vattenkylning|Page 2|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
vattenkylning
THE FLESH RIPPER
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 367
sp_UserOfflineSmall Offline
975693
November 10, 2005 - 6:19 pm
sp_Permalink sp_Print

speedfan visar exakt som everest och den rör sig fasktist mellan 34-35 cpun o sata e där den e hela tiden det finns en fläkt som kyler den en 80mm
mb är mellan 31-32

var hittar jag prime
jag vågar inte klocka eftersom har ingen erfarenhet alls av det

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
975696
November 10, 2005 - 6:29 pm
sp_Permalink sp_Print

google är din vän, keyword: download "prime 95" , som exempel. tredje sidan såg bra ut, typ senaste versionen (flera av dom andra träffarna hade äldre versioner) http://www.computerbase.de/dow.....g/prime95/
i programmet Options -> Torture Test -> OK nu ska CPU och RAM belastas till max, temperaturen borde stiga några grader ganska så direkt, sen så låter du den hålla på några timmar så att den värmer vattnet lite och du ser vad du hamnar på.
angående överklockning så är det ett mycket bra sätt att få ut mer prestanda ur grejerna, dina komponenter går inte sönder om du inte kör skumma saker, typ att du höjer spänningen från 1.5Volt till 2Volt eller mer (går sällan att höja så mycket(DFI går)) då kan den ju dö avför mycket spänning (du får nog skylla dig själv om du gör en sådan hög spännings ökning) elelr så kan den dö av för höga temperaturer, en bit över 70 eller vad det kan vara.
så du behöver inte vara orolig för att grejerna bara pajar för dig såfort du rör något. läs guiden i denna tråd: https://www.nordichardware.se/.....70671.html

THE FLESH RIPPER
Kommer du hit ofta?
Medlem
975697
November 10, 2005 - 6:33 pm
sp_Permalink sp_Print

måste ja starta om datan eller något får de vara nårra programer på? typ som everest så att jag se tempen?

Poontus
Member
Medlem
975707
November 10, 2005 - 6:52 pm
sp_Permalink sp_Print

nej du måste inte starta om datorn.
ja, du får köra hur många program igång som hellst, bara det att vissa grejer kanske inte flyter på så bra för att CPU användningen redan är 100% 😉

THE FLESH RIPPER
Kommer du hit ofta?
Medlem
975709
November 10, 2005 - 6:56 pm
sp_Permalink sp_Print

den verkar köra nu och mb liger på 28 cpu 43 sata 30

jaghar även satt full fart på fläkten 🙂 de gjjorde kanske ingen skillnad men men

allt verkar flyta har lite program på o känns inte som om den går slöare

Poontus
Member
Medlem
975712
November 10, 2005 - 7:00 pm
sp_Permalink sp_Print

du set inte skillnad på temperaturen när du höjer sänker varvtalet på bara en minut, men efter 5 minuter kan man märka viss skillnad och efter 10 minuter till så några grader till.

just nu så har jag en skit fläkt på lägsta varvtal (låter som fan om man ökar) jag kör CPU och GPU en 120mm radiator, min xp2400 är 40c idle och 50 load (ska byta skit fläkten när jag bygger om systemet när jag får min opteron)

THE FLESH RIPPER
Kommer du hit ofta?
Medlem
975718
November 10, 2005 - 7:05 pm
sp_Permalink sp_Print

cpun håller sit 42-43 nån gång 41 som just nu o sata 27 o mb 30

THE FLESH RIPPER
Kommer du hit ofta?
Medlem
975735
November 10, 2005 - 8:32 pm
sp_Permalink sp_Print

1tim-49 min 0errors 0 warnings

`är de nått mer jag ska kolla efter?

Poontus
Member
Medlem
975747
November 10, 2005 - 9:01 pm
sp_Permalink sp_Print

det där med errors där är när man klcokar processorn, om man klockar för mycket då startar datorn om, men om den är för mycket överklockad men ändå inte tillräckligt för att starta om då kan det bli fel i beräkningarna i Prime och då säger den ifrån.
nej men om du nu är nöjd med din temperatur och allt funkar så 😉
förresten, vad kör du med för vätskor i systemet?

THE FLESH RIPPER
Kommer du hit ofta?
Medlem
975774
November 10, 2005 - 9:37 pm
sp_Permalink sp_Print

det som bigwater SE kittet kom med

jag ahr noll kol på detta jag köpte detta pga min kompis osso skulle köpa det men han sålde sitt nu för att hans cpu gick sönder

tycker detta är roligt tillsvidare men är rädd som fan så de inte spiller vatten nånstans
finns de bättre vätska? o var? köpa+

Poontus
Member
Medlem
975783
November 10, 2005 - 9:56 pm
sp_Permalink sp_Print

du kör med den gröna vätskan, kom på att den följde med. jag är lite osäker på den där vätskan, jag har hört 2 personer som fick läcka som hade den där vätskan, grejerna slutade fungera efter 15 minuter, eller den ena lyckades få igång igen efter att ha tvättat och torkat i ugnen. det låter ju inge vidare men jag vet inte.
själv så kör jag med Shells batterivatten (avjoniserat vatten leder inte elektrisitet) och eftersom det är rent så bildas inte alger lika lätt, sen så har jag tillsatt Glyckol för att hindra algbildning och motverka korrision. men kör du med din UV vätska det ska nog fungera bra, om du har monterat allt som det ska så kommer det nog inte läcka 😉

THE FLESH RIPPER
Kommer du hit ofta?
Medlem
975790
November 10, 2005 - 10:04 pm
sp_Permalink sp_Print

vet i fan ahar kört nu typ i nårra timmar i streck o jag ser inget

e de nåt man kommer se senare eller kommer sånt medesamma?

var får du batterivattnet från?
glyckol finns överallt de kvittar vilket?

Poontus
Member
Medlem
975796
November 10, 2005 - 10:18 pm
sp_Permalink sp_Print

jag hade problem med läckage från CPU blcoket i början. det var så att den plexiskovan som var monterad inte passade och när jag bytte den tilld en andra jag ahde så använde jag ingen gäcktejp till snabb kopplings saken, så när jag startade så droppade det, men då hade jag tjuvkopplat nätagget så datorn var inte igång, men det hade nog inte hänt något eftersom jag kör med batterivatten, men nu är min Quality Controll OK lapp lite vattenskadad på grafikkortet 😛
batterivatten/destileratvatten/avjoniseratvatten finns att köpa billigt på alla bensinstationer. det finns ju dyra vätskor som kanske är bättre än den glykolen jag använder men då får man betala mycket för en liten flasha, nu så fick jag en halvliter (man behöver långt ifrån så mycket) av en kompis farsa, det fina med glykolen utöver att den motverkar alger och korrision är att den har smörjande effekt på pumpen och därigenom sänker ljudnivån (vilket kan behövas på en L30 pump[den är ett monster aka. stor som fan])

THE FLESH RIPPER
Kommer du hit ofta?
Medlem
975802
November 10, 2005 - 10:45 pm
sp_Permalink sp_Print

hehe låter kul ska nog byta vattenet efter en senare tid

vad gör man när alger kommer?

Poontus
Member
Medlem
975808
November 10, 2005 - 11:05 pm
sp_Permalink sp_Print

jadu, jag köppte min vattenkylning i tredjehand (eller ännu värre) av en klass kompis, men det var innan jag byggde om datorn förut när jag hade ett litet chassi och ingen användning för vattenkylning (köppte kittet för 500spänn vilket var jävligt bra på den tiden) och jag lät den ligga i ett halvår, sen så var det fullt med partiklar och skit som flöt runt i vattnet. (jag köppte den färdigmonterade med vatten) så jag plockade loss alla slangarna hälde ut vattnet och försökte skölja, det gick inge vidare, skiten hade ju satt sig fast innuti.
vattenblocket: det öppnade jag och körde stålull i, blev lite blankare och garanterat helt fritt från alger, tanken var ju lätt att diska då den gick att plocka ner i så små delar.
Radiatorn däremot, den kan man ju inte öppna och göra rent på ett lätt sätt, jag stog och försökte skölja, skaka... men det gick inte, jag såg att det var äckliga alger 1-2mm stora som rörde sig som en gräsmatta i vinden :S
men sen så kom jag på hur man kan göra rent smutsiga mynt, lägga dom i ketshup (men jag har inte haft ketshup i radiatorn!) det är sitronsyran som har frätande effekt, så jag tog lite citronsyra som ammma hade i ett skåp i köket, blandade med varmt vatten och hällde i radiatorn, satte på en kort slang bstump skakade lite, och la undan den, med kanske 6 timmars mellan rum så skakade jag den allt vad jag hade, efter lite mer än ett dygn så hälde jag ut vattnet, vattnet hade blivit blått :S och radiatorn hade blivit ren (var ju tvungen att skölja några gånger först men men) slangarna var gamla och stela, dom hade blivit alldeles gula (undrar hur gamla dom egentligen var) men det var en god investering med nya slangar. nu var detta ett exempel där algväxten hade gått mycket långt, men omd et bara är lite så räcker det kanske med att skölja ur systemet.
länkar till hur det såg ut under rengörings processen:
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
vad mycket det blir när jag skriver :S

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 114
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL