October 2, 2001
Goddag!
jag är en enkel student med hyfsade kunskaper om datorer och hårdvara. Sitter nu på en Thunderbird800 lite annat smått o gott. Datorn funkar hur bra som helst, och för tillfället har jag ingen tanke på att överklocka proccessorn, möjligtvis i ett senare skede. men det som gjort mig intresserad av vattenkylning är möjligheten att få ett väldigt tyst system. Eftersom jag har datorn i samma rum som jag sover i, och då datorn står på även på nätterna, vill jag helst inte höra min jkla fläkt hela tiden. visst, man kanske kan köpa en tyst fläkt, men jag vill helst bli av med allt ljud. kan man bli det med vattenkylning? eller hur mycket låter en pump resp kylning till ev radiator?
kan jag få det helt tyst genom att stänga in dessa?
är det vettigt att skaffa vattenkylning för 24/7 bruk av datorn?
eller finns det andra alternativ att tillgå?
tack på förhand
/occe
August 29, 2001
Jag kan tänka mej att en pump nog har ett ganska irriterande ihållande ljud, samt att fläktarna till radiatorn lär låte rejält...Dessutom är det ganska onödigt dyrt bara för att få burken tystare...Varför låser du inte bara in den i ngt skåt ngn stans?
Dessutom så räcker en vanlig orb jävligt långt(kör 56 grader med 1466) och kostar inte mycket...
December 23, 2000
Att bara läsa igenom Tjopps och Goof's inlägg får mig att tänka tanken "Newbies!"
Min vattenkylning jag har nu:
Eheim 1250
Dangerden MAZE-2
Leufken Radiator och kyls med 2st Sunon 120CFM fläktar på 5v.
Totalt omöjligt att höra i princip..
Priset blir ungefär:
Eheim pump = 800kr
DD MAZE-2 = 600kr
Valfri radiator = 300-600kr
= 1700-2000kr.
December 23, 2000
On 2001-10-02 17:47, Tomas125 wrote:
Akzel,, måste man ha så kraftig pump som du har? eller har du ovanligt stor låda, eller många prylar att pumpa igenom? räcker inte typ eheim 1048, eller vad den nu heter
Jo, det är sant.. att den är stor och kraftig..