May 29, 2001
Jag håller på att rita på ett chassibygge i plexi som ska vara vattenkylt... inte chassit utan processorn, nordbryggan, grafikkortet, hårddiskarna =D
1) ska man tkoppla som bilden eller köra alla i rad? ( pump -> CPU -> GPU -> NB -> HDD )
[Image Can Not Be Found]
2) ska man suga eller blåsa igenom en radiator?
3) Ska man placera radiatorn före eller efter vattentanken i systemet?
t.ex radiator -> tank -> CPUGPU -> NB -> HDD -> radiator
eller
tank -> radiator -> CPUGPU -> NB -> HDD -> tank
4) Luften som man blåser/suger genom radiatorn ska den ut ur lådan eller in i lådan?
5) Vilken diameter på slang/kopplingar är bäst för ett system med flera olika block ?
December 19, 2002
Du lär få en hel del olika svar på dina frågor.
Av erfarenhet kan jag direkt avråda från Y-kopplingar. Motståndet i den delen du kommer kyla GPU, NB och HDD med kommer bli så stort så CPU'n kommer få typ 98% av allt vatten.
Ang. placering av radiator. Jag vet att dom flesta vill ha radiatorn firekt efter pumpen men jag ser det så här:
Man anv. vatten för att transportera bort värmen från komponenterna och släppa ut det genom radiatorn, alltså vill jag ha radiatorn sist i systemet. Om man däremot har en "water-chiller" är det en annan sak. Då tillför du helt plötsligt kyla till grejjerna och då vill du nog ha waterchillern först med det CPU-kylaren först i kedjan.
Men detta är bara mina personliga idéer. Jag har aldrig provat att sätta radiatorn först. Det kanske finns folk som har testat både och. Det kan kanske bero lite på radiator oxå. Den enda radiator jag har haft nöjjet att arbeta lite med är en senfu dual-radiator med dubbla delta 80cfm-fläktar. Fläktarna körs oftast på 5V. (det är en polares vattenkylning) Dom sitter så att dom suger luft genom radiatorn. Jag tror man ska suga luften genom dom flesta radiatorerna på marknaden.
Slangar.... ½" tycker jag ser väl grovt ut, men man får bra vattenflöde. 3/8 dämpar nog flödet ganska rejält... Speciellt med så många block som du har. ½"är nog att föredra rent prestandamässigt men kanske inte estetiskt.
[edit]
glömde din punkt 4
luften ska helst varken ut från eller in i lådan genom radiatorn.. möjligen ut. Men helst vill du ju bara köra rumsluft genom radiatorn. tar du luft innifrån chassit så är den ju redan lite upvärmd, vilket resulterar i att du inte kan kyla av vattnet lika bra som om du hade haft lite kallare luft som passerade genom radiatorn. Och in i lådan genom radiatorn är jättefel.
June 27, 2002
Har testat att köra utan radiator och med fast utan fläktar... man kyler med hjälp av block å peltier..
Fick iden från en stor idustridator och tempen på dom om man inte kyler ligger långt långt över våra persondatorer.
bra block att använda är hdd kylarna från kolanc måste helst ha två med ett peltier eliment imellan.
June 27, 2002
May 29, 2001
freeride >> jag tänkte börja lungt eftersom jag är n00b på WC... så peltiers är inte något jag ska stoppa in i nuläget... men tack för feedbacken...
håller nu på med infoinsamling... surfar runt på 2 svenska forum samt typ 8 utländska för att få så mycket info som möjligt...
June 27, 2002
1 Guest(s)