August 16, 2002
Aonn wrote: just det ... värms upp mer = tar upp mer värme måste ju vara bättre ?
så en mindre pump kanske ger bättre kylning
ehh... tror inte det...
vattenflödet spelar ingen roll på tempen i vattnet (eller iaf så lite att man kan bortse från det), och därför inte på cpu-tempen...
men kolla, om vattnet rör sig snabbt så kommer det snabbt nytt svalt vatten, men det kyls av under kortare tid...
om det rör sig sakta så kyls det av under längre tid men värms upp mer (och det kommer inte svalt vatten lika snabbt)...
när jag bytte nipplar från 3/8" till 20mm på mitt vattenblock (och därmed ökade flödet genom det) så sjönk min idletemp från 6 grader till 1 grad (körde med 226W tec)... vad det beror på tål ju att spekuleras...
December 16, 2003
Aonn wrote: tjo
håller på och snickrar ihop ett system och undrar om man kan ha en för kraftig pump ? menar en som pumpar runt vattnet för fort , det ska väll stanna i blocken/radiatorn så länge som möjligt för bästa effekt eller är jag ute o cycklar ?
Mmmm.. samma sak som med fläktkylare då. Så om du tar bort fläkten så kommer luften att stanna vid kylaren längre. Annars hinner det ju inte bli varmt.. LOL! 😀
Den gången du har för mycket tryck är då du spräcker en slang.
June 19, 2002
Mer flöde är alltid (teoretiskt) bättre.
Om man börjar räkna på det så ser man dock att det inte spelar någon större roll vilket flöde man har. Flöde är överskattat. Vatten har en såpass hög värmekapacitet så det tar låång tid innan det hinner bli varmt.
E=energin du tillför, c=värmekapacitet, m=massan vatten & dT=hur mycket varmare vattnet blir.
E=c*m*dT
Om vi tar ett exempel, vi säger att en pump lyckas pumpa 1l/min med alla block igång. Då får vi t=60s och m=1kg. Här byter vi ut E mot Pt (Effekt*tid). c är en konstant, 4190 (orkar inte ta fram enhet). Vi säger att en processor utvecklar 80W, vilket är i överkant
P*60=4190*1*dT
80*60/4190=dT=1.15. Då kommer alltså vattnet ut att vara 1.15 grader varmare 🙂
Känns inte som att det spelar någon större roll om man tar en pump som pumpar 10 gånger med? Visst blir det 1C mindre, men pumpen utvecklar mer värme och så vidare.
January 16, 2004
jag fick min hydor L30 aldeles nyss och när jag testade den så hörde jag den inte! det är en pump jag rekomenderar!
jag köpte min på vcore.dk och de har mycket bra service där!
1 Guest(s)