Vattenkylningshjälp|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vattenkylningshjälp
Jericoo
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 21, 2005 - 9:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Tänkte utnyttja forumets oändliga kollektiva kunskap...

Håller just på att slutföra mitt första riktiga datorbygge och har två frågor, en specifik och en lite mer allmän. Är lite noob på området så frågorna kanske är dumma. Tacksam för all input dock...

1. Jag ska fylla upp kylsystemet med vatten. Något särskilt att tänka på? Jag har tänkt ha destillerat vatten och ett korrosionsskydd jag köpt på komplett.se. Behöver jag algmedel också (eller finns det i korrosionsskyddet) och var kan man få tag på det? Någon har sagt att djuraffärer har sånt. Hur jag ska blanda vattnet - är helt enkelt min fråga..

Har också kollat på water-wetter (som swecklockers säljer), är det värt att skaffa sån? Det står att medlet sänker ytspänningen, vilket ökar värmeledningsförmågan, ger detta en märkbar effekt? Minskar inte vanligt diskmedel också ytspänningen, varför inte använda det?

2. Andra frågan är mer om någon har erfarenhet av att köra ett liknande bygge som mitt, med eller utan vattenkylning? Synpunkter och reflektioner helt enkelt på:

ABIT IC7-G
Intel Pentium 4 3.0 GHz
Maxtor DiamondMax 10 200GB
2x256 Infineon DDR-ram, 400 mhz
Thermaltake Butterfly 480W
antagligen ett 9800 pro-grafikkort

Danger den-kylning på nordbrygga och cpu. 2*120 radiatorer för vattnet.
Vattentanken rymmer föresten ungefär någon liter vatten, hur stor betydelse har avttenmängden - vad är optimalt i ett system?

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
846844
February 22, 2005 - 2:07 am
sp_Permalink sp_Print

Waterwetter är skitfint iom att det är en syntetisk olja smörjer det även pump och packningarna förblir fina....

köper du WW så handlar för fan inte av sweclockers eller annan datorbutik...

Water Wetter är avsedd för interccolers till "smått trimmade bilar".... eller vilken bil som hellst egentligen.

Att datorbutiker köper in WW och häller upp i småflaskor samt mångdubblar vinsten/volymenhet är förjävligt.

Dadde
Member
Medlem
Forum Posts: 2868
846849
February 22, 2005 - 3:50 am
sp_Permalink sp_Print

Du kan lika gärna köra på några droppar diskmedel, korrosionsskydd och dest. vatten som ww. Ta inte i för mycket korrosionsskydd bara det kyler inte lika bra som dest vatten. Vad ska du använda datorn till sedan? Ska du spela något så ta och fundera på en A-64 S939 rigg istället. Ska nog kyla bra vilket som, något varmare på P4an bara.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
846958
February 22, 2005 - 11:32 am
sp_Permalink sp_Print

Använd glykol.. något annat behövs inte..

Sen SuperNova så behövs de inte smörjning till de pumpar som används idag som oftast är gjord för bland annat avkarium..

Och jag har provat diskmedel och det blir inte bra i längden, blir lite kladdigt typ eller nå..

Jericoo
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
846976
February 22, 2005 - 12:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Mycket att tänka på verkar det som.

Någon som vet vad waterwetter saluförs under för benämning i bilbranchen, kanske till och med någon butik(typ) som kan ha det?

Har kollat runt lite men inte hittat något.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
846995
February 22, 2005 - 12:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Går väl att få tag på som just Waterwetter..?
Iaf tycker jag de verkar som om de är överskattat..
Jag har då alltid kört med vanlig glykol när jag inte kört med rent vatten då..

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1511
847164
February 22, 2005 - 5:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Tror glykol ska funka bra... en vattenkylning är ju ungefär samma som en bilkylning, med lite snällare omständigheter, då rumstemp brukar ligga ganska konstant, jämfört med tempen en bil utsätts för, från -30 till +60 en vattnet i bilen går väl med genom radiator, toppen och tanken, och glykolen är där till för att smörja och skydda metallerna (kan väl vara alu koppar och gjutjärn, om jag minns rätt) så tror vanlig glykol ska funka, är ju även giftigt så förhindrar algbildning, nackdelen är väl att katter å så gillar glykol, och dör av väldigt små mängder, så bör väl ta det lite försiktigt så det ej kommer på fel ställen (iaf om man har husdjur)

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 346
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL