Vattenkylning!|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vattenkylning!
: : Anders : :
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 506
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 5, 2002 - 5:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Har funderat på att skaffa vattenkylning, både för att få ner ljudnivån och sänka tempen så att jag kan pressa processorn lite högre. Tänkte att jag skule kolla med er som har koll på vattenkylning innan jag köper nåt.

* Jag har kollat på paketet poseidon ( recension: http://www.sweclockers.com/htm.....php?page=1 ) som jag tycker har ett lagomt pris, men som jag förstår det får man absolut bäst prestanda (vilket jag självklart vill ha) om man plockar ihop ett paket del för del. Nu har jag inte sån bra koll på vad som är "bra", så ni får gärna hjälpa mig.

* Jag har inga hål i moderkortet för monterning av ett vattenblock med skruvar utan jag måste ha ett block som man kan sätta fast som en vanlig kylfläns. (ett sånt block som är med i poseidonpaketet)
Har kikat runt lite på internet och de flesta blocken verkar vara sådana om man skruvar fast. Nån som har någon erfarenhet av den andra typen eller några ideer kanske?

hm, ja det var nog allt jag kunde komma på nu, är det nåt annat viktigt man bör tänka på i samband med vattenkylning?

Tack på förhand // Anders

rsastin
Member
Medlem
Forum Posts: 4296
229896
December 5, 2002 - 5:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Använd sökfunktionen i detta forum.

Lentroo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 857
229919
December 5, 2002 - 6:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag köpte ett innovatek flat flow till min dator. Det är ju ett budgetblock på under 500:-, men det kyler tillräckligt för mig. Det har en bra fästanordning som fäster i alla fästen på socketen.
http://kylning.com/index.php?c.....9f74c7cb8c

heimdal
Member
Medlem
Forum Posts: 2779
230067
December 5, 2002 - 11:13 pm
sp_Permalink sp_Print

funderar &så på att köpa det..

Kommer du hit ofta?
Medlem
230186
December 6, 2002 - 10:54 am
sp_Permalink sp_Print

rsastin wrote: Använd sökfunktionen i detta forum.

Jag har självklart kollat runt i forumet innan jag postade den här tråden, men jag hittade inte riktigt det jag sökte efter.

Lentroo wrote: Jag köpte ett innovatek flat flow till min dator. Det är ju ett budgetblock på under 500:-, men det kyler tillräckligt för mig. Det har en bra fästanordning som fäster i alla fästen på socketen.
http://kylning.com/index.php?c.....9f74c7cb8c

Efter att ha läst några recensioner på Innovateks produkter så kommer jag fram till att de verkar göra bra grejer. Blir nog något från dom om det blir nåt, det är ju inte direkt billigt att börja med vattenkylning...

Lentroo, vad menar du med att den kyler tillräckligt, vad har du för system och temp?

Lentroo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 857
230395
December 6, 2002 - 5:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har kylning på både graffe och cpu, så därför blir tempen ganska hög. Jag kör även radiatorfläkten på minimumvarv (det är nästan enbart hårddiskarna som väsnas i min dator). Har inte heller några chassifläktar förutom en som går på 5V och blåser minimalt. Vet inte om pumpen pumpar så mycket för den delen heller. När jag mätte var det runt 2,5L/min. Med stängd sidodörr ligger idle cputemp runt 55 och graffet på samma temp. Eftersom ventilationen är dålig och hårddiskarna och radiatorn mm värmer så ligger mobo tempen på nära 40grader. Vet inte om jag ska tro på den siffran dock. I full load så ökar cpu och graffe temp 3-4 grader.
Här är en bild:
http://members.lycos.co.uk/mit...../data2.JPG
Jag kan tillägga till bilden att jag nu har satt in en 80mm chassifläkt som som sagt går på lågvarv, flyttat 120mmetaren intill radiatorn och sågat ett hål i metallen i fronten för att varmluften från radiatorn lättare ska kunna komma ut. Radiatorn är för övrigt en black ice prime.
När jag just startat upp datorn och allt är kallt ligger cpu och graffetempen på runt 32.
Tilläggas till innovatekblocken kan vara att slangkopplingarna kräver en hel del styrka för att skruva åt. Jag använder 2mm slang tror jag, och muttrarna man skruvar åt så att slangarna sitter gick nätt och jämt att få på (hade lite blåsor i handflatorna när jag var klar 😕 . Men när slangarna sitter, så sitter de. Man ska dock kolla så inte muttrarna har snurrat runt om man grejjeat med blocken mycket. Annars tycker jag det är helt okej block.

(Om nån undrar vad det är för pump så kan jag meddela att det är en 50 år gammal eheim pump som har använts i ett labb. Vilken kvalité 😀 )

edit: Jag har alltså kylning på en 1600+@1800+ och ett Gf3ti200

Kommer du hit ofta?
Medlem
231511
December 8, 2002 - 2:50 pm
sp_Permalink sp_Print

hmm, ok. Jag har bättre temps luftkylt... men då låter det iof hela litegrann 🙂 . Skulle va skönt att få ner ljudnivån lite.
Man kanske till och med kommer kunna ha datorn bredvid sängen när man sover... ljuva tanke

Det blir nog ett innovatekblock eller eventuellt ett paket...
Tack för svaren

kapi
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 135
231597
December 8, 2002 - 4:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Hejsan!

Jag har en koolance låda med inbyggd vattenkylning.

Till det har jag en p4a 2.8 ghz @ 3.4 ghz (fsb @ 160, volt 1.6)

Kyler cpu, hdd samt vga, Inte chipset dock.

Idle temp ca 35-37, full load ca 42-44 normalt sett.

En tyst chassifläkt och radiator fläktarna styrs automatiskt beroende på temp.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 379
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL