April 27, 2002
Hmm, nu är jag så j**la trött på detta oväsen, jag får fan tinitus snart, jag har blivit lite ljudöverkänslig på sistone, och jag klarar fan inte av detta mer! Jag har en AMD XP 1600+ och en j**la högljudd fläkt.
Jag vill därför byta till vattekylning, men jag vill köpa allt färdigt, utom fläktarna, dessa har jag så det räcker och blir över. tänkte ha en radiator med ett antal fläktar på 7 volt, och när man e på tex lan, så skruvar man upp dem till 12v, fär bättre kylning. Men det fins en hake, paketet får inte kosta mer än 1000:-! Slang har jag själv (10mm) och slangklämmor, och jag är mycket van vid att modda, så lite småfix kan jag göra, men jag vill ha färdiga grejor, har lixom inte råd om det skulle bli vattenläcka! >Och så var det en sak till... jag har ett Chieftec miditower...
February 13, 2001
Pump typ 5 liter min ca 400Kr.
Radiatorn är lite jävligare att hitta men testa på en mc shop dom brukar ha begagnade kylare från crossar/mc eller om du vet nån stående bil så kan du skruva ur radiatorn från värme paketet. Den sitter under instrumentbrädan i en liten plast låda.
Men jag föredrar cross/mc radiatorer för då behöver man inte ha nån vattentank för de finns vatten kärl å skruvlock. 10/12mm slang passar oftast.
Värmepakets radiatorer är lite jävligare för det är oftast gjort för 20mm slang men de går att göra om till 10/12mm om man är lite händig 🙂 + att man måste ha en liten tank eller nånting annat så man kan få in vattnet.
Vattenblock finns för 200kr + men de går att göra ett eget med lite fantasi.
Allt går om man vill. Ett försök är de värt 🙂
[ Detta Inlägg ändrades av: SoundHead den 2002-07-04 07:53 ]
April 27, 2002
February 13, 2001
De går jag fick plats med en vatten kylning i mitt miditower som jag hade föryt.... Inga problem... Den vart inte å väga så mycket mer heller....
GF 4 MX 440 64MB
Bara vanligt vatten
[ Detta Inlägg ändrades av: SoundHead den 2002-07-05 17:06 ]
July 7, 2002
köp en sicce nova pump. bra grejer billigt. clas ohlson pumpen e skit. skulle pumpen lägga av så är din prolle svart ganska snabbt. kolla på http://www.djurhuset.nu där finns novan billigt 229:-
June 8, 2001
ZM80-HP till grafikkort. KOmmer ut i början av augusti har jag för mig. Kyl vilket grafikkort som helst utan fläkt;
December 28, 2001
On 2002-07-03 21:23, noz.afraid.org wrote:
Hmm, nu är jag så j**la trött på detta oväsen, jag får fan tinitus snart, jag har blivit lite ljudöverkänslig på sistone, och jag klarar fan inte av detta mer! Jag har en AMD XP 1600+ och en j**la högljudd fläkt.
"och jag är mycket van vid att modda, så lite småfix kan jag göra, men jag vill ha färdiga grejor, har lixom inte råd om det skulle bli vattenläcka!"
Men färdigköpta grejer kan ju läcka dom med. Man testar ju allt innan man sätter ihop burken så det är ju inge problem att göra grejer själv egenligen? Till en 1600+ behöver du ingen högljud fläkt. Själv kör jag just nu vattenkylning utan radiator 20L dunk. Om jag skulle köpa ett nytt system idag skulle jag fixa en lämplig radiator från skroten och köpa en Sicce nova pump från djurhuset. Blocket skulle jag nog köpt utomlands t ex Sidewinder TC-4 Rev 2(finns på dtekcustoms.com) eller Gemini(finns på case-mod.com) Skulle har kört 1/2" rakt igenom.. Själv ska jag göra egna block när jag orkat skaffa koppar..
[ Detta Inlägg ändrades av: Petterk den 2002-07-10 18:42 ]
March 29, 2001
On 2002-07-03 21:23, noz.afraid.org wrote:
En XP-1600 är inte så speciellt varm ändå. Jag kyler min XP-1700 med en Swiftech MCXC370 + en hyfsat tyst Thermaltake 60mm fläkt, som snurrar 4550rpm/28dB. CPU-tempen ligger på mellan 38-44 grader beroende på årstid/rumstemperatur. Vad beträffar tysta Geforce-4 TI-kort kan jag rekomendera ABIT.
Det finns ingen anledning för dig att börja kladda med vattenkylning. Dyrt är det, och då slipper man ändå inte ifrån nätaggs-fläkten, samt fläktarna som ska kyla vattenelementet. Omständigt vid moderkortsbyte är det också. Vattenkylning är ett bra val för extrema överklockare, men för dig som sitter inne med en blygsam XP-1600, är det bortkastade pengar.
[ Detta Inlägg ändrades av: RalfS den 2002-07-11 16:08 ]
1 Guest(s)