January 17, 2004

inskaffade en tempsensor till vattenkylningen idag =>
http://indomo.se/8022-Phobya-T.....-F-Display
(o block till gpun)
provkörde wprime några ggr sen körde jag wprime + furumark i 5min. 480gtx var runt 50-55c som kändes väldigt bra resultat.(100% fläkt 70c)
(& pcb oförändrad alt lägre temp)
cpun vet jag inte vilket program jag ska lita på? hwmonitor säger att kärnorna är 40-50c medans temp1 vart 50-60c.
hur varmt bör vattnet vara i loopen? nu är den mellan 33-40c (enligt phobya)
bör jag skaffa större rads eller öka mina lowspeed fläktar? eller är min vattentemp normal?
amd x6 1075 @ 3750mhz, 480gtx stock. två 240 gt stealth rads.
golvtemp 26c, väggtemp 27c, insugradiator 1 = 25c, datorstida till radiator2 = 28c
edit:
svalare väder och får nu runt 26-27c idle och 34c load = väldigt trevligare =)
(vattentemp)
December 27, 2010

Hej Disney
SKulle vilja höjja ett varningens tecken för de analoga temperatursensorerna som phobya har. A och O här är att de kalibreras ordentligt. Gjorde själv experimentet med mina två sensorer att sätta dom efter varandra och då diffade temperaturen på 5-7 grader. Jag kör dock med samma sensor men en annan kontrollenhet som tillåter mjukvarukallibrering. I ditt fall borde detta dock ha gjorts i fabriken.
Annars tycker jag att det är helt ok temps med tanke på att vi är i mitten av sommaren.
January 17, 2004

tack för så snabbt svarat
gtx är jag då inte orolig i, men bara fundersam hur varmt min cpu tål och vilket tempprogram jag ska lita på ?
insåg igår att jag monterat tempsensorn på gtx blocket och värmen från blocket överförs till sensorn, så tempen är nog högre än vad den ska vara...
(var lättast o montera så, men kommer flytta den)
hur stor skillnad är det på lufttempen och vattentempen i ditt system? mestadels nyfiken hur bra mitt system är & dels funderat på o köpa nya rads som är dubbelt så tjocka...
December 27, 2010

Nu har jag bara htpc:n som rullar men den går dygnet runt som mining rigg när jag inte är hemma. Topp temps på gpu på 62 grader, cpu ligger under 60 grader om jag spelar.
I mitt gamla bygge där jag körde dubbla loopar med två 4890 och en q6600 @3.8 samt 2 st gt stealth 360 rads, en ek 360 xt, en ek 240 xt samt en 120 mm radiator samt push/pull konfiguration på alla platser så maxade jag vattentempen på cirka 30-34 grader.
Skulle tippa på att du får räkna med en vattentemp på minst 5-10 grader högre än lufttempen.
När det kommer till cpu tempen så visar olika program olika temp. Själv har jag alltid kört på HWmonitor samt coretemp.