March 14, 2002
Jaha, då vart det dags att skaffa sig något bättre än luft, eftersom temperaturen ligger runt 50-60 grader, och man vill klocka den lite också :eye:
Men nu är det så att jag inte har en anning om vad jag ska kolla efter, så därför hoppas jag att ni kunde vara lite hjälpsamma här(som vanligt ) och hjälpa mig hitta en bra vattenkylning.
Det som ska kylas är ett Geforce4 ti4200, AMD Althon XP 2100+, 512 Mb ram.
Så frågan är vad ska jag köpa? Det ska vara prisvärt och få ner cpu temperaturen runt 20-25(?). Behöver jag köpa ny chassi om jag ska skaffa vattenkylning? Finns det chassis med vattenkylning inbyggt som man kan köpa? Och om jag måste köpa ny chassi, så skulle jag vilja ha hjälp med det också!
edit: GeForce4 ti4200 ska det vara, men det gör inte så mycket skilland?
January 3, 2003
En SicceNova pump är att föredra för ett billigt system. Jag vet dock inte vart man kan köpa dem. Siliconslangar kostar inte så mycket. Danger Den Maze3 Cpu block. Danger Den grafkkorts block.
Danger Den Maze3 Cpu vattenblock - 590:-
Danger Den grafkkorts vattenblock - 590:-
Sicce Nova pump - ~300:-
Silikonslang - 149:-
Silikonslangen kan du få billigare, just den där tog jag från http://www.overclockers.se. Sen så kan du ju fixa en radiator från nån gammal bil om du vill.
Du måste inte ha en tank i vattenkylningen om du inte vill. Därför har jag inte skrivit in nån.
Det kanske finns några fel i det jag sagt så säg det bara då, ni andra som läser, jag kan inte så mkt om vattenkylning.
December 19, 2002
Tja jag är inte säker, men om du ska få ner tempen till 20-25 grader får du du nog punga ut med en hel del mer än nån tusenlapp. Ska du ner så långt tror jag nog att du får ge dig på peltier-kylning. Har hjälpt en polare lite med hans vattenkylning. Har för mig att han har en XP2100 (klockad) och nått GF4 Ti-med-ett gäng-siffror-efter (oxå rejält klockat). Hans prolle ligger runt 35 grader och GPU'n vet vi inte riktigt vad den ligger på men vattentempen ligger nånstans mellan 25-30 grader beroende på hur hårt systemet arbetar. Han har en senfu-dubbel-radiator med 2st delta 80cfm-fläktar och en eheim 1048. Fläktarna körs oftast på 5v. Dom väsnas lite men flyttar helt sjukt med luft. Ska du ha ett tyst system oxå??
March 14, 2002
Nja, ljudet är inte så viktigt, bara det inte låter som man sitter brevid ett jetplan eller nåt :eye:
Men finns det något bra paket man kan köpa? typ en chassi med inbyggd vattenkylning? eller är det bättre att köpa löst? Isf, är det svårt att (förstå) koppla ihop allt så det fungerar? Man får väll ner temperaturen mer om man kör med tank?
Fler tips tack!
March 14, 2002
Kamelryttarn wrote: Tja jag är inte säker, men om du ska få ner tempen till 20-25 grader får du du nog punga ut med en hel del mer än nån tusenlapp.
En av mina kompisar har ca 25-30 grader och han har betalat
VATTENPUMP EHEIM 1046
5 l/min
449:-
SENFU DUAL FAN RADIATOR II
565:-
VATTENTANK EHIEM 1046/1048 PLX
295:-
INNOVACOOL FLAT FLOW
475:-
1 Guest(s)