October 20, 2001
Sitter i skrivande stund och plockar ihop prylar till ett vattenkylningssystem.
Har redan CPU och NB block hemma men det som jag har lite problem med är val av pump alt. radiator.
Jag har tittat på "Hydor Seltz L20 II pump, 11,5l/min" och "Eheim 1048 vattenpump, 10 l/min". Skilljer VÄLDIGT mycket i pris men vad skilljer dom åt i prestanda och en annan viktig fråga, hur mycket skilljer det dom två åt vad gäller ljudnivå? Jag hade inte tänkt att köra pumpen dränkt men det är inte omöjligt.
Torrt vs dränkt? Om man kör en pump dränkt behöver man ju inte nån vattentank eller hur? Om den körs dränkt blir det ju det som är vattentanken!?
Radiatorn jag hade tänkt är "Black Ice Xtreme II" och köra med 2x120mm Papst 18dB på ena sidan, sug eller blås? Inte omöjligt att jag slänger in 2x till på andra sidan men hur ska allt blåsa? Den andra jag funderat på är "Black Ice Pro II", bägge kan ha 4x120mm fläktar, kan inte se direkt för eller nackdel med nån av dom efter den info jag försökt googla om... Nån som har erfarenheter eller annat?
Allt ska alltså kyla CPU och NB till en början och sedan ska jag koppla in GPU på samma slinga också.
Jag hade tänkt, Vattentank - Pump - CPU - Radiator - NB - (Gpu) - Pump. Ser det ut att vara en bra ordning?
Tacksam för svar!
March 14, 2001
Hydor L20 fungerar bra den, har själv haft en sådan..
Kör du pumpen dränkt blir den lite tystare och du har ju en tank som pumpen sitter i då så nej du behöver ingen annan..
Kör du pumpen torr behöver du inte heller någon tank, bara koppla slangarna som de ska sitta och sen fyller man systemet med vatten bara..
Oftast fungerar det bättre om fläktarna suger genom kylaren men är ju bara att prova sig fram..
Har ingen erfarenhet av någon av dessa kylare men någon annan har säkert det..
Hur du kopplar alla komponenter spelar mindre roll..
October 20, 2001
Du menar alltså att om jag sätter på två fläktar så ska den blåsa in igenom radiatorn inte ifrån den? Om man då har 4x fläktar så kan ju inte alla blåsa in i radiatorn, 2 in, 2 ut eller?
Varför jag tänkte ha radiatorn efter CPU alltså så långt bort från CPUn i slingan egentligen var för att det skulle ta så lång tid som möjligt innan vattnet kom till CPUn igen eftersom det är CPUn som utvecklar mest värme och därav ville jag skapa "tid" för att kyla ner så mycket som möjligt... Men det kanske inte spelar någon roll alls!?
Tips på hur man kör dränkt, passande platsbunke som får plats i botten på lådan eller någon annan bra ide? Skicka gärna länk på något simpelt hemabygge om nån har på hur man dränker en pump väldigt enkelt och smidigt.
March 14, 2001
Ja alltså om du ska ha fläktar på endast en sida om kylaren så brukar sugande vara bäst, om du använder fläktar på bägge sidor så måste ju så klart det vara tvärtom, en sida sugande och den andra blåsande..
Hmm du menar alltså att du vill att dina andra kompenter ska ha kallar vatten?
Eller hur menar du?
Hur som helst så ökar vattentemperaturen ytters lite, inte ens 0.5*C då vattnet passerat processorn..
March 14, 2001
Ja prova L20n du.. Annars skulle du ju kunna ta L30 som kostar ~50kr mer än L20 och pumparn en 20l/min, dock har jag hört att den låter mycket mer så jag själva skulle valt L20..
Nu är jag inte säker men tror nog Black Ice Xtreme II är bättre än den andra du fundera över..
April 27, 2004
Black Ice Pro 2 om du vill ha tyst kylning för den är smalare än BIX2 och kräver därför inte lika kraftiga fläktar att kyla den med. Men med BIX2 som är tjockare behöver man kraftigare fläktar om man ska ha bra kylning eller 38mm fläktar för de klarar att pusha luft igenom BIX2 bättre än 25mm fläktarna. Båda är bra men man får ha lite olika setups för de två för att få dem att fungera optimalt.
2 Guest(s)