Vattenkylnings frågor (massor)|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vattenkylnings frågor (massor)
mikael_st
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1067
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 9, 2003 - 5:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjaa.. alla..

Sitter här och väntar på min vattenkylning nu 🙂 Men har en jävla massa funderingar nu..

Jag får ett Cpu block, NB block, Graffe block, och en dual radiator.. sen ska jag köpa en pump hade tänkt eheim 10l/min.

Ni ser vad jag har för dator i min sign.. så ska jag koppla in alla block.. hade annars tänkt bara CPU och graffe... blir la trång o ganska onödigt att ha på NB med???

Hur ska jag koppla allt för bästa kylning.. från pump sen till?? skriv vad ni tycker 🙂

Sen ska man väl köra med destilerat vatten.. vad ska jag blanda i mer för att inte få massa grönt kladd? finns det färg att köpa till vattnet? var så fall? 🙂

ahh lite frågor här.. bara att svara om ni kan 🙂

tack på förhand

GooGeL
Member
Medlem
Forum Posts: 4327
432478
October 9, 2003 - 5:17 pm
sp_Permalink sp_Print

mikael_st wrote: Tjaa.. alla..

Sitter här och väntar på min vattenkylning nu 🙂 Men har en j**la massa funderingar nu..

Jag får ett Cpu block, NB block, Graffe block, och en dual radiator.. sen ska jag köpa en pump hade tänkt eheim 10l/min.

Ni ser vad jag har för dator i min sign.. så ska jag koppla in alla block.. hade annars tänkt bara CPU och graffe... blir la trång o ganska onödigt att ha på NB med???

Hur ska jag koppla allt för bästa kylning.. från pump sen till?? skriv vad ni tycker 🙂

Sen ska man väl köra med destilerat vatten.. vad ska jag blanda i mer för att inte få massa grönt kladd? finns det färg att köpa till vattnet? var så fall? 🙂

ahh lite frågor här.. bara att svara om ni kan 🙂

tack på förhand

aaa destilerat är rekomenderat OM det skulle börja läka :p
blanda i lite glykol i vattnet. =)

Pump > Radiator > CPU > GFX > NB > sen tebax till pump :p eller till tank sen till pump!

nahh kör på med NB, iofs tycker du att du har lite för hög temp på burken kan du juh prova att dumpa NB blocket :/

aja gl osv 😉

mikael_st
Kommer du hit ofta?
Medlem
432482
October 9, 2003 - 5:20 pm
sp_Permalink sp_Print

okej... tavk för svaret hade med tänkt så som du sa.. men blir en jävla U sväng om man tar graffe först innan blocket..

eller:

pump>graffe>radiator>cpu>nb>tank ??

GooGeL
Member
Medlem
432495
October 9, 2003 - 5:29 pm
sp_Permalink sp_Print

mikael_st wrote: okej... tavk för svaret hade med tänkt så som du sa.. men blir en j**la U sväng om man tar graffe först innan blocket..

Hur menar du då?

mikael_st
Kommer du hit ofta?
Medlem
432504
October 9, 2003 - 5:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Tank, pump i botten av lådan.. slang till graffet, slang från graffet ut från lådan till radiatorn sen till cpu, nb tank.. men frågan är om det blir varmt vatten till cpu n då?

EDIT: Menar att från CPu ner till graffe och sen upp till nb som sitter exakt bredvid cpu blir kanske mkt onödig väg ? kanske inte..

SEN va ska jag ha för pump till det här jag ska ha det till??

GooGeL
Member
Medlem
432525
October 9, 2003 - 6:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Eheim 1048 räcker =)

nahhh kör som jag sa, bäst temps så :S

mikael_st
Kommer du hit ofta?
Medlem
432531
October 9, 2003 - 6:07 pm
sp_Permalink sp_Print

okej.. annars kanske det är onödigt att köra på NB.. på asus har du ändå ingen fläkt så det är tyst ändå 🙂

GooGeL
Member
Medlem
432536
October 9, 2003 - 6:16 pm
sp_Permalink sp_Print

mjo, bara att du testar dig fram sicket som är bäst 🙂

mikael_st
Kommer du hit ofta?
Medlem
432538
October 9, 2003 - 6:19 pm
sp_Permalink sp_Print

japp ska göra det..

Va på fjuraffären och dem hade inte sånna eheim pumpar.. dem hade några nya pumpar från eheim.. gröna med filter.. hon i kassan sa man kan ta bort filterburken.. då blir den runda lilla pumpen jätte liten och smidig.. fanns i olika storlekar.. så ska nog köpa en sådan..

vart kan kman köpa färger till vattnet?

mikael_st
Kommer du hit ofta?
Medlem
432918
October 10, 2003 - 5:15 am
sp_Permalink sp_Print

va o besökte en djuraffär igår för att kolla pumpar.. dem hade inte kvar Eheims äldre modeller.. dem hade några nya nu.. Eheim´s Aquaball pumpar... vad tror ni om dem? hon i affären sa att filtret va dåligt i dem, men i vattenkylning behöver man väl inte filter, pumparna blir smidiga och små mom man skruvar av filtret såg jag..

Någon som vet nåt om dessa pumpar ???

bofink
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 49
443305
October 26, 2003 - 10:48 am
sp_Permalink sp_Print

det är ju ett tips att kyla NB om du vill nå fina hastigheter men om du inte hade tänkt att klocka så mycket så kan du ju så klart skita i det.
Ingen aning om vad det där var för special variant av Eheim, jag kör med en 1048 och det funkar iaf as bra ;).

vet inte, förut fanns sånt där UV gucka på http://www.gtek.se men jag har inte kollat på sissta tiden, ta dig en titt där om du inte redan gjort det 😉

Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
443807
October 26, 2003 - 11:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Angående färdväg av vatten tänkte jag ha 2 paralella ledningar. Jag menar att cpu får sin slinga och NB och GPU får dela. Sätta Y-kopplingar före och efter.

¨¨¨¨¨¨¨¨/-----[CPU]------
[pump]-<¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨>---[radiator]---[tank]---[pump] ¨¨¨¨¨¨¨¨--[GPU]--[NB]--/

Kamelryttarn
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 750
443919
October 27, 2003 - 10:03 am
sp_Permalink sp_Print

Y-kopplingar är ingen höjdare. Eftersom det brukar skilja en del på tryckfall mellan olika block slutar det med att ena "sidan" nästan inte får nått vatten alls. Jag talar av egen erfarenhet. :bok:

Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
443968
October 27, 2003 - 11:44 am
sp_Permalink sp_Print

Men det beror väl på blocken. Om jag gör mina egna block så att det är slangen som har den minsta snittarean så är det väl inga större problem. Eller?

Kamelryttarn
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 750
444019
October 27, 2003 - 12:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Det KAN ställa till det ändå, men prova vettja 🙂 Det kan ju oxå hända att du har tur och det blir hur bra som helst. Oavsett vilket så är det ju inte svårt att bara plocka bort Y-grenen i värsta fall.

GooGeL
Member
Medlem
444033
October 27, 2003 - 12:56 pm
sp_Permalink sp_Print

bofink wrote: det är ju ett tips att kyla NB om du vill nå fina hastigheter men om du inte hade tänkt att klocka så mycket så kan du ju så klart skita i det.
Ingen aning om vad det där var för special variant av Eheim, jag kör med en 1048 och det funkar iaf as bra ;).

vet inte, förut fanns sånt där UV gucka på http://www.gtek.se men jag har inte kollat på sissta tiden, ta dig en titt där om du inte redan gjort det 😉

Den där UV guckan du pratar om... försvinner visst inom en viss tid... alltså inom nån månad 👿 :banghead:

aja, har ej själv testat det dock... endast hört det via folk som har använt den produkten. :corn:

tjarå!

mikael_st
Kommer du hit ofta?
Medlem
446117
October 30, 2003 - 12:59 am
sp_Permalink sp_Print

hmm okej.. då vet man det..

skiter i UV grejs

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 72
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL