February 19, 2002
Har skissat lite på ett vattenblock... Ge gärna lite konstruktiv kritik... (Är inte riktigt säker på måttet 50mm... uppskattade bara). Ska sitta på en AMD Socket A processor.
40 GB Western Digital
Fujitsu ErgoPro x152
[ Detta Inlägg ändrades av: heyl den 2002-04-11 11:56 ]
December 5, 2001
Om du ska bygga ett block som ser ut sådär så måste du ha bra storlek på kanalerna, minst samma yta som slangen du använder.
Den yta som dina kanaler får blir 5*5 mm = 25mm2, detta motsvarar en slang på 5,6 mm i diameter, ska du verkligen köra en så klen slang???
Flöde är väldigt viktigt vid vattenkylning, prioritera det.
Ska tydligen vara bättre med många parallella kanaler istället för den design du har ritat.
Vad ska du köra för pump osv??
//Anders
February 19, 2002
Har inte funderat så mkt på pump osv än, utan vill fixa blocket först... sen kan man ju laborera... Antagligen blir det någon akvariepump och radiator från en mc eller en bil (beroende på tillgång... ) Ska jag alltså göra färre bredare kanaler? Hur breda, och hur djupa?
Japp, kanalerna ska fräsas... Det spelar ingen roll om det inte är rundade kanter på ritningen dock Det är ju bara en modell...
December 5, 2001
Jag kan försöka slänga ihop en liten ritning i helgen.
Men flödet är viktigt.
Om du ska använda dig av en radiator till Bil eller MC som är utvecklad för att användas vid ett högt tryck/mycket högt flöde som har flera vägar som vattnet kan ta då bör du ha en mycket kraftig pump, helst en 1250 eller motsvarande. Annars kommer vattnet bara ta den enklaste vägen genom radiatorn.
Det bästa är alltså en radiator som bara har en enda väg som vattnet kan ta men som ändå har högt flöde.
Men du kanske inte är ute efter maximal prestanda? Bara ett tystare system?
//Anders.
August 7, 2001
när man designar ett vattenblock så är det ett par saker som man skall tänka på, eller det är väl 3 stycken dom är:
1. så stor area som har kontakt med vattnet
2. så bra flöde som möjligt
3. att man får lite turbolens i.
http://tengil.swe.net/~daggerr.....nblock.jpg där är en ritning på mitt block...
2 Guest(s)