December 11, 2002
December 18, 2002
Ranta wrote: [quote=GooGeL]njae, snarare så använder du vattenkylningen till att kyla peltiern 😉
Och då blir CPU troligtvis kallare än rumstemp. Men vattenkylningen blir varmare än rumstempen, och det var ju trots allt det han frågade om
jag svarade på Nattmannen's inlägg.
April 5, 2003
Kamelryttarn wrote: Enligt vissa här på forumet, ingen nämnd ingen glömd, så går det att få objekt (t.ex. en radiator) kallare än lufttemp med en fläkt.... :arg:
De var EXTREM FALL inte med helt vanliga grejjer, vi snackar alltså fläktar som suger tag med 3-4000cfm! Inte nån sketen dator fläkt! Med grejjer en vanlig person, t ex du och jag, kan få tag i är de OMÖJLIGT. De har vi redan kommit fram till så du behöver inte dra upp de igen.
ONTOPIC:
Enda sättet för en vanlig svensson att få sin cpu under rumstemp är att använda peltier som de tidigare sagts, om man har tillgång till EXTREMA PRYLAR och under EXTREMA FÖRHÅLLANDEN kanske man med lite tur kan fixa de på annat sätt också, men jag tror de vore enklare med luft kylning i så fall eftersom vatten tempen ska ner ordentligt under rumstemp för att den ska kunna kyla CPU till under rumstemp.
August 16, 2002
Kenrih wrote: [quote=berghund]Går det att få vattenkylning som kyler till kallare än rumstemperatur? Det borde väl inte gå i och med att det är luften som kyler vattnet.
Nej det går inte. Du kan dessutom få kondens om det blir kallare än omgivande luft
/Kenrih
njae det är inte riktigt korrekt.. kondens bildas när luft vid en viss fuktighet når under sin kondenseringspunkt...
vis 60% luftfuktighet så kondenseras vattnet vid en temp på 16 grader, och vid 50% vid 14 har jag för mig...
så iaf, om du har en slangs som är säg 15 grader, och du har 60% luftfuktighet så kommer luften att kondenseras på slangen... en del kommer att kondenseras i luften också som dimma, men den mängden är rätt liten eftersom luften runt i kyls ner knapp nånting
December 19, 2002
För att återgå till till ursprungsfrågan lite. Om du vill kyla saker till låga temps delvis mha vatten är det peltier som gäller. Det är värmepumpar som inte har några rörliga delar. Ganska roliga små plattor egentligen. Som jag har skrivit i åtskilliga trådar tidigare, utvecklar dom helt sanslösa mängder värme, så det gäller att ha en ordentlig radiator. Peltier och kompressor tror jag inte är nån höjdarkombo. Jag har hört att peltiers inte har nån enorm tempskillnad när man börjar kyla den varma sidan jättemycket. Dessutom skulle det behövas en kompressor på ett par kW typ för att orka kyla peltiern, så det kan man nog nästan glömma. Om man ska börja kyla med peltier ska man ha klart för sig att det går åt mycket ström, och ett mycket högpresterande vattensystem.
March 20, 2001
peppe20 wrote: va händer om man tar typ en 300w pleiteier och kompressorkylning? 😮
först och främst så ska du ha en kompressor som pallar att ta bort ca 400watt då och dom är ganska dyra osv osv. Och sen är en peltier inte speciellt bra när man kommer ner till lägre temperaturer. Du får inte speciellt stor skillnad mellan den varma och kalla sidan när man går ner mot -30c på en peltier.
2 Guest(s)