Vattenkylning - Snart klar. Bara Pump o Tank kvar!|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vattenkylning - Snart klar. Bara Pump o Tank kvar!
davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 3, 2003 - 2:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej,

Info om mitt bygge finns på min hemsida. Kolla min signatur nedan.

Jag har sedan tidigare haft vattenkylning som jag aldrig satte in i min dator tack vare att jag inte hade det komplett. Radiator.

Nu har jag fått min radiator och tänkte sätta in allt i burken. Dremlade ut en 13 x 13 stort hål för radiatorn i fronten (och tog bort 3.5 hållaren på mitt Chieftech Miditower Matrix).

Snabbt kom jag underfund med att det tyvärr inte går att använda sig av den "runda" plexitank som jag från början tänkte använda. Eftersom den var alldeles för stor. Bygde först en "tankhållare" i slöjden som blev bra. Men det passade inte riktigt in i mina krav att det skulle gå att transpora (till LAN och liknande som trots allt händer ibland).

Då tänkte jag att jag skulle kunna göra en "kubb" med plexiglas som jag har sett att många andra har gjort. Var påväg till ClasOhlson när jag plötsligt kom på att jag har Sicca Nova som ska köras DRÄNKT. Suck! Vill inte hålla på med silikon och täta, så istället började jag leta köpare till alltet. Fick en som ville köpa
tank + pump + MCW462-UH vattenblock för 850kr.
Det är det bästa jag personligen hittade. Vilket jag tror är ungefär vad jag kan få för ett "nästan" komplett kit.

Ialla fall började jag fundera på att köpa en ny pump från SeaMe via en "kompis" på forumet (Bjiirn) som kostar 630 SEK. Vilket jag tycker är bra för en såpass kraftig pump.

Sen kommer frågan vilket block jag ska ha, bestämmer mig för ett "Swiftech MCW5000-A, vattenblock, AMD" från Gtek som kostar 595 SEK. Mitt UH block kostade 749kr, men många säger att MCW5000 är bättre än mitt tidigare "MCW462-UH vattenblock". Stämmer detta? Varför är det isåfall billigare?

Sen kommer tank-problemet. Funderade på om jag ens behöver en tank, eller om jag ska köra på en T-koppling? Vad tycker ni? Vad är för / nack-delarna. Fördelen är ju att man lättare kan fylla på och lufta. Men istället så borde ju "t-koppling" vara mer
lämpat för "LAN". Vilket presterar bättre?

Om jag ska använda tank så är ju frågan om jag ska köpa en färdig eller om jag ska bygga en egen. Bäst tycker jag vore att bygga en egen, dock vet jag inte vart jag ska placera den. Stabilast tycker jag att en BayRez verkar (om man ska på LAN) dock vet jag inte hur svårt det är att få allt "stabilt". Kanske är någon som ska beställa från DD som samtidigt kan beställa åt mig?

Ifall jag ska använda mig av 5.25 plats så måste jag ta bort något av följande:

* CD
* BRÄNNARE
* Nexus fancontroller (har den mest för att den har temp-sensor och fram USB / Firewire)
* Nexus fancontroller (som kan vara bra att ha, tror jag till radiatorn och de övriga fläkarna man trots allt kommer ha).

Så då tänkte jag att man kan fästa "tanken" i stadget som går mellan chassits baksida och 5.25 platserna. Vad tror ni?

Lite repetering på frågorna så ni lättare kan svara på dem (och även ett par nya):

1. Tips på att fästa radiatorn i chassit? Gängstav, men hur stor? 4mm? Kan man svetsa fast? Eller skadar man nått då?

2. Ska jag ha en 1048 eller 1250 (ska ha NB, tank, GPU, CPU). Ingen pelt.

3. Om jag ska köpa nytt block, vilket är då bättre? Tror ni?
MCW462-UH eller Swiftech MCW5000-A? Eller något annat i den prisklassen?

4. Tank eller t-koppling? För /nack-delar?

5. Färdig eller bygga egen tank?

6. Vart ska jag placera tanken Bilder.

7. Glykol eller WatterWetter?

8. Om jag ska bygga tank vad ska jag tänka på? Vilket silikon? Marin?

9. Duger en hålskäre Bild. Från Biltema för 69kr? Eller blir det fula kanter?

10. Är batterivatten och destillerat vatten samma sak? Många säger olika. Det borde vara samma eftersom både är destillerade från Joner eller vad man ska säga.

Fler bilder och mer fakta finns på min hemsida:
Länk

mvh/DAVID

EDIT: Tackar den som tar sig tid att svara! Som sagt bilder på mina framsteg hittils finns på hemsidan!

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
327369
May 3, 2003 - 3:32 pm
sp_Permalink sp_Print

det är Inte svårt att få en sice pump att köras tort.
följer med en adapter när man köper den, men den läcker lite runt det Gråa plasthöljet .
så det är bara att limma lite så körs den hur bra som hellst torr ju.

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
327374
May 3, 2003 - 3:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Aha okej. Men har ändå redan hittat köpare och kan inte svika nu, han har redan skickat pengar. Så gärna svar på frågorna ändå, plzzz =)

Sen så är väl 1250 mkt bättre än Siccan ändå, en investering i princip =)

Men svara gärna på övriga frågor. TACK =)

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
327397
May 3, 2003 - 3:54 pm
sp_Permalink sp_Print

man blir ju trött när inläggen innehåller mer än 3 frågor... jag hade köpt en färdig tank, men sen vet jag ju också hiur duktig jag är på att fixa saker...

Mind
Member
Medlem
327401
May 3, 2003 - 3:56 pm
sp_Permalink sp_Print

ugh, då måste jag ju läsa igenom inlägget.

definiera mkt bättre. båda är bra, men 1250 pumpar så vitt jag vet mer vatten i minuten än sicce nova.
själv har jag en sicce Idra som spränger 1250 om jag minnst rätt-

Edit:
tror det är en Swiftech MCW5000-A som jag har, funkar ganska bra för mig.
billigare att göra en tank.
ska du ha silicon Måste du nästan ha marin versionen, tål vatten mkt bättre.

glykol är mkt billigare och förmodligen lika bra.

har du ett litet slutet system bör du köra batterivatten från macken,
batterivatten är destilerat vatten ja, men när det är färskt så innehåller det inte så mkt joner så det leder inte ström, men efter ett tag så leder det igen.

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
327411
May 3, 2003 - 4:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack Mind =) Hehe!

Så Idran spränger 1250 säger du. Men den är ju dränkt. Suck =)
Fan.

Vad menar du med att blocket funkar ganska bra? Några invändningar? Hur fäster man den? Clips eller skruv? (tänkte på LAN transport)

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
327415
May 3, 2003 - 4:09 pm
sp_Permalink sp_Print

MrWiezel du kan väl försöka ändå. Du behöver ju inte svara på 2,3,5 och 7 =)

Mind
Member
Medlem
327576
May 3, 2003 - 7:17 pm
sp_Permalink sp_Print

den fäster med klipp om det är vad jag tror det är.
idran är mkt starkare än 1250 ja, vibrerar iof ganska mkt.
jag skulle kunna köra den torr om jag vill men spannen är så bra som fotstöd så den får stå kvar.

jag har inget att gämföra blocket med sååå, det funkar bra helt enkelt =)
har en temp på 39 idle och 41 full load , Stor bilradiator med en 120mm fläkt som knappt gör nånting på tempen.
har även en 120mm@5 volt där fram som höjer idle tempen upp till 50 grader när den är avstängd, fattar inte hur den kan påverka tempen så jävla mkt eftersom prollen är vattenkyld.

hittade en grej i speedfan som vad jag misstänker läser tempen av Coren och inte den grejen i sockeln och den visar runt 60 grader idle, vetefan vilken man ska gå efter.

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
327617
May 3, 2003 - 8:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Sitter den stabilt med clips då?
Så man kan förflytta den under LAN utan att den smäller sönder allt?

PS. har du klockat nått? tycker din temp verkar rätt hög för vattenkylning annars....... annars är ju blocket eller radiatorn dålig? för jag hade hoppasts på ca. 32 grader idle ialla fall... dålig cirkulation?

eller är jag paranoid som tycker tempsen är "dåliga" för det systemtmet?
det är väl typ Aquarius temps ju,, eller?

Mind
Member
Medlem
328170
May 4, 2003 - 2:44 pm
sp_Permalink sp_Print

klart den sitter stabilt

varm? neee
xp1800 Tbred a, kass stepping. 1533mhz 1,65v orginal @ 11,5 x170 = 1945 @1,85v. (fast den får bara 1,79 av agget =)

radiatorn ligger bakom en högtalare i ett hörn och det är fan noll luftcirkulation där.

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
328837
May 5, 2003 - 2:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Hehe okej =) Det kan ju förklara tempen *lol*.

mvh/DAVID

ps, några som har mer info om blocket? vad det presterar i jämförelse med exempleviss maze 3?

ironbyte
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 18
329080
May 5, 2003 - 6:35 pm
sp_Permalink sp_Print

De flesta köper onödigt kraftfulla pumpar.. det spelar ingen roll om vattnet stiger 0,1 grader eller 0,5 grader vid vattenblocken därför att radiatorn kan ändå inte överföra någon nämnvärd energi från något som ligger 0,5 grader över rumstemperatur.. Först när vattentemperaturen är säg 5 grader över lufttemperaturen så kanske en balans nån i värmetillförsel - värmeavgivning.

ang. konvektion: Vatten->metall är långt mycket effektivare än metall->luft, så flaskhalsen ligger i radiatorn (metall->luft).

Storleken på radiatorn och fläktar (flöde & tryck) är viktigare än att köpa pumpen hos brandkåren. :blink:

Mattias aka [NH]TheGhozt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 704
330537
May 7, 2003 - 2:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Du har problem.

Tycker det är för liten låda för att smälla in VTN kylning.

Och DangerDen's HeaterCore är inte så jäkla bra. Satsa på DangerDen's Xtreme istället.

Det där med tanken är också svårt. Tycker du skall skippa dränkbar pump och köpa en Eheim 1048 eller 1250. eller rent av 1060. Den är brutal.

Och sedan gör du en tank som tar upp en eller två 5,25" platser eller så sätter du den där vid nätagget som du hade som förslag. Försök dock få ut så stor volym så möjligt på den.,

Och kör 1/2" slang, kopplingar. Tjänar du fett på jämfört med sketna 3/8".

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
333535
May 11, 2003 - 5:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Har redan beställt en 1250 från Seame. Den borde duga för mig, en 1060 behövs nog inte.

Sen så har jag redan DangerDen HeaterCore ska jag vara missnöjd med den?

Sen så undrar jag om det är svårt att göra en egen bayrez med Classe plexi och deras "plexilim". Räcker en dremel eller sticksåg att såga med ? Eller blir det för "ojämt"? Har inte råd att förlora 2st 5.25 så det får bli en.

Ska förrästen köra enbart 1/2. Har köpt massa niplar.

Men nu kommer frågan- vilket block?
Köpa Bayrez eller göra egen?

Vilket silikon eller räcker plexilimet?

mvh/DAVID

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
335836
May 14, 2003 - 1:26 pm
sp_Permalink sp_Print

men va fan åker du flakmoppe till lan eller??? mycket man orkar bry sig om det är anpassat till "att åka på lan"... fan bara stoppa i allt o tuta o köra liksom... går ju inte sönder precis... min polare har en stor glasburk som tank, o de e bara o ta bort lita av vattnet så det inte skvätter ur... när han kommer fram så häller han i det igen

Marquzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1433
337590
May 16, 2003 - 5:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Mattias aka [NH wrote: TheGhozt]Du har problem.

Tycker det är för liten låda för att smälla in VTN kylning.

Och DangerDen's HeaterCore är inte så jäkla bra. Satsa på DangerDen's Xtreme istället.

Det där med tanken är också svårt. Tycker du skall skippa dränkbar pump och köpa en Eheim 1048 eller 1250. eller rent av 1060. Den är brutal.

Och sedan gör du en tank som tar upp en eller två 5,25" platser eller så sätter du den där vid nätagget som du hade som förslag. Försök dock få ut så stor volym så möjligt på den.,

Och kör 1/2" slang, kopplingar. Tjänar du fett på jämfört med sketna 3/8".

Vad säger du, för liten låda? Jag har ett chieftec midi och det går alldeles utmärkt att ha vattenkylning i det. Det gäller bara att planera allt och göra det med stil och finess, inte bara slänga in skiten. Tank behövs inte, kör med T-koppling, funkar skitbra, tar lite tid att lufta ur systemet, men hur ofta gör man det? Och Sicce går att köra torra.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 404
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL