Vid windows-logon startar inte datorn när jag har oc|Page 2|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vid windows-logon startar inte datorn när jag har oc
Emil Wadell
Member
Medlem
Forum Posts: 3460
sp_UserOfflineSmall Offline
737204
October 3, 2004 - 11:34 am
sp_Permalink sp_Print

Sardaukar- kan inte du ta o klocka ditt grafikkort itll max o sen höjja agp volten till max o visa hur bra de klockar då?
o sen via resultaten här i tråden?

ocz
Member
Medlem
Forum Posts: 3178
737224
October 3, 2004 - 11:55 am
sp_Permalink sp_Print

Sardaukar: Casy har nog tyvärr rätt...

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
737583
October 3, 2004 - 5:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Snowman89 wrote: Sardaukar- kan inte du ta o klocka ditt grafikkort itll max o sen höjja agp volten till max o visa hur bra de klockar då?

Håller inte på med sånt längre. Har ingen nytta av ett snabbare kort.

Sardaukar
Member
Medlem
737587
October 3, 2004 - 5:35 pm
sp_Permalink sp_Print

ocz wrote: Sardaukar: Casy har nog tyvärr rätt...

Isf menar vi inte samma sak.

Höjer jag AGP-volten från 1,5 till 1,6 så kan jag klocka högre. Finns ju tom dem som voltmoddar sina kort för att sedan köra med peltier-, kompressor, -vattenkylning.

Lord_Kvadd
Member
Medlem
Forum Posts: 3176
737629
October 3, 2004 - 6:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad jag vet så ska VAGP inte göra något för OC annat än på äldre grafikkort som har spänningsregulatorer på korten.

Och om jag inte tror fel så ska AGP/PCI frekvensen återställas till 66/33 vid 200fsb. Brukar alltid vara så. Om det är ett KT eller KM 400 chipset.

Det kan vara chipset som dödar dom filerna, det kan vara minnesklocken med. Det kan vara värme det kan vara en jävla massa. Men just nu så skulle jag tro det är PCI låset som behövs, och är ditt kort inte ett nforce 2 kort så är det inte mycket att göra väl?

Skillnad på att voltmodda ett kort och öka vagp spänning Sardaukar.

Emil Wadell
Member
Medlem
737634
October 3, 2004 - 6:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Sardaukar wrote: [quote=Snowman89]Sardaukar- kan inte du ta o klocka ditt grafikkort itll max o sen höjja agp volten till max o visa hur bra de klockar då?

men kan du inte bara testa nu så får vi se hur bra de funkar......................................

Sardaukar
Member
Medlem
737701
October 3, 2004 - 7:22 pm
sp_Permalink sp_Print

LorD_Kvadd wrote: Vad jag vet så ska VAGP inte göra något för OC annat än på äldre grafikkort som har spänningsregulatorer på korten.

Tillhör Radeon 9700 Pro äldre kort?

Och om jag inte tror fel så ska AGP/PCI frekvensen återställas till 66/33 vid 200fsb. Brukar alltid vara så. Om det är ett KT eller KM 400 chipset.

De lite äldre moderkorten har 5 som högsta divider. Det behövs alltså en divider på 6 om AGP/PCI-frekvensen ska återställas vid fsb på 200. Moderkortet i fråga har jag dock ingen aning om, men känns inte som det har det.

Möjligt...men jag vill fortfarande veta varför jag kan klocka högre med ökad AGP-spänning? Vad är det annars till för?

Sardaukar
Member
Medlem
737702
October 3, 2004 - 7:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Snowman89 wrote: [quote=Sardaukar][quote=Snowman89]Sardaukar- kan inte du ta o klocka ditt grafikkort itll max o sen höjja agp volten till max o visa hur bra de klockar då?

men kan du inte bara testa nu så får vi se hur bra de funkar......................................

hmm...jobbigt, men finns det nåt program så man kan se volten i windows?

Edit: Har aldrig gjort det med mitt ASUS-mobo, hade Abit IC7-MAX3 innan. Det ska nog inte va nån skillnad hoppas jag.

ocz
Member
Medlem
737726
October 3, 2004 - 7:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Sardaukar wrote: [quote=ocz]Sardaukar: Casy har nog tyvärr rätt...

Höjer jag AGP-volten från 1,5 till 1,6 så kan jag klocka högre. Finns ju tom dem som voltmoddar sina kort för att sedan köra med peltier-, kompressor, -vattenkylning.

Jo jag vet det. Det är somsagt skillnad på att öka AGP spänningen och voltmodda. Har voltmoddat själv.

Sardaukar
Member
Medlem
737751
October 3, 2004 - 8:17 pm
sp_Permalink sp_Print

ocz wrote: [quote=Sardaukar][quote=ocz]Sardaukar: Casy har nog tyvärr rätt...

Jo jag vet det. Det är somsagt skillnad på att öka AGP spänningen och voltmodda. Har voltmoddat själv.

Vad är skillnaden rent teoretiskt?

ocz
Member
Medlem
737758
October 3, 2004 - 8:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Sardaukar wrote: [quote=ocz][quote=Sardaukar][quote=ocz]Sardaukar: Casy har nog tyvärr rätt...

Antagligen så grillar du kontakten när du drar på spänningen. Eller nåt sånt. Tror inte att det kommer mer spänning till GPU eller Minnen.

Sardaukar
Member
Medlem
737761
October 3, 2004 - 8:31 pm
sp_Permalink sp_Print

ocz wrote: [quote=Sardaukar][quote=ocz][quote=Sardaukar][quote=ocz]Sardaukar: Casy har nog tyvärr rätt...

Antagligen så grillar du kontakten när du drar på spänningen. Eller nåt sånt. Tror inte att det kommer mer spänning till GPU eller Minnen.

Vad använder man AGP-spänningen till då?

ocz
Member
Medlem
737766
October 3, 2004 - 8:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Sardaukar wrote: [quote=ocz][quote=Sardaukar][quote=ocz][quote=Sardaukar][quote=ocz]Sardaukar: Casy har nog tyvärr rätt...

Vad använder man AGP-spänningen till då?

Det får du fråga nån annan om. Jag har iaf inte märkt någon nytta av den en ändå gång.

Lord_Kvadd
Member
Medlem
737797
October 3, 2004 - 8:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Sardaukar wrote: [quote=LorD_Kvadd]Vad jag vet så ska VAGP inte göra något för OC annat än på äldre grafikkort som har spänningsregulatorer på korten.

Tillhör Radeon 9700 Pro äldre kort?

Vad jag vet så snackar vi äldre än Geforce 2 här.. Från och med gf2 tror jag alla kort har och gf2 har varit ute mycket länge!

Sardaukar wrote:

De lite äldre moderkorten har 5 som högsta divider. Det behövs alltså en divider på 6 om AGP/PCI-frekvensen ska återställas vid fsb på 200. Moderkortet i fråga har jag dock ingen aning om, men känns inte som det har det.

Joo det kanske dom har men då har dom inte ett 400 chipset heller. Nu är det så att Abit kv7 är ett KT600 chipset och ska om jag inte tror fel ändra tillbaka AGP/PCI till 66/33 vid 200mhz fsb.

Sardaukar wrote:

Möjligt...men jag vill fortfarande veta varför jag kan klocka högre med ökad AGP-spänning? Vad är det annars till för?

Kan du klocka mer i FSB sett eller på grafikkortet? Samt har du låst AGP/PCI? Har ingen aning om din hårdvara så att försöka svara på din fråga är som att leta efter en titan atom i 2 ton stor järnklump 🙂

Sardaukar
Member
Medlem
737832
October 3, 2004 - 9:15 pm
sp_Permalink sp_Print

LorD_Kvadd wrote:
Kan du klocka mer i FSB sett eller på grafikkortet? Samt har du låst AGP/PCI? Har ingen aning om din hårdvara så att försöka svara på din fråga är som att leta efter en titan atom i 2 ton stor järnklump 🙂

Själva grafikkortet. Om det är GPU eller minnen vågar jag inte säga. Inte heller om AGP/PCI, eftersom det var typ ett år sedan jag gjorde det sist.

Jag kan som sagt tänka mig att prova igen, men då måste jag ha ett program som visar AGP-spänningen i windows så jag kan ta en skärmdump tillsammans med värdena på grafikkortet.

Emil Wadell
Member
Medlem
737930
October 4, 2004 - 5:09 am
sp_Permalink sp_Print

jag TROR att med att man höjjer agp-spänningen får hela grafikkortet mer spänning än vad det är gjort för o vissa delar e nog mer känsliga än vissa andra, en voltmodd då får gpun eller minnena mer ström

Lord_Kvadd
Member
Medlem
737969
October 4, 2004 - 6:42 am
sp_Permalink sp_Print

Sardaukar wrote: Själva grafikkortet. Om det är GPU eller minnen vågar jag inte säga. Inte heller om AGP/PCI, eftersom det var typ ett år sedan jag gjorde det sist.

Jag kan som sagt tänka mig att prova igen, men då måste jag ha ett program som visar AGP-spänningen i windows så jag kan ta en skärmdump tillsammans med värdena på grafikkortet.

Det verkar underligt med tanke på att det är ett sådant nytt grafikkort. Du skulle inte kunna testa och klocka en gång bara?
Eller jaa jag kan ha fel det är inte omöjligt. Har hänt innan wink

Sardaukar
Member
Medlem
738467
October 4, 2004 - 5:07 pm
sp_Permalink sp_Print

LorD_Kvadd wrote: [quote=Sardaukar]Själva grafikkortet. Om det är GPU eller minnen vågar jag inte säga. Inte heller om AGP/PCI, eftersom det var typ ett år sedan jag gjorde det sist.

Det verkar underligt med tanke på att det är ett sådant nytt grafikkort. Du skulle inte kunna testa och klocka en gång bara?
Eller jaa jag kan ha fel det är inte omöjligt. Har hänt innan wink

Hmm har för mig jag kunde klocka i kontrollpanelen för grafikkortet. Var det nån separat patch man fick installera? Har glömt...

Casy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1079
738904
October 5, 2004 - 8:49 am
sp_Permalink sp_Print

Man ökar väl agp-spänningen om man har höjt agp-hertzen (precis som jag gjorde)? Det är iaf min teori.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 348
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL