January 8, 2005
första gången jag bygger ett vattenkylnings system och har kommit fram till följande layout, vet inte var i slingan man ska placera radiatorn (varnar känsliga läsare, paint kunskaper = 0):
skulle vilja ha lite feedback på vilken ordning som är bäst.
mvh pole
November 4, 2001
Ser ganska bra ut, har själv alltid kör NB före GPU iom att nbn utväcklar mycket mindre värme.
Kör man SLI/CF speciellt med fetare kort skulle jag köra ett separat system till grafikkorten där båda blocken sitter parallellt.
Om du nu ska köra allt i en slinga så tycker jag att du ska köra:
radd - cpu - nb
August 16, 2003
det där håller jag med om, det är lite smådumt att ha tanken före radiatorn, eftrersom tanken och onödigt mycket slang är varma och då värmer inne i chassit onödigt mycket istället för att direkt ledas ut ur chassit.
men så ritas många scheman upp, och så är det även i mitt system, men det var också mycket för att mitt chassi ser ut som det gör, skulle bli nästan en meter extra slang om man skulle ha radiatorn före tanken 🙁
paralellkopplingen låter som en mycket bra idé
September 7, 2003
Jag är lite tveksam till att paralellkoppla block i ett och samma system eftersom som någon sa till mig nån gång i tiden att vattenflödet lätt fördelar sig ganska omjänt mellan de två blocken om det inte är exakt lika stort motstånd i de båda slingorna. Då jag hörde det gällde det visserligen att parallellkoppla CPU och GPU, men jag tycker att det borde gälla GPU och GPU lika väl.
August 16, 2003
med identiska block, och nästintill samma längd på slangarna på dom olika grafikkorten så ska det inte bli någon större skillnad, men jag kan förstå om exempelvis ena slangen blir dubelt så lång och har ett vattenblock med mindre hål och mer komplext spiralsystem (eller vad det heter) att det inte är så lyckat
January 8, 2005
ok tog till mig lite råd och fixade till schemat.
tycker jag ser helt okej ut, bara sätta Y fördelare på slangen för och efter, från CPU ner till Graffe är det skillnad på 4 cm på slangen så borde inte vara några större skillnader, ska test köra allt före förstås.
men annars får man väl sätta de serie kopplade istället.
March 11, 2003
Paralellkopplingar är i allmänhet inte bra. Utan flödesmätare är det besvärligt att få en jämn strömning över båda blocken.
I det stora hela är ordningen i slingan ganska oväsentlig. Skillnaden i temp före och efter ett objekt i kedjan är så pass liten att det inte har någon större betydelse var grejerna placeras. Tänk hellre på hur strömningen blir mellan komponenterna, och placera sakerna så att slangar kröks så lite som möjligt.
March 14, 2001
Precis som denstore skriver så är skillnaden på temperaturen mellan vattnet "före" och "efter" blocken/radiatorn väldigt lite så du kan köra hur du vill egentligen, bara dra så det blir bra och med så lite slang som möjligt..
Strunta även i parallellkopplingen av gpublocken..
March 11, 2003
Polekatt wrote: ok tackar för svaren, då utgår jag från att göra hela slingna så liten som möjligt och utan några större böjningar
Precis.
En grej som kan vara värd att tänka på är att lufttemperaturen kan skilja rejält mellan golvet och en halvmeter upp i rummet, så idealet är egentligen att ha radiatorn i botten på chassit.
Summa summarum, så skall du sträva efter kall kylluft och bra strömning.
1 Guest(s)