June 28, 2001
silicon e ju ruskigt mjukt o böjbart. men PVC är ruskigt mkt mer pris värt. fast det blir stoooora böjar med det i 1/2 (12mm) format.
jag vet inte hur man benämner hur skarpt man kan böja sånt, men här följer min egna standard =)
typ 9mm silicon kan man böja i en cirkel som har ca 2-3 cm diagonalt mellan innerkanterna. om ni fattar
PVC 12mm runt 12cm sen börjar den platta ut sig.
June 19, 2002
Jag körde först med PVC ifrån Börjesson och Larsson här i.. ehm.. Säffle 🙂
Bytte sedan upp mig till silikonslangen ifrån http://www.overclockers.se, det var nog det bästa jag någonsin gjort. Mycket lättare att jobba med, precis rätt hårdhet osv. Kör förövrigt med 3/8", men den går lätt att töja över 1/2" också.
December 30, 2001
Jag har värmt min PVC-slang (10 mm innerdiameter) i kokande vatten med den önskvärda böjningen. För att förhindra veck placerade jag en bit TP-kabel med X antal varv tejp runt (för att få den lite tjockare) i slangen innan jag värmde den. Sedan la jag omedelbart allt i iskallt vatten - works like a charm 🙂 Det är inga problem att dra ur tp-kabeln ur slangen heller. Man kan få böjningar som nästan ser ut som en L-koppling 😀
Man kan få 10 meter PVC-slang för ca 30 kr, medan 1 meter silikonslang går lös på 149kr/meter (overclockers.se). Svårt val, eh?
1 Guest(s)