November 4, 2001
1. Luft i systemt....
2. för stor pump... 1250 låter mycket då den inte får önskat vattenflöde..
Är så med alla pumpar.. en pump som är avsedd att pumpa massor men stryps av slangar/vattenblock osv låter HELVETE. man ska aldrig köpa en pump med markanst större kapacitet än vad systemet klarar av...
ex:
om en 1048 pump pumpar igenom 5L/min i ett system så kanske 1250 pumpar igenom 6-7 liter i samma system. Dvs bara för att 1250 har dubbla kapaciteten mot 1048 ska man inte tro att det gäller för just ditt system.
Sen att man kan förlora på att ha den större pumpen pga att mer värme avges till vattnet är en annan sak...
Om du kollar på eheims hemsida ser du att pumpen ska ha ett 17mm insug och 13mm utsläpp... tror inte du kör 17 i insug såd et kommer att låta.
Du kan testa detta genom att ställa pumpen i en hink helt UTAN nipplar så det kan utnyttja sin fulla potential och se om det slutar (vilket jag tror det gör)
December 11, 2002
December 31, 2001
N!H wrote: Tack.
Det var lite luft i systemet. Nu är pumpen tyst.Fast min CPU är 60 C, vad kan det bero på? Kanske måste köra in den några timmar?
Har en DD radiator med 120mm fläkt.
Kanske inte blocket sitter på ordentligt ?
60grader ska du absolut inte ha. Säker på att din temp sensor stämmer ?
Min temp steg med 5 grader när jag köpte nytt moderkort.
August 17, 2003
Death On Wings wrote: [quote=N!H]Tack.
Det var lite luft i systemet. Nu är pumpen tyst.Fast min CPU är 60 C, vad kan det bero på? Kanske måste köra in den några timmar?
Har en DD radiator med 120mm fläkt.
Kanske inte blocket sitter på ordentligt ?
60grader ska du absolut inte ha. Säker på att din temp sensor stämmer ?
Min temp steg med 5 grader när jag köpte nytt moderkort.
Jorå, blocket sitter som det ska. Har lagt lite AC5 mellan också.
Jag kollade med USDM och SpeedFan, båda programmen visade samma temp. Kanske köpt fel sorts vatten (Batterivatten, (ifrån Biltema föriövrigt).
Eller så jag har satt slangarna i fel ordning.
Tänkte ändra om lite.
På vilket sätt ska det dom sitta? Pump, radiator, gfx, cpu, eller vice versa eller?
2 Guest(s)