Vattenkylning|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vattenkylning
N1ko
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 910
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 11, 2005 - 2:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej... Funderar på att skaffa ett färdigt paket med vattenkylning. Jag kan ärligt talat inget om det så ja undrar vad ska man tänka på när man har vatten kylning?? Är det inte farligt att vatten bärjar läcka och hela datan sprängs?? laugh Behöver man byta vatten då och då eller???????? Ni som vet skriv tackar 😀

spidey
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1408
871390
April 11, 2005 - 2:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Du har sätt på för mycket Tecknade filmer 😛

Datorn sprängs inte om det läcker vatten. Men det kan man bli kortslutning om du använder vanligt vatten.... därför ska man köpa avjoniserat vatten... som ej leder ström.

Om CPU.n är för varm och kylningen ej klarar av att kyla så avdunstar ju vattnet.. Då måste man fylla på nytt... :bok:

N1ko
Kommer du hit ofta?
Medlem
871391
April 11, 2005 - 2:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm var köper man sånt "vatten"?? Hur mycket går ett färdigt paket med vattenkylning på?

spidey
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1408
871392
April 11, 2005 - 2:31 pm
sp_Permalink sp_Print

N1ko wrote: Hmm var köper man sånt "vatten"?? Hur mycket går ett färdigt paket med vattenkylning på?

Sånt vatten kan köpas på någon Mack tex: OKQ8 Statoil osv

Vad har du för CPU ?

http://kylning.com/index.php?c.....4acd5d4dcc

http://www.gtek.se/index.php?m.....e24d1cdfe2

Vattenkylningspaket...

N1ko
Kommer du hit ofta?
Medlem
871394
April 11, 2005 - 2:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag håller på att uppgradera min data och jag ska snart köpa denna http://www.datorbutiken.com/se.....4AS939-35R
Så den kommer jag att ha

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
871395
April 11, 2005 - 2:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo det kan vara en idé att kontrollera så att allt är tät och det är ingen stor chans att det börjar läka senare om det är tät de första 5 minutrarna..
Kör man med ett slutet system med ex destilerat vatten och en skvätt glykol så behöver man i stort sett aldrig byta vatten så länge det håller sig rent..
Och spidey kör du slutet system så dunstar inte vattnet, dock med silikonslang så kan det dunsta lite smått, men det spelar nog mindre roll vilken temperatur vattnet har..

Sen vill jag bara säga att det är väligt drygt när du skriver så in i helvete många frågetecken som du gör.. 😉

Spinnjonte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1407
871398
April 11, 2005 - 2:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Precis....i ett slutet system kan inte vattnet dunsta, men om det skulle kunna dunsta så spelar temperaturen aboslut roll......ju varmare desto snabbare dunstar det....
Du kan alltid prova sätta ihop systemet innan du monterar det i datorn och provköra det över en natt.....läcker det inte då så kan du ju vara helt säker. Eller så säker som det går vara iaf...

räkan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 327
871402
April 11, 2005 - 2:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Spidey wrote: Du har sätt på för mycket Tecknade filmer 😛

Datorn sprängs inte om det läcker vatten. Men det kan man bli kortslutning om du använder vanligt vatten.... därför ska man köpa avjoniserat vatten... som ej leder ström.

Om CPU.n är för varm och kylningen ej klarar av att kyla så avdunstar ju vattnet.. Då måste man fylla på nytt... :bok:

Avjoniserat vatten kommer leda om det läcker ut, lovar dig... Du vet varför.

Elementet: A64 3000+ - DFI LanParty nF4 UT SLi-D - 2X512MB Speed Premium BH-5 - Powercolor X850XT PE - 200GB Seagate - 80GB Seagate - Vattenkylt

Snorch
Member
Medlem
871430
April 11, 2005 - 3:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Spinnjonte wrote: Precis....i ett slutet system kan inte vattnet dunsta, men om det skulle kunna dunsta så spelar temperaturen aboslut roll......ju varmare desto snabbare dunstar det....
Du kan alltid prova sätta ihop systemet innan du monterar det i datorn och provköra det över en natt.....läcker det inte då så kan du ju vara helt säker. Eller så säker som det går vara iaf...

Jo det är klart men lät mer som han mena att om klara man inte av att kyla vattnet endast då dunstar det, vilket inte är ritkigt sant..
Jag har aldrig provat systemen mer än några minuter och har aldrig haft en vattenläcka pga av annat än slarv.. och då har jag både gjort egna block och provat köpta..

Sen så leder avjonisteratvatten ström om det läcker som räkan säger..

wojt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1236
871631
April 11, 2005 - 9:46 pm
sp_Permalink sp_Print

N1ko wrote: Jag håller på att uppgradera min data och jag ska snart köpa denna http://www.datorbutiken.com/se.....4AS939-35R
Så den kommer jag att ha

Varför tror du dom heter "Datorbutiken"? För att dom säljer "datasar" där? Nej, för att dom säljer DATORER.
Data är information, typ. Dator är den som "sprängs av vattenkylning" laugh . 🙄

hez_guess
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 131
878616
April 25, 2005 - 9:42 am
sp_Permalink sp_Print

Småpointers:

* Testkör vattenkylningen innan du installerar den i datorn, alltid bra å kolla så man tänkt rätt innan man riskerar något.

* Använd straps på slanganslutningarna, gärna dubbla! 😀 (eller e de bara jag som är överförsiktig?)

* Använd någon slags tillsats i vattnet för att förhindra algbildning.

Avjoniserat vatten leder väll inte ström, men frågar är hur länge det håller sig avjoniserat när det börjar läcka ur systemet?

Lite vatten avdunstar genom slangar osv, inte tillräckligt för att kunna orsaka nån kortslutning eller så... Men man får väll fylla på lite ibland om man inte har en tank! 😉

Snorch
Member
Medlem
878649
April 25, 2005 - 10:41 am
sp_Permalink sp_Print

hez_guess wrote: * Använd straps på slanganslutningarna, gärna dubbla! 😀 (eller e de bara jag som är överförsiktig?)

Ja det är du som är överförsiktig.. jag använder inte en enda slangklämma..

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 36
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL