June 4, 2001
Live wrote: Speedfan? Kolla i bios så ser du vad du har. MBM, sisoft sandra mm visar ofta fel. Bios är det man ska lita på.
nja bios är inte att lita på.. om du ställer in typ 1.6v så kanske du hart 1.52v det brukar inte stämma. samma med temperaturerna om sensorerna sitter på moderkortet så stämmer de inte säkert heller. men om de sitter på cpun brukar de stämma.
August 19, 2001
nILGot wrote: [quote=Live]Speedfan? Kolla i bios så ser du vad du har. MBM, sisoft sandra mm visar ofta fel. Bios är det man ska lita på.
nja bios är inte att lita på.. om du ställer in typ 1.6v så kanske du hart 1.52v det brukar inte stämma. samma med temperaturerna om sensorerna sitter på moderkortet så stämmer de inte säkert heller. men om de sitter på cpun brukar de stämma.
Men snälla nån.. Bios stämmer visst. Om inte Vcore volten står på de du ställer beror på att ditt moderkort i klarar av att leverera den volten. Inte att Bios visar fel.
June 11, 2002
Jag tyckern 2,62 V låter misstänkt Vmem, dvs minnes-spänningen.
På DDR minne ska Vmem ligga mellan 2,5 och 3,0 V och där standardvärdet är 2,5 V. Mitt Epox 8KHA+ hade 2,6 V som standard men det gick att sänka ner till 2,5 V eller öka upp till 3 V med 0,1 V steg i bios. Kunde köra något snabbare minnes-timings med 2,6 V jämfört med 2,5 V på mitt minne. De som överklockar brukar kräma upp Vmem för att kunna köra högra minneshastigheter när de ökar fsb och Vcore ökar dom för att kunna köra CPUn snabbare. Men det blir ju varmt också då...
1 Guest(s)