vattenkylning och litet chassi. Snälla hjäälp..|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
vattenkylning och litet chassi. Snälla hjäälp..
dummedanne
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 53
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 9, 2005 - 10:24 pm
sp_Permalink sp_Print

JAg kom över ett begagnat men oanvänt WaterChill CPU cooling kit - KT03-L20 som jag tänkte placera iett chassi som skall vara skalet till en HTPC. skall kyla en 2.8 prescott socket 478..
länk till kit:

http://www.overclockers.se/Ite.....d=37716130

chassit är ett ATC-620
http://www.coolermaster.com/in.....X1+ATC-620

Det räcker att det kyler som en vanlig intel processorfläkt, det är tystnaden som räknas.
problemet var att grejorna var lite större än vad jag trott. kommer detta att fungera?

radiatorn är tänkt att placeras vid lufthålen på sidan av chassit.

Fråga 1. om jag inte klockar, behöver jag en fläkt för att kyla radiatorn då?
fråga2. om jag inte klockar, behövs det då en vattentank?
fråga 3. Kan jag (med eller utan fläkt?) placera radiatorn på detta sätt och den får tillräckligt med kylning.

SKickar med länkar på vad jag menar.
Länk1

Länk2

Är helt ny på detta, så dissa mig inte FÖR mycket.
sitter med det just nu..

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
975434
November 9, 2005 - 10:58 pm
sp_Permalink sp_Print

1. ja det behöver du, möjligt att du inte behöver det om du kör en extern stor bil radiator, men nu har du inte det.
2. en vattentank är alltid bra, för att vattentanken ser till så att det inte blir någon luft i systemet, även om det är slutet så dunstar lite vatten bort, det behöver inte vara en stor tank, dom som följde med mitt Waterchill kit var på 2 deciliter
3. ja

dummedanne
Siktar mot toppen
Medlem
975436
November 9, 2005 - 11:00 pm
sp_Permalink sp_Print

tack för ditt svar. hålet är egentligen inte avsett för fläkt, skulle tippa att det mäter ungefär som en 80mm fläkt.. du tycker alltså att jag ska testa.
Inte lust att sälja din tank? Kanske nån annan? Letar också efter en tyst fläkt som passar bra, hehe.

kanske en dum fråga, men eftersom det är så lite utrymme, skulle det fungera att lägga radiatorn ner i chassi med fläkt ovanför?

Poontus
Member
Medlem
975444
November 9, 2005 - 11:20 pm
sp_Permalink sp_Print

btw. välkommen till NH 😉
ja, om du inte är allt för rädd för att modda den så kan du ju bora upp hålen så att dom blir större, jag kör min Black Ice Pro på en 80mm fläktplats som jag har borrat upp flera hål (8-9mm eller hur stor borren nu var) så att hela 120mm ytan används.
min pump 😀 nej jag har inga planer på att sälja den, kanske att jag får den över (om jag inte ska göra 2 samtidigt) om jag köper en tank till en 5.25" slot.
ja, fläkten skulle kunna sitta utanför

dummedanne
Siktar mot toppen
Medlem
975453
November 9, 2005 - 11:58 pm
sp_Permalink sp_Print

tackar!
Vad jag menade var att lägga radiatorn ner i chassit med fläkt ovanpå. Alltså utan någon "direkt kontakt" med det yttre. Förstår att den kommer få begagnad luft, men det kanske räcker?

har du någon bild på hur modden ser ut? Vill inte att det ska synas i sådana fall..

Poontus
Member
Medlem
975509
November 10, 2005 - 9:26 am
sp_Permalink sp_Print

så fläkt och radiator är inte änns nära varandra menar du? hmm jag vet inte riktit, kanske skulle fungera lite sämre på det sättet.

bilder på min modd, jo, någonstanns har jag (vet inte i vilken mapp jsut nu) men jag använder inte macrofunktionen på kameran då, nu har jag brottom, kan se om jag kan lägga upp när jag kommer hem (16-17)

dummedanne
Siktar mot toppen
Medlem
975511
November 10, 2005 - 9:29 am
sp_Permalink sp_Print

nja, jag menade att fläkten ligger mot radiator. Dessa liggger någonstans i chassit, inte intill lufthålet.

Poontus
Member
Medlem
975517
November 10, 2005 - 9:41 am
sp_Permalink sp_Print

ähh, jag fixade det nu istället.
http://img370.imageshack.us/im.....1197le.jpg
vi har ju lite olika chassin, men jag är glad att jag inte behövde modda mer än såhär, även om jag skulle göra mig av med vattenkylningen så kan hålen vara bra att ha till en 120mm fläkt 🙂

Poontus
Member
Medlem
975519
November 10, 2005 - 9:47 am
sp_Permalink sp_Print

dummedanne wrote: nja, jag menade att fläkten ligger mot radiator. Dessa liggger någonstans i chassit, inte intill lufthålet.

altså att du har fläkt fläkt och radiator liggandes på ett ställe, ochs edan lufthålen på ett annat? i så fall låter det som en dålig lösning, om luften som går genom radiatorn inte kommer ut direkt så åker ju den varma luften runt i datorn och höjer temperaturen ordentligt

dummedanne
Siktar mot toppen
Medlem
975533
November 10, 2005 - 10:42 am
sp_Permalink sp_Print

ser bra ut! ok det var lite dumt tänkt med radiatorn bara liggandes..
Måste bara fråga. du verkar ha en sladd som kopplas bak på nätaggregatet. Antar att det är för att din vattenlylning ska sätta igång när du sätter på datorn.
Eftersom jag inte har en sådan, måste jag gå och rycka ut min kabel till pumpen varenda gång jag stänger av datorn!? Eller kan jag bara lämna kylningen igång alltid?

Poontus
Member
Medlem
975552
November 10, 2005 - 11:43 am
sp_Permalink sp_Print

mnja, nästan rätt. sladden är till vattenkylningen, men inte för att den ska starta när datorn startar, den är till för att inte ta strömm från nätagget i onödan och inte ta upp ett extra uttag från väggen så att säga.
jag kan fixa en bild på hur jag har löst det hela innuti också. bara det att jag är i skulan på en bildlektion just nu. blev osäker på om jag änns har en sådan bild som jag tänker på nu. men jag har en WaterChill Control Unit CTU01, inkl. SafeStart och NoiseControl; http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=PRL
och den har uttag för fläkt till radiatorn som man kan ställa på 7 eller 12Volt, den kopplas till en floppy ström sladd från nätagget, och då när man trycker på att starta datorn så startar vattenkylningen, och den stängs av när man stänger av datorn.
du skulle ju kunna ha någon typ av ghettolösning där du har en separat knapp för att starta vattenkylningen, men då kanske man någon gång glömmer att starta den? och att ha den på 24/7 medför kanske onödigt slitage? Hydors pumpar har en expected lifetime på 40'000 timmar men det uppnår man kanske snabbt om man har den på hela tiden?
men för att återgå till den där sladden som då såg, den har i sitt originalutförande en liten special kontakt, men det låter soma tt du har en vanlig 230Volt stickpropp till din pump, när jag bytte pump då köppt jag en hona från ÖB och satte på den istället, så den är inkopplad med sladden inne i datorn 😉

dummedanne
Siktar mot toppen
Medlem
975579
November 10, 2005 - 12:39 pm
sp_Permalink sp_Print
Poontus
Member
Medlem
975586
November 10, 2005 - 12:55 pm
sp_Permalink sp_Print

dummedanne wrote: http://www.mycom.se/produkt/za.....16028.html

skulle denna fungera?

emm, som egen ghettolösning på den andra produkten? så att dens tartar när du startar datorn? nej? tror inte det, hur skulle det i så fall gå ihopp.
den andra dosan har bådesladd från nätagget och bakifrån datorn (230V) där sladden från nätagget används som en av och på knapp för kylningen.
edit: ifall du ändå skulle behöva köpa en sån där för att koppla in flera fläktar så betala inte förmycket 😉 http://www.webhallen.com/prod......p?id=39095

dummedanne
Siktar mot toppen
Medlem
975638
November 10, 2005 - 3:57 pm
sp_Permalink sp_Print

tack, vilken prisskillnad!!
det för 350kr blir lite för dyrt. Finns det ingen annan lösning!?
klarar inte moderkortet att skicka ut det till kylningen på något sätt?
har ett bra 400W nätagg, det borde väl räcka?

Poontus
Member
Medlem
975671
November 10, 2005 - 5:32 pm
sp_Permalink sp_Print

vad har du för anslutning på pumpen egentligen?
med det du skrev förut så lär det som att du hade en vanlig kontakt (230V) och en sådan kan du ju inte köra med ström från varken nätagget eller moderkortet. och att ta från moderkortet, det är 14W extra tror jag, inte bra

dummedanne
Siktar mot toppen
Medlem
975682
November 10, 2005 - 5:44 pm
sp_Permalink sp_Print

nej, jag rörde ihop det lite.
Har kommit fram till att jag måste ha ett relä, typ detta:
http://datorfixarna.com/catalo.....534c1d541a

samt denna kabel:

http://www.webhallen.com/prod......p?id=39095

var köper man detta till ett bra pris? Gärna något ställe tan frakt då det inte handlar om väldigt mkt pengar..

Poontus
Member
Medlem
975684
November 10, 2005 - 5:53 pm
sp_Permalink sp_Print

googlade på artikelnummret.
http://www.gtek.se/index.php?m.....b78971193d
jag tror att det blir 149kr + 69kr = 218kr jag har aldrig handlat där så jag vet inte om det tillkommer något mer, typ någon av postens skumma avgifter
edit: jag hittade inte hur mycket frakten var på sidan du länkade till emn jag antog att den var högre där 😉

dummedanne
Siktar mot toppen
Medlem
975692
November 10, 2005 - 6:13 pm
sp_Permalink sp_Print

tack för tipset! får bli det. kör nog en fanmate till så man kan ställa efter eget behov.

dummedanne
Siktar mot toppen
Medlem
975845
November 11, 2005 - 6:32 am
sp_Permalink sp_Print

förresten... skulle det fungera att såga hål i botten av chassit och lägga radiator samt fläkt ned och ta luft underifrån? Chassit står ju på små fötter så det finns ett par cm mellan underlag och chassi. räcker detta?

Poontus
Member
Medlem
975862
November 11, 2005 - 8:54 am
sp_Permalink sp_Print

jo det skulle nog fungera, men vart tar luften vägen sedan? om den hamnar under datorn så kommer nog luften värma chassit, mer än om den hade tryckts ut därbak i alla fall, men hur mycket vet jag inte

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 298
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL