August 16, 2003
det är förmodligen lite väl lite, din prescot är ju inte precis känd för att dra lite kräm, kollade upp det, den drar 89W tror jag. det var "Thermal Design Power" och inte "Est. Max Power Diss" stog inget om det. och med övriga komponenter så blir det ju en hel del värme
November 10, 2005
har kommit fram till att hål måste borras i locket och där placerar jag radiator samt fläkt.
kommer att köra med ett passivt kylt 9600 256mb (blev blåst, skulle varit ett 9800pro..).
1.Men eftersom inte slangarna kan åka ur så fort jag öppnar chassit, hur långa bor de max vara?
2. kommer den passiva flänsen till grafikkortet öka värmen i chassit mkt?
3. kommer jag att klara mig med 120mm fläkten på radiatorn samt 60mm fläkten baktill?
Eftersom jag inte fick manuall till vattenkylningen undrar jag också följande:
4. hur placerar jag radiator och fläkt. Ska radiatorn vara närmst chassit och sedan fläkten innanför och suger in färsk luft i chassit (genom radiatorn)? eller ut!? Jag har redan 60mm utblås (samt lufthålen på sidorna)
Tacksam för den som orkar svara på detta!
August 16, 2003
tycker lite synd om dig, nästan så att jag skulle vilja scanna in min manual och maila den till dig 😉
om fläkten suger in frisk luft genom radiatorn, tänk efter, var hamnar den varma luften?
chassi - radiator <<-fläkt
angående grafikkortet så ökar den väl inte temperaturen i chassit mer än om den hade varit en fläkt på eller suttit i ett annat chassi, förhoppningsivs så drar 9600 serien mindre strömm än exempelvis 9800 serien eller ännu nyare kort men 120 och en 60 mm fläkt ska nog gå bra till din HTPC.
jag höll på att glömma, slangarna 😀
frågan är väl nästan hur mycket pengar du vill lägga på slang, hur mycket slang som får plats och hur mycket du tycker är lagom.
det som är som motstånd och bromsar upp för pumpen där är slangarna rätt så oskylldiga, det är när vattnet går genom vattenblock och radiator framförallt som trycket/flödet bromsas upp (kolla hur litet själva hålet in till vattenblocket är, skit litet bara för att man ska kunna skruva med en insexnyckel :S )
August 16, 2003
jag lovar dig, du får lägre temperatur i chassit om du blåser ut luften, möjligt att processorn skulle bli lite svalare om du tar in frisk luft, men resten, hela datorn skulle bli skitvarm, du kan lika gärna ha en vanlig CPU kylare om du bara vill vispa runt den varma luften i chassit, tänk på hårddiskar och andra komponenter
November 10, 2005
jag tror dig. Ska nog sätta igång idag. Bara en sak till. läst runt lite på forumet och tydligen ska man köra med batterivatten va? Antar att det går att få tag på på bensinmackar. Är detta det bästa att köra med? ska man blanda med något!?
Fått med en liten burk i asetek kitet, men det ser mesdt ut som färgämne för att vara snyggt eller nåt..
August 16, 2003
kör du med kranvatten så kommer det slamma igen på en vecka.
batterivatten är kemiskt rent eller vad det heter, så alger bildas inte lika lätt, och eftersom batterivatten är avjoniserat så om det blir en läcka så kommer dina komponenter inte förstöras eftersom avjoniserat vatten inte leder elektricitet.
sen så är det bra att ha något mer i vattnet annars håller det inte länge även om det är avjoniserat.
du kan ha diverse dyra vätskor som finns att köpa, eller så köper du antialgmedel i en djuraffär (för akvarie)
själv så hittade jag inte min antialgmedelsflaska. så jag kör emd glykol, det fungerar mycket bra,d en glykolen som jag använder är antikorriskon och motverkar alger.
glykolen har även smörjande effekt på pumpen, vilket leder till att pempen arbetar tystare
August 16, 2003
glykolen hittar du på macken också, du kan ju snacka med någon som jobbar p macken som förmodligen ahr lite kunskap om vad dom har, den jag har är i en spolarvätskeflasha, fick lite ev en kompis farsa som hälde över lite från en annan flasha så jag vet itne exakt vad det var för någon, men enligt honom så var den glykolen lite finare än vanlig glykol.
men kolla upp exakt vad som följde med kittet, om det var nytt så ska dom väl ha skickat med något, mitt kitt var från 03 tror jag
November 10, 2005
den är denna jag har fått med.
http://www.frozencpu.com/dye-01.html
lyckas faktiskt inte läsa mig till om det bara är färg.
tack för all hjälp. har satt igång med bygget nu, kommer nog att bli bra!
edit: har läst runt på nätet och det verkar bara vara färg.
August 16, 2003
waaaaaaa, sånn vill jag också ha !!!!
mjo, färg it is, men se till att köpa till någon annan vätska som håller algerna borta.
och jag glömde tidigare skriva hur mycket glykol omd et är det du ska ha i, jag vet inte exakt, men börja med vattnet så att vatten cirkulerar i systemet, sedan kan du börja hälla i lite glykol, lite i taget, du märker nog när du tycker att det börjar bli så att du inte vill ha mer, då är det bara att fylla upp resten med vatten
November 10, 2005
jag vill inte ha den. den hjälper väl inte till, ska bara vara snygg eller? Du kan få den billigt av mig eftersom du hjälpt till så mkt.
jag har hydor L20 II som pump. Var fyller jag på den!!? Hittar inget ställe att göra det på och jag har som sagt ingen tank... Manualen hade suttit fint, hehe!
August 16, 2003
nooo, nu skämms jag lite, jag skulle ju försöka leta fram manualen... hitta den på nätet altså... hade brottom förut. om du inte har en tank så vet jag inte hur man löser det. för att om man inte har tank så blir det ju skit svårt att fylla på, tanken är också bra om man ska lufta systemet, och eftersom vattnet dunstar (ja, även om det är helt tillslutet, fråga mig inte hur) så kommer det förmodligen bli vattenbubblor i ditt system, om dom hamnar i pumpen så gör pumpen en massa oljud, hamnar dom i slang eller radiator så bromsar dom vattenflödet, och om du får vattten i vattenblocket så minskar kylförmågan
var bor du någonstanns?
November 10, 2005
nordvästra skåne, ängelholm. var fixar jag en billig tank som inte tar plats?? har ju läst att man inte behöver tank, men det måste man kanske när man har den här pumpen då den inte går att fylla på..
Hade varit bra med någon affär som inte bara finns på nätet.
hur fan kan man sälja det som kit om man behöver en tank...
August 16, 2003
hittade manualen.
http://www.asetek.com/Download.....%203.0.pdf
att få det både billigt och från affär som inte finns på nätet blir förmodligen svårt, eftersom dom billiga inte säljer sånna saker, och dom välsorterade har prispåslag på 100% eller något sådant
ett annat tips som inte står i manualen vad jag vet när det gäller radiatorn, om den är på sidan så att du in och utgångshål i en lodrät linje över varandra, ha då det undre som ingång och den övre som utgång
|@ utgång
|
|@ ingång
eftersom vattenbubblor strävar efter att gå uppåt i vatten så kommer dom lättast ut på detta sätt
August 16, 2003
jag är inte klar än, men att hitta "billiga" tankar är inte det lättaste, folk vill ju tjäna pengar, det billigaste hittils är http://www.inwarehouse.se/prod.....;ReferId=3
men då är fraekt inte inräknad.
tyvärr så är denna avslutad, mend et visar ju bara att det ska gå att gå tag på en billigt, http://www.tradera.com/auction.....d_20121877
dummedanne wrote: skulle man inte kunna ta en liten "burk" av något slag, borra hål i den och limma kring slangarna!?
emm, jo, att jag inte tänkte på det, men då måste du göra så att den är tät och så... eller det är inte heller så viktigt (är den inte stängd när man lydter chassit så... men ja, man kan använda nästan vad som hellst, finns som som har använt sig av en 5L Norrlands Guld tunna
August 16, 2003
billigare än såhär blir det nog inte: http://www.sweclockers.com/htm.....page=print
scrolla ner till andra halvan av sidan 😀
2 Guest(s)