September 3, 2001
har ett Soltek 75drv2 mobo, och en athlon 1700+ ... och crucial minnen (så d e inga problem med dom vid överklockning) och Silverado kylare som håller tempen på 45 grader i 1566 mhz.
för er som inte vet är 75drv2 mobot ett moderkort med via kt266a chipset på sig.
Jag undrar vilka Vcore jag borde ha vid de olika överklockningar.
Mina erfarenheter tyder på att Vcore= 1,75V och FSB = 142 eller mer blir bluescreen och omstart i windows xp efter en stund.
Om jag höjjer Vcore vet jag inte vad som händer, kanske mer stabilt? men jag vet inte om det är så bra, ökar tempen mycket?? jag vill helst inte att den går över 50 grader.
några förslag på Volt?
btw, vilken Vcore har xp1800+, xp1900+ och xp2000+ i original???
May 23, 2001
Höj VCore ett steg i taget, tills datorn blir stabil, sen klockar du lite mer o.s.v. tills det inte går mer. Sen är det ju bara att kolla temperaturen på de olika stabila överklockningarna och ta ett beslut om du vill köra på den högsta MHz:en eller om du vill hålla en viss temperatur.
Behöver inte vara så komplicerat egentligen, kanske inte är värt att köra 5-10 grader varmare för att få 150 MHz till när man redan har 1400-1500 MHz?
It's up to you man!!! 😀
September 3, 2001
tack för de snabba svaren
har nu testat så som ni sa och höjde rakt av till 1.85 volt och 145 FSB.....
det klarade inte av 1 3dmark test.... kom bara till hälften nånstans... sen blev d bluescreen o startade om.
Satte FSBn på 143 i samma volt och d klarade av 3dmark testet o spela en stund.. ganska bra hastigheten ligger i 1600 Mhz. Men så tyckte jag att tempen blev för hög, uppåt 50-52 grader så jag sänkte till 1,775 och nu har det funkat stabilt sedan dess i 45 grader idle och 48 grader full load.
Återkommer ifall det hänger sig.... om inte så tackar jag er än en gång.
September 3, 2001
har crucial minnen som klarat 166 mhz på en annan dator så det är inte minnet som är problemet.
När man höjjer FSBn så är det bland annat pci och agp korten som sätter gränsen ganska ofta och det kan ge bluescreens. Har dock kört utan de korten och upptäckt att min cpu sätter gränsen.
Så visst kan det blir på grund av Vcore och cpuns hastighet.
Man höjjer ju vcoren bl.a. för att signalerna ska vara tydligare i en viss mhz.
Den har för övrigt varit mycket stabil hittills.... inte haft något somhelst problem de senaste 6 timmarna
[ Detta Inlägg ändrades av: Kame_boy den 2002-03-23 00:03 ]
September 5, 2001
joo,men alltså...själv har jag varit uppe i 166mhz,där fick verkligen gränsen men alltså. Va,signalrena? det är spänningen du höjer på CPU:n så att den har mer att jobba på. Testa köra allt som vanligt..FSB,vore osv. Sen sänker du vcore till 1.45. Du kommer inte få några blue screens din dator kommer starta om sig,men inga blue screens.
Angånde mhz på CPUn så är dom påverkade av FSB:n eftersom du valt att klocka med FSB och inte multipel. Hade du klockat med multipel hade du inte fått några blue screens..
February 8, 2002
April 1, 2001
On 2002-03-23 16:23, Nitro[SAD] wrote:
Jag har en XP 1800+ som ligger på 50 grader idel, har haft uppe den i 60 grader sen vågade jag inte mer, nån som vet hur varm den kan bli utan att ta för mkt stryk?
Den ska klara 70-80ºC åtminstone utan att ta skada. Dock lär den inte vara särskilt stabil i så höga tempraturer. Jag vet en kille som körde sin AMD processor i 110ºC ett tag, och det överlevde
1 Guest(s)