July 31, 2001
Är det någon som har någon erfarenhet av hur stor roll som vattnets väg spelar i ett vattenkylt system? Jag kör ett Mase block,HYDOR Seltz L30 pump, 20l/min samt en radiator fårn Saab 340x160x40mm med 2 st 120 mm fläktar. Nu går mitt vatten från pumt till radiator-block & tillbaka till pumpen, smart väg tycker jag!! då pumpen alstrar en del värme som jag nu kyler bort i radiatorn MEN jag har på flera ställen läst att den bästa vägen är pump-block-radiator. Någon som vet??Prollen är en Celeron 566@935.
December 20, 2000
Jag kör Pump/Block/Radiator för jag tror att man förlorar lite väl mycket tryck i systemet.
Borde vara lättare att suga det igenom radiatorn + pumpen värmer upp vattnet ändå isåfall får man dränka pumpen.
https://www.nordichardware.com.....r_57.shtml
Längst ner mitt system Triple X
July 31, 2001
Nu kör jag en slutet system så pumpen kan inte värma vattnet pga detta men jag provade igår att koppla pump block radiator samt vände fläktarna så dom suger genom radiatorn och min temp STEG men nu blev det Jäv#!% varmt här i Gbg igår så det är möjligt att det inte går att jämföra just nu, det får gå några dagar innan jag kan se om det verkligen blev sämre. Sedan så borde det inte påverka vilket håll som vattnet går i ett slutet system med tanke på flödes hastigheten för om det finns en "flaskhals" så skall ju vattnet igenom där ändå?? Var köpte du dina 55w peltiers?min temp före 29-33 efter 31-34
August 1, 2001
Fläkten ska suga genom radiatorn för bästa effekt i och med att fläkten i sig kan höja temp på luften. Spelar säkert liten roll på ditt system.
Samma sak gäller för pumpar, alltså ska pumpen efter blocket som gäller så den suger genom blocket. Pump-Radiator-Block. Det har även att göra med vilken tryckuppsättning pumpen har, NPSH och en väldig massa andra saker. Är det för stort sugmotstånd för pumpen så kan det bli kavitation om du vet vad det är. Vet för lite om ditt system(och för lite i allmänhet) för att uttala mig egentligen.
Att prova sig fram är nog det bästa...
[ Detta Inlägg ändrades av: David_A den 2001-08-16 13:35 ]
July 31, 2001
Inte för att jag vill klaga men har du inte väldigt många 90`krökar på dina rör? jag har försökt att göra så mjuka böjar som det bara går! det är lite cool att köra Jagga kyl!!.. skall försöka att fixa några pic av mitt system för det är första försöket så det finn säkert en hel del att förbättra med eran hjälp.
December 20, 2000
Köpte 55:orna på DB.com. (De suger fett)
[Image Can Not Be Found]
Jagga radiatorn verkar vara lite tät (typ 25-30 år gammal) så min temp är lite höga.
& att jag blåser ut genom radiatorn (in där uppe ut där nere = för stor radiator för att sätta där uppe)är ju ett beskymmer för jag ville inte göra ett för stort hål på fram sidan av lådan (radiatorn skall ju vara där upp givetvis) är att jag vill ha en 120mm fläkt in där nere sen.
(detta är givetvis med Seti på 24h om dygnet är mindre sugen på -10 till -7 i idle kondens skall inte vara ett beskymmer med min isolering)
Vatten 38-41 Grader
Mobot 33-35 Grader
Cpu 18-21 Grader
Rummets temp 31 Grader
Dessa temps är vid (P3) 850@1105-1120Mhz
är lite innstabil i 1150-1160 (2 st 80w peltar kanske?)
Black ice är på väg så man får se vad den gör...?
Ps köp INTE Biltemas pvc slangar de sugs ihop så inget vatten kommer igenom Ds
Söker fortfarande efter silicon slangar...!!!
https://www.nordichardware.com.....m=1&5
December 20, 2000
July 31, 2001
Nu har jag provat pump-block-radiator.......Det suger!!!!.... 4 grader kallare med pump-radiator-block. Det är ett jäv"# elände att lufta systemet när radiatorn är högsta punkten i systemet 4 timmar jag smäller av!!!! PS hur lägger jag in bilder utan egen hemsida??(novis)
December 20, 2000
July 31, 2001
Här är lite bilder på mitt nybyggda systen! nu moddade jag lite till igår bla. ett extra nätagg för kommande peltier samt monterade fläcktarna till radiatorn lite annorlunda.
http://w1.314.telia.com/~u31405112/
1 Guest(s)