Vattenflöde - roundup av något slag|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vattenflöde - roundup av något slag
[NH] Jon
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 37
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 7, 2003 - 10:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjenare.
Eftersom jag fortfarande letar efter en bra pump till ett lagom pris, tänkte jag att det kunde vara läge att fixa en roundup för vattenpumpar.
Vad som vore intressant att testa med olika pumpar:
Vattenflöde med en olika längder slang.
Vattenflöde med vattenblock och radiator inkopplade, med olika längder slang.
Vattenflöde med t ex BI, Maze 3 och Eheim 1048, jämfört med en annan pump, Heatercore och hemmagjort vattenblock. Testa några olika vattenblock och radiatorer samtidigt alltså.
Vattenflöde med olika tjocklek på slangarna.
Vattenflöde med 2/flera pumpar kopplade i serie/parallellt.

Kan ni komma på fler saker man kan tänkas vilja veta?

Vidare, kan ni ge förslag på pumpar, radiatorer och vattenblock att testa? Välj med omsorg, det finns ju som bekant en hel del att välja på, även i Sverige. =)

Puss / Jon

TPRS
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 199
248566
January 7, 2003 - 10:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur många är det som har X-antal olika pumpar och block hemma? 🙄
Med tanke på att olika dragningar ger olika flöde, så det fukar ju inte så bra att 15pers skriver att med den pumpen och det blocket får jag så många L/minut.

[NH] Jon
Medlem
248573
January 7, 2003 - 10:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Självklart. Det är därför jag själv ska försöka skaffa fram några olika pumpar och eventuellt vattenblock samt radiatorer för att testa detta åt er, men också åt mig själv såklart =)
Ge nu lite synpunkter!

ironbyte
Medlem
Forum Posts: 18
248620
January 7, 2003 - 11:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad som är intressant är väl inte med olika längder slang, utan i första hand olika tjocklek? Hur stora tryckförluster blir det med smal slang och kraftig pump? Det finns många myter inom vattenkylning som behöver redas ut. Bra initativ.

Det borde bli högre motstånd pga friktion mot väggen med längre slang, men frågan är om inte det är försumbart.

Angående pumpar i seriekoppling så funderar jag på om det är som med fläktar, dvs flödet blir det samma men trycket fördubblas (nästan). Får forska vidare i det :). Flödet kan omöjligt bli större än med en pump i alla fall.

I parallellkoppling - tankeexperiment. Om pump A pumpar x l/s och pump B y l/s, så måste ju flödet bli (x+y) l/s. För att få ut maximalt av båda pumparna så krävs det nog en ganska vid slang för att inte orsaka ett för stort motstånd (Y-koppling?).

[NH] Jon
Medlem
248885
January 8, 2003 - 3:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo, faktiskt, längden har i det här fallet ganska stor betydelse. Men det ska som sagt undersökas. Jag ska ju i vilket fall som helst testa både det ena och det andra, så det spelar inte så stor roll just nu.
I seriekoppling blir mycket riktigt trycket större, men flödet (i öppet vatten, utan slang) blir detsamma. Det intressanta är ju att se hur mycket motstånd x meter slang, 1 eller 2 vattenblock och 1 eller 2 radiatorer gör, och hur mycket bättre det blir med starkare pumpar, eller pumpar i serie/parallellt.
Ditt tankeexperiment med parallellkoppling är också teoretiskt rätt, men slangen kommer antagligen att bli flaskhals.

Men återigen, vilka pumpar, vattenblock och radiatorer vill ni se?

Waco
Member
Medlem
Forum Posts: 2422
248962
January 8, 2003 - 5:15 pm
sp_Permalink sp_Print

[NH wrote: Jon]Jo, faktiskt, längden har i det här fallet ganska stor betydelse. Men det ska som sagt undersökas. Jag ska ju i vilket fall som helst testa både det ena och det andra, så det spelar inte så stor roll just nu.
I seriekoppling blir mycket riktigt trycket större, men flödet (i öppet vatten, utan slang) blir detsamma. Det intressanta är ju att se hur mycket motstånd x meter slang, 1 eller 2 vattenblock och 1 eller 2 radiatorer gör, och hur mycket bättre det blir med starkare pumpar, eller pumpar i serie/parallellt.
Ditt tankeexperiment med parallellkoppling är också teoretiskt rätt, men slangen kommer antagligen att bli flaskhals.

Men återigen, vilka pumpar, vattenblock och radiatorer vill ni se?

alla eheim och sicce pumpar du kan få tag på... dom vanliga radiatorerna(blackice extreme, heatcore med mera.). Och sen typ swiftech blocket med pelt, maze3...

TomaXtremE
Medlem
Forum Posts: 26
475845
December 5, 2003 - 9:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är ortoligt nyfiken på vilken av Black Ice extreme 2 och DD's pro/heatcore som är bäst!
Många säger att att heatcore e bättre än black ice extreme men jag har inte hittat några som helst fakta eller reviews på pro eller heatcore så ja undrar om de bara är för att dom tycker den e mer prisvärd 😛
BIX ska tydligen ha rejält vattenmotstånd men de borde lösa sig med en Eheim 1250 och enbart 1/2" slangar tycker jag 😀

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 203
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL