August 16, 2003
jag har under nästan en vecka nu sågat, borrat och fixat med mitt chassi, och äntligen är allt på plats, slangar dragna fyllt på med vatten, fått bort all luft, kört den i ett dygn, nu när jag testade den, först såg det ju bra ut, med en temperatur på 29-30 grader på processorn (detta var i bios) då tyckte jag att jag vågade gå in i Widows, den hade visst uppdaterat något och ville startas om, när jag för andra gången kom in i Windows så hängde sig datorn, jag kollade på min funktionspanel (Musketer som har sensorn på grafikkortet, den visade 60 grader) jag tryckte på resetknappen och gick in i bios, den visade 59-60C på processorn och den steg, den gick upp i 61 något sen stängde datorn av sig och man börde någon illavarslande varningston.
HJÄLP!!!
vad ska jag göra?
jag har Asteks billigare paket, Hydor pump 700l/h Black Ice Pro radiator, jag har köppt till Zalmans gpu block i aluminium
xp2400 och 9800 Pro Helt oklockade
August 16, 2003
Spinnjonte wrote: Dålig kontakt mellan block och CPU kanske de kan vara....
Graffatempen kan mycket väl ligga på 60 utan problem...
Alt systemet inte orkar kyla nog i sommarvärmen men det tror jag inte...
jag har skryvat fast den ordentligt, och använt ett lagom tjockt lager Arctic Silver 3.
när jag känner på slangarna och vattentanken så är dom varma, så jag tror ändå att den har bra kontakt och så, men radiatorn. även om jag drar upp fläkten på max så att det låter som på en flygplats så känner jag inte varm luft komma ut, den är sval
mitt paket är begagnat, och har kansek varit misskött tidigare (jag är tredje ägaren eller ännu värre) det var belägningar och lite algväxt, jag har gjort rent så gott jag ahr kunnat, CPU blocket har jag öppnat och använt stålull så att det blänker igen, vattentanken gick bra att diska, men pumen och radiatorn går väl inte att öppna och göra rent.....
November 4, 2001
Antagligen är det skit i pumpem. Skulle ALDRIG anvönda zalmanblocket (om det är aluvarianten) i ett system med kopparblock/radiator (som du har).
Blir fullt med skit på insidan av cpublocken men framförallt i radiatorn som har smala kanaler.
Kolla flödet genom ragiatorn, är det så det knappt rinner igenom så har du hittat felet!
August 16, 2003
SuperNova wrote: Antagligen är det skit i pumpem. Skulle ALDRIG anvönda zalmanblocket (om det är aluvarianten) i ett system med kopparblock/radiator (som du har).
Blir fullt med skit på insidan av cpublocken men framförallt i radiatorn som har smala kanaler.
Kolla flödet genom ragiatorn, är det så det knappt rinner igenom så har du hittat felet!
varför ska man inte använda aluminiumblock tillsammans med kopparblock?
förut när jag "försökte diska" radiatorn genom att stå vid vattenkranen och hälla i ena hålet så kom det utan större problem ut en massa vatten genom det andra, men jag tycker att vatten flödet verkar dåligt i systemet, omd et beror på att pumpen är gammal eller om det är radiatorn vet jag inte.
ibland är pumpen nästan ljudlös, och ibland låter den som en traktor :S
August 16, 2003
jag tror att det är pump fan som är problemet.
det ska ju vara 700 l/h men vattnet rinner aslångsammt så det har inte en changs att komma upp i den nivån, det tar lång tid för värmen på slangen att förflytta sig, slangen in till radiatorn är varm, slangen ut är sval, ändå så är temperaturen på processorn inne i bios 61 grader efter mindre än 15 minuter, sen så kände jag på vattenblocket till grafikkortet, det var så att jag brände mig och då vart jag orolig för att paja grafikkortet så jag skyndade mig att stänga av.
det kanske är bäst att sätta tillbaka ICE-Q standard kylaren
September 10, 2004
Några saker att kontrollera:
1. Har du ett ordentiligt (>2Liter/minut) flöde?
2. När pumpen låter "som en traktor" kan tjyvluft smugit sig in som hindrar pumpen att pumpa?
3. Luftfickor i delar av radiatorn som avsevärt försämrar både flöde och avkylning?
4. Pumpimpellern(den lilla saken som snurrar på pumpskaftet) som är kass?
Att pumpen inte kommer att pumpa 700l/h beror av att komponenterna kommer att generera ett mottryck till pumpen, men det är helt i sin ordning.
August 16, 2003
SuperNova wrote:
Bioset kanske visar fel?
jag tror inte att bioset visar fel, den har fungerat som den ska hela tiden innan, och att man bränner sig så att det gör ont när man tar på GPU blocket är väl inget gott tecken heller.
Ninjan wrote: Några saker att kontrollera:
2. När pumpen låter "som en traktor" kan tjyvluft smugit sig in som hindrar pumpen att pumpa?
3. Luftfickor i delar av radiatorn som avsevärt försämrar både flöde och avkylning?
4. Pumpimpellern(den lilla saken som snurrar på pumpskaftet) som är kass?Att pumpen inte kommer att pumpa 700l/h beror av att komponenterna kommer att generera ett mottryck till pumpen, men det är helt i sin ordning.
hur kontrollerar jag att den pumpar ordentligt? jag tror inte att den pumpar bra alls, jag uppskattar det till under 1 liter i minuten.
jag har vridit mitt chassi runt, upp och ner, för att få ut luft, jag tycker att jag har fått ut nästan all luft, det finns ingen luft i slangarna i alla fall.
om det dessutom är radiatorn som har slammat igen, hur rengör jag den?
jag vet inte riktit vad jag bör göra, beställa ny pump? Hydor L30 299kr kanske, men om radiatorn är igen slammad och inte går att rengöra då är det ny radiator också, och mitt vattenblock på Processorn, som är av Asteks äldre modell, den är kanske inte heller mycket att hurra för, då kanske det är lika bra att köpa ett nytt kit för att få allt nytt och det lite billigare. ja jag vet att kiten inte brukar vara lika bra, jag vet att Hydor pumparna inte är lika bra som exempelvis Eheim 1250, men jag är pank, jag har redan lånat 500kr av min lillebror...
jag funderar på ThermalTakes BigWater system, den borde ju fungera, men pumpen är märkt med 2 liter per minut bara, räcker det?
hur jag än gör så känns det som att det blir fel.
är BigWater kraftig nog att köra CPU + GPU utan att få allt för höga temps?
August 16, 2003
Ninjan wrote: Några saker att kontrollera:
jag har kollat så att radiatorn inte bromsar mycket alls, jag har till och med kopplat lös pumpen och låtit den pumpa vatten i en balja.
pumpen pumpar ca 0.1 liter per minut, och den orkar inte gärna trycka upp vatten mer än 0.5cm
inte konstigt att det blev för höga temps.
jag ahr beställt en L30 pump, och jag ska få byta in aluminiumblocket och lägga pengar imellan till ett i koppar.
allt verkar lösa sig
tack för hjälpen alla 🙂
August 16, 2003
serdna wrote: Tänk även på att de temperaturmätning med de mätare som redan finns i datorn har en flemarginal på +-10C
80grader?
jag vet inte om den visar fel eller inte, men när jag kände på GPU blocket så var det så varmt så att det brändes, den gången jag var inne i Windows så fryste sig datorn 10 sekudner efter att jag hade loggat in.
jag har kört stålull på vattenblocket (invändigt och utvändigt)
jag har haft 1 tsk citronsyra och ca 1-1.5 dl jummet/varmt vatten i radiatorn, i 1.5-2 dygn och skakat om emellanåt, och sen sköljt ur skiten
så nu när jag får min L30 pump då kommer den nog kyla som den ska 🙂
1 Guest(s)