January 7, 2004
August 16, 2002
Darko wrote: Alu avger värme bättre än koppar i luft men koppar tar upp värme bättre. Men skillnaden är nog ganska liten, säg...2-4 grader max
now thats just bullshit...
koppar leder värme bättre, därmed så tar den upp och avger bättre... end of story... alu används för att man inte vill att flänsarna ska bli för tunga.. skälet till att vissa flänsar har Cu i mitten o Alu runt är att flänsarna inte ska bli för tunga
om vi snackar supermolekyler typ stora polymerkedjor kan resonemanget att ett ämne leder bättre men att det andra avger bättre stämma, men nu snackar vi om atomer...
Darko wrote: säkert... är inte alltför insatt i värmeuptagnings förmåga och avgivnings förmåga 🙄
now thats a surprise... ne men asså jag vill inte vara otrevlig, men tycker att det är dags att den här myten dör...
edit: har märkt att ett vanligt sätt som myter sprids är att folk upprepar det som andra sagt... så om jag i varje tråd säger att Keffing rockar så tror tillslut alla att jag gör det...
August 16, 2002
Mezzlock wrote: jag har också hört det där om att alu ska avge värmen bättre till luften än koppar, tror det var i nån recension nånstans.. kmr dock ej ihåg var..
ja kan ju inte göra annat än att säga att personen isåfall hade fel...
förställ er koppar som en slang, och alu som en lite tunnare slang... mängden vatten som kan gå igenom slangen mostvarar värmenledningsförmågan, och mängden vatten som åker ur slangen avledningsförmågan... om jag pumpar vatten in i den tjocka slangen så kommer vatten att åka ut snabbare än genom den tunna eftersom mer vatten kan åka inne i slangen...
March 14, 2001
keffing wrote: [quote=Mezzlock]jag har också hört det där om att alu ska avge värmen bättre till luften än koppar, tror det var i nån recension nånstans.. kmr dock ej ihåg var..
ja kan ju inte göra annat än att säga att personen isåfall hade fel...
förställ er koppar som en slang, och alu som en lite tunnare slang... mängden vatten som kan gå igenom slangen mostvarar värmenledningsförmågan, och mängden vatten som åker ur slangen avledningsförmågan... om jag pumpar vatten in i den tjocka slangen så kommer vatten att åka ut snabbare än genom den tunna eftersom mer vatten kan åka inne i slangen...
Det är hursomhelst ingen stor skillnad mellan vattenblock i alu och koppar.. däremot kylflänsar är det större skillnad..
January 7, 2004
1 Guest(s)