September 17, 2002
Har funderat på att köpa vattenkylning till min dator men vet inte vad som behövs. Vet att man kan kyla Prollen, graffekortet och NBn men vet inte om d behövs i min dator håll stabila 39 grader med endast processor fläkt.
* vad behövs för att kyla processorn
*Ungefär vad kostar det
*Hur mycket kan jag sänka tempen
Tack på förhand
July 17, 2002
Kostnaden är ju helt relativ beroende på vad du vill ha för grejer.
Jag gav runt 5000 kronor för alla prylar jag plockade ihop, men det går att pressa ner till typ 2000 om man vill det.
Kolla runt på http://www.kylning.com så får du se om du hittar något du gillar.
Det du behöver är:
radiator (kyler vattnet) [jag rekommenderar Senfu-radiatorn de har på kylning.com, den är typ überbäst om man har plats för den]
fläktar till radiatorn (medföljer oftast radiator) [till Senfu: 2x80mm Papst om du vill ha tyst dator eller 2x80mm Delta om du vill ha det riktigt jävla kallt (jag kör Delta)]
vattenblock - det som ersätter kylflänsen i luftkylda system, sitter på det ställe du vill kyla, t ex prollen.
pump - driver runt vattnet [återigen har kylning.com en bra: Eheim 1048, som jag kör med]
tank - går att klara sig utan, men vill man ha ett luftfritt system och vara säker på att vattnet inte börja läcka när det vidgar sig av värmen så är den bra att ha.
slang - vattnet måste ju gå i något. Biltema har bra PVC-slang. Ca 40:- för 5m 8mm slang (inre diameter). Yttre ligger nog på 10mm.
Jag tror inte jag har glömt något nu.
Oh, just det...
I stora drag kan man säga att du kan inte komma lägre än rumstemperaturen för det rum som radiatorn befinner sig i, om du inte har peltier-plattor dvs, men då får man börja isolera mot kondens och sånt skräp.
Övrigt: Vattenkylning är riktigt kul att bygga ihop, speciellt om man gör det snyggt. Tar dock några timmar. =) Tyst dator blir det också. Eller... Inte om man har Delta-fläktar dvs... Hmmz.. =)
June 28, 2001
fuck me 5papp !!! 😮 :wide:
jag la 1000 spänn och jag kan köra ett dygn utan fläkt på radiatorn.(har inte testat längre)
sen köpte jag ett block till graffet oxå + 400 spän där.
tog ett jävla tag o göra blocket, uppskattar det till närmare 100 timmar =)
med hjälp av en pelarborr med kassa lager och mkt dålig fästanordning, och en liten svarv/fräs från 70 talet.
mm efter mm.
har ingen digitalkamera annars skulle ni få se på ghetto alabama ala partille. :corn:
var på ett litet minilan med massa CS nurdar, :banghead: alla bara wow vad är det där för nått häftigt!! :worshipp:
dom hadde aldrig sett vattenkylning förut :apa: :rollsmile:
sover jag är det bara PS fläkten som går :bgrin:
så jag :z: som en baby tills en :vit: skrämmer mig :cy: , sen krävs det lite :bash: för att :dead: / :z: igen
2 Guest(s)