April 5, 2003
Hej hej.
Jag undrar vart man kan få tag på "slanförstorare"
Ska kasnke köpa vattenkylning och undrar om det kan bli bra med en radiator som kör på 1/2" och allat annat i 3/8" eller om det blir för dåligt tryck i radiatorn eller någe sånt. Hittar inga bra radiatorer som kör på 3/8". om inte Black ICE II fast den är ju ganska stor.
// StarFucker
March 11, 2003
Slanförstoring? Låter som ett allvarligt peniskomplex!?
Allvarligt talat, så kan du köra med en ½"-komponent utan minsta problem. Att ha en sak som är större än resten påverkar inte negativt. Vad man skall titta på är ju vilket som är flaskhalsen i systemet. Kolla t.ex. att pumpen du väljer har anslutningar som är lika stora som resten av systemet.
Annars finns det ju rätt gott om radiatorer. En hel drös av dem i tyskland, där 3/8" verkar vara mer populärt än ½".
April 5, 2003
haha. jo så kan man oxo se på ordet slangförstorning.
Du menar alltså att jag kan köra med en komponent som det är 1/2" med en 3/8" slang ? eller ska man kasnke sattsa på att ha allt i 1/2" ? Räcker det med en pump som trycker ut 10l/min om man ska ha till cpu och Grafikkort ?
March 11, 2003
StarFucker wrote: haha. jo så kan man oxo se på ordet slangförstorning.
Du menar alltså att jag kan köra med en komponent som det är 1/2" med en 3/8" slang ? eller ska man kasnke sattsa på att ha allt i 1/2" ? Räcker det med en pump som trycker ut 10l/min om man ska ha till cpu och Grafikkort ?
Jag kör med 3/8" själv, och har en Eheim 1048. Hade en Eheim 1046 först, men bytte då jag trodde att jag skulle få ner temperaturerna. Ingen mätbar skillnad. Kyler CPU, graffe och nordbrygga. SKall du maxa ett ½"-system får du nog åtminstone köpa en 1250:a. Så för att svara på frågorna: ½" eller 3/8"? Kvittar nog om du inte skall på med extremt stora pumpar och verkligen har behov av att kyla tokvarma saker. Men, skall du kyla flera peltiers och tycker att ½" och 1250 eller större ligger inom din budget, så varför inte. En mix presterar inte bättre eller sämre än där den är som minst, så en ½"-del i en i övrigt 3/8"-slinga funkar fint. Kör du med silikonslang så kan du nästan garanterat kränga 3/8-slangen över ½"-nipplarna.
April 5, 2003
Okey. Tack för ditt svar. Jag ska köra med silikon slangar pga att alla säger att det är bättre. Så då blire 3/8" då. för jag vill inte ha så extrem kylning. Ska nog kyla samma saker som dig. Men vad ska man ha för block på nordbryggan ? Är det samma som Grafikkort eller ?
March 11, 2003
StarFucker wrote: Okey. Tack för ditt svar. Jag ska köra med silikon slangar pga att alla säger att det är bättre. Så då blire 3/8" då. för jag vill inte ha så extrem kylning. Ska nog kyla samma saker som dig. Men vad ska man ha för block på nordbryggan ? Är det samma som Grafikkort eller ?
Det beror ju på. Men oftast är det samma. Vad skall du använda för block till grafiken?
March 11, 2003
StarFucker wrote: Okey. jag vet inte riktigt en. Fundrar lite på Swiftech: MCW40 GPU-vattenblock. Har du någon annat att tekomendera eller ?
Nä, det är ju inte så gigantisk skillnad mellan de bättre tillverkarna. Men om du ändå inte har köpt in något än, kan du ju lika gärna köpa ett ½"-system nu, så slipper du fundera på det senare.
1 Guest(s)