October 2, 2001
Goddag!
jag är en enkel student med hyfsade kunskaper om datorer och hårdvara. Sitter nu på en Thunderbird800 lite annat smått o gott. Datorn funkar hur bra som helst, och för tillfället har jag ingen tanke på att överklocka proccessorn, möjligtvis i ett senare skede. men det som gjort mig intresserad av vattenkylning är möjligheten att få ett väldigt tyst system. Eftersom jag har datorn i samma rum som jag sover i, och då datorn står på även på nätterna, vill jag helst inte höra min jkla fläkt hela tiden. visst, man kanske kan köpa en tyst fläkt, men jag vill helst bli av med allt ljud. kan man bli det med vattenkylning? eller hur mycket låter en pump resp kylning till ev radiator?
kan jag få det helt tyst genom att stänga in dessa?
är det vettigt att skaffa vattenkylning för 24/7 bruk av datorn?
eller finns det andra alternativ att tillgå?
tack på förhand
/occe
August 29, 2001
Jag kan tänka mej att en pump nog har ett ganska irriterande ihållande ljud, samt att fläktarna till radiatorn lär låte rejält...Dessutom är det ganska onödigt dyrt bara för att få burken tystare...Varför låser du inte bara in den i ngt skåt ngn stans?
Dessutom så räcker en vanlig orb jävligt långt(kör 56 grader med 1466) och kostar inte mycket...
December 23, 2000
Att bara läsa igenom Tjopps och Goof's inlägg får mig att tänka tanken "Newbies!"
Min vattenkylning jag har nu:
Eheim 1250
Dangerden MAZE-2
Leufken Radiator och kyls med 2st Sunon 120CFM fläktar på 5v.
Totalt omöjligt att höra i princip..
Priset blir ungefär:
Eheim pump = 800kr
DD MAZE-2 = 600kr
Valfri radiator = 300-600kr
= 1700-2000kr.
December 23, 2000
On 2001-10-02 17:47, Tomas125 wrote:
Akzel,, måste man ha så kraftig pump som du har? eller har du ovanligt stor låda, eller många prylar att pumpa igenom? räcker inte typ eheim 1048, eller vad den nu heter
Jo, det är sant.. att den är stor och kraftig..
Men eftersom Eheim 1250 är så mycket kraftigare så blir den tystare än Eheim 1048 bara för att 1048 gör missljud av sig när det blir trånga gångar som t.ex. i MAZE-2 blocket...Och därmed är 1250 både tystare och starkare, men samtidigt större..
Så om du inte är sån "overkiller" som oss andra så behöver du bara en Eheim 1048..Lite och behändig.
July 21, 2001
jag hör inte alls min eheim 1284 eller vad den heter (5l per minut) mitt vattensystem kyls av en senfu super radiator med 2 papst 19dba.... man hör ingenting!!! ska göra block åt nordbryggan + GPU så snart jag orkar och har råd me starkade pump!!! bästa investeringen jag gjort!
March 20, 2001
On 2001-10-02 19:47, occe wrote:
aha, räcker det med en Eheim 1048 Pump?men dina fläktar måste väl låta?
om man gör systemet ordentligt, kan det vara stora risker att ha datorn på konstant då?
Om jag vore du skulle jag satsat på en 1250, för om du sedan vill kyla mer saker = mer block = mer motstånd så slipper du byta pump
Skiljer inte så mycket i pris på en 1048 & en 1250 häller.. Har själv en 1250 som ligger till sig tills det blir dax, det trilskas lite med block tillvärkningen 🙁 Fräsen som han som ska göra dom har trilskas rätt fint, styrsystemet är på sista värsen eller nått!
Håller även på att bygga ett nytt chassi i MDF det kommer bli TYST Ska ha 2cm tjocka dämp-plattor som jag köpt från Biltema på väggarna i lådan med!
Länktar tills det blir klart..
2 Guest(s)