Vattenkylning: Frågor om Setrabs oljekylare.|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vattenkylning: Frågor om Setrabs oljekylare.
Ghoast
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 397
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 11, 2002 - 10:28 am
sp_Permalink sp_Print

Setrabs oljekylare är gjord i aluminium så då bör väl vattenblocket också vara i aluminium?

[Image Can Not Be Found] Fläkten bredvid är en Papst 120mm.
[Image Can Not Be Found] Dimensionerna är helt perfekta så det vore fint att köra med den. Frågan är om prestandan för kylaren är nåt att ha och om ett vattenblock i aluminium duger?

MightyToni
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 154
218504
November 11, 2002 - 10:43 am
sp_Permalink sp_Print

Jag kör med en exakt samma radiator eller oljekylare , tror jag den var från Golf GTI växelåda . Vattenblocket är i koppar DD Maze2 och jag har också bara en Papst 120mm som blåser luft igenom radiatorn . Pumpen är Ehiem 1250 och jag har en till fläkt Papst 120mm i burken som blåser in kalt luft från framsidan , radiatorn står övanför nätagget . Läste nånstans att om du har redoil eller liknande i vattnet behöver du inte oroa dig för nån kemiskt reaktion mellan alu och koppar . Temperaturen hos mig efter 3 tim. BF1942 ligger på 45 grader på en XP1800+ med 140 FSB stock voltage . Men tyst är det i alla fall . Var hittar du den radiatorn och vad kostar den ?

Ghoast
Kommer du hit ofta?
Medlem
218512
November 11, 2002 - 11:13 am
sp_Permalink sp_Print

Min far fann kylaren på sitt jobbs verkstad. Tydligen skulle den ha använts till en åkgräsklippare men det projektet lades ner så jag fick den. Jag vet alltså inte heller vad den kostar men företaget som tillverkar den har en hemsida i alla fall, http://www.setrab.com/setrab.htm

MightyToni
Medlem
218517
November 11, 2002 - 11:38 am
sp_Permalink sp_Print

Då är det bara att köra med den om du är nöjd med mitt resultat. Inga problem har jag haft med den i mer än ett år nu . Fick köpa min för 200 kr på skroten . På den som jag har gick att skruva lös standard niplarna och sätta in vinkel 90 grader 1/2" niplar . Du kan skruva fast fläkten direkt i radiatorn med 3mm plåt skruvar eller använda dubbelhäftande tejp som jag gör funkar också . Jag fick såga av plåten på sidorna får att få plats med den på bredden i lådan . Det som inte gick hos mig var att köra 2 (samma) fläktar på vardera sida av radiatorn eftersom det skapade otroligt oväsen (resonans) .

Ghoast
Kommer du hit ofta?
Medlem
218522
November 11, 2002 - 11:47 am
sp_Permalink sp_Print

Jo jag tänkte såga av fästena som står ut på sidan eftersom den då kommer passa perfekt i toppen av lådan. Det sitter fästen för en 150mm fläkt eller nåt liknande som jag tänkte göra om till fästen för en 120mm och sen använda dom för att skruva fast radiatorn i toppen av lådan där jag redan har ett hål för en 120mm fläkt. Sen på undersidan av radiatorn sätter jag fast Papsten med hjälp av tunna plattjärn. Det kommer bli finemang. Vad det blir för pump vet jag inte än däremot. Vattenblocket blir antingen ett av egen design i aluminium eller ett i "riktigt" i koppar. Det beror på vad blir för skillnad i prestanda.

Jag ska kyla en XP2000+, vad kan temperaturen hamna på ungefär?

Ghoast
Kommer du hit ofta?
Medlem
218526
November 11, 2002 - 11:57 am
sp_Permalink sp_Print

Vidare om prestandan hos eventuella komponenter; en SICCE Nova vattenpump, 13 l/min, är den nåt att ha?

MightyToni
Medlem
218532
November 11, 2002 - 12:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Skulle satsa på koppar block om jag var du , det är jätte stor skilnad när det gäler vattenblock . Jag kan skicka dig bilder på blocket som jag fräste själv om du är intresserad , och jag får min XP2000+ idag eller imorgon så jag åtekommer med temp mätningar senare . Jag ska låna en infraröd Saitek tempmätare från jobbet och försöka mätta tempen på alla delar i datorn .

Ghoast
Kommer du hit ofta?
Medlem
218622
November 11, 2002 - 5:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Du får gärna posta dina temp mätningar. Jag kollade upp Redline water wetter, kostar 149:- på Gtek.net om jag inte missminner mig.

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
220927
November 16, 2002 - 11:01 pm
sp_Permalink sp_Print

släng i lite glykol istället, det är billigare och det har Water wetter i sig.
håller även alger borta.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 264
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL