestandan, ta koppar... alu har ingen chans mot koppar när det gäller kylning...

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
701616
August 22, 2004 - 8:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för det utförliga svaret!
ska försöka få tag på en zinkbit då.. borde väl finnas på samma ställe som d säljer koppar på antar jag... Och som du föreslog, kommer nog använda koppar till blocken... kanske använder alu till nätagget, vet inte än, men d verkar inte behövas kylas speciellt mycket.

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
701760
August 23, 2004 - 1:47 am
sp_Permalink sp_Print

Frisk wrote: Tack för det utförliga svaret!
ska försöka få tag på en zinkbit då.. borde väl finnas på samma ställe som d säljer koppar på antar jag... Och som du föreslog, kommer nog använda koppar till blocken... kanske använder alu till nätagget, vet inte än, men d verkar inte behövas kylas speciellt mycket.

mm men om du ska vattenkyla nätagget så kan du ju lika gärna köra koppar, du tar ett kopparrör och limmar fast en kopparbit med arctic silver thermal adhesive (om man svetsar/löder blir det koppar-järn-koppar, alltså leder värme skit)... så har jag gjort i mitt vattenkylda nätagg iaf som jag fö har till salu... om du är intresserad så kan du ju kolla i köp&sälj efter min annons...

edit: svårt att fixa alu-rör billigt iaf...

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
701768
August 23, 2004 - 5:25 am
sp_Permalink sp_Print

Ah, 2-komp kylpasta va ingen dålig idé, har iof inte så fin som artic silver, men har någon jag fick med från Zalman när jag bytte till passiv kylning på mitt och pappas moderkort, denna borde räcka till ett nätagg... får bocka till lite rör, platta ut det lite i ett skruvstäd eller nåt, och sen slipa det extra plant å fint... å fästa på en kopparplatta eller nåt... (eller om jag är lat och tar en aluplatta från brorsans jobb när jag ändå är där och fräser blocken... alu och titan fins det gott om där, iaf titan i mindre dimensioner, dock svårare att få tag på koppar, även om det finns lite.

Olle P
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 403
701922
August 23, 2004 - 11:57 am
sp_Permalink sp_Print

Frisk, det korrekta svaret på din fråga är ju att ett aluminiumblock ger nästan lika bra prestanda som koppar.
Gör du blocket i aluminium, som är billigt och lättarbetat, får du dessutom inga problem med galvanisk korrosion.

/Olle

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
701965
August 23, 2004 - 1:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Tja, ok, tyckte inte det borde göra så stor skillnad, både Aluminium och koppar leder ju värme bra... känns dock lite "roligare" med koppar... å kommer troligtvis använda mig av koppar till hårddiskkylningen med... troligtvis även kylningen till nätaget, lättare att få tag på kopparrör än aluminium... tror inte metallerna kommer äta så mycket på varandra ändå... om jag använder mig av alla tips jag fått, glykol, zink och destilerat vatten...

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
703719
August 25, 2004 - 4:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Har nu hittat Alu-rör, 4st ca 130cm långa styck... går ju göra någon form av nätagg-kylning av... vet dock ej hur jag ska göra... kan ej bestämma mig för om jag ska köra koppar eller aluminium, eller om jag ska blanda... är ju inte speciellt dyrt att köpa kopparrör för endamålet heller... mest fråga om vad jag vill ha.. gah!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 81
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL