Viktigt att börja rätt när man ska klocka....|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Viktigt att börja rätt när man ska klocka....
Terho
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1353
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 16, 2003 - 6:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Om man ska börja klocka så är det viktigt att börja från början och inte bara höja allt med siffror och göra.... Då kan den otrevliga temperaturen bli en hög siffra med =(

Steg ett: Börja med och ta reda på hur mycket minnena klarar av.... Ställ ner Multipliern till de lägsta som går tex 5x och minnes timingen till 5-2-2-2 eller 3-3-2-2 och börja FSB klocka =) Ställ in dig på en FSB hastighet som du känner dig bekväm med tex 220FSB. Börja från den FSB hastighet som din processor går i tex 133-166FSB. Höj 5 mhz åt gången och starta om datorn osv. Om datorn blir instabil så höj minnes volten tex från 2,6 till 2,7 och så vidare beronede hur mycket du behöver (De märks i slut ändan) När man kommer upp till 180-200FSB så kananske datorn blir instabil fast man har max minnes volt och då är de dax att trycka på med chipset volten och kanske ställa upp timigen lite grann tex minnes volt 2,6 till 2-7V och minnes timingen till 8-3-3-2 (Testa dig fram) Om du fastnar och inte kommer längre än 215FSB så kan de bero på att minna inte klarar mer MEN testar man att komma lite högre då och då så kanske de släpper efter ett tag (Oftast) =)

Steg två: Ställ ner FSBn till 180-200FSB och Vcoren till minimum. Höj multipaliern ett steg i taget och starta om datorn. Startar datorn stabilt så är de bara och köra vidare. Om den visar sig vara instabil så höj Vcoren 0.25 i taget och se om den blir och gå stabilt. Ett exempel =) Vi har en 1700+ som vi nu kör i 5x200=1000Mhz och sen 6x200=1200Mhz osv =) Sen är de bara att hålla på så tills de inte gå nå mer.... Ett exepel till. Vi har nu testat fram oss till 10x200 = 2000Mhz nu har vi ju 15FSB kvar att trycka på med men nu när datorn går i 200Mhz så kanske inte vi kan köra 215FSB fast vi sänker mutliplien och kör 215FSB. Processorn kan va de som stopar el att moderkortet har en instabil Vcore.... Alla kort är inte lika. (Testa dig fram) Finns ju nåra andra små problem undeliga som vanliga men orkar inte ta med alla. Tog dom vanligaste som jag tycker stopar mest =)

Varför börja så långt ner? Jo för att om man skulle börja klocka från den orginala hastigheten så kommer man inte lika högt i många fall.... Har en 1700+ som jag max fick upp i 1800Mhz stabilt med orginal luft kylning och 1,9 Vcore ca 58 garder Fulload.... Satt och tänkte ett tag och fick iden att börja från den absoluta grunden och Vips så fick jag upp den i 2000Mhz med 1,7Vcore stabilt =) och en temp på 48-50 Grader.... Samma FSB och minnes timing och volt.... Har testat detta på nåra burkar nu och nästan alla gånger så har jag lyckats fått ut ca 100-200Mhz mer....

Skrev detta för att många har skrivit nyligen och fråga hur man gör och börjar osv =) Hade inte så mycket annat för mig....

Mvh Terho

fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
461401
November 16, 2003 - 6:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Wow nice 😀

Very useful.

kutlo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1745
461403
November 16, 2003 - 6:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Klistra ?

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
461424
November 16, 2003 - 7:13 pm
sp_Permalink sp_Print

SoundHead wrote: Varför börja så långt ner? Jo för att om man skulle börja klocka från den orginala hastigheten så kommer man inte lika högt i många fall.... Har en 1700+ som jag max fick upp i 1800Mhz stabilt med orginal luft kylning och 1,9 Vcore ca 58 garder Fulload.... Satt och tänkte ett tag och fick iden att börja från den absoluta grunden och Vips så fick jag upp den i 2000Mhz med 1,7Vcore stabilt =) och en temp på 48-50 Grader.... Samma FSB och minnes timing och volt.... Har testat detta på nåra burkar nu och nästan alla gånger så har jag lyckats fått ut ca 100-200Mhz mer....

Skrev detta för att många har skrivit nyligen och fråga hur man gör och börjar osv =) Hade inte så mycket annat för mig....

Mvh Terho

Hmmh, varför skulle det gå högre för att du börjar från botten? Det har aldrig varit min erfarenhet. Har du några som helst teorier varför detta skulle hända? Det ända som jag skulle kunna tänka mig är att grejerna hinner brännas in lite under tiden du pillar runt på mellannivåerna.

jackal_
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 526
461432
November 16, 2003 - 7:22 pm
sp_Permalink sp_Print

bra guide för nybörjarna!

En bra grej är att testa dels max FSB genom att sänka multipel riktigt lågt, sen kan man även testa max frekvens på cpu genom att dra ner fsb lågt och dra upp multipeln högt. Det kan ge en idé om hur högt cpu:n kan gå. Sen gäller det bara att kombinera hög fsb med hög multipel.. och då får man ofta korrigera med spänning till dels vcore (spänning till cpu), vdimm (spänning till minnen) och vdd (spänning till chipset).

Glöm inte dra upp vdimm en bit när ni testar max FSB. Minnena är inte lika känsliga för spänning/värme som cpu/nb, så det "kostar" inget att höja vdimm. (Dra dock inte upp över 3V om ni inte vet vad ni gör..)

Bärz
Member
Medlem
Forum Posts: 2735
461437
November 16, 2003 - 7:30 pm
sp_Permalink sp_Print

ska man sänka multi till lägsta, men fortfarande ha kvar orginal FSB (mitt fall 166) Och sedan höja FSB med 10 åt ggn?

Bark
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 753
461469
November 16, 2003 - 8:13 pm
sp_Permalink sp_Print

kutlo wrote: Klistra ?

håller med

Terho
Kommer du hit ofta?
Medlem
461485
November 16, 2003 - 8:35 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=SoundHead]Varför börja så långt ner? Jo för att om man skulle börja klocka från den orginala hastigheten så kommer man inte lika högt i många fall.... Har en 1700+ som jag max fick upp i 1800Mhz stabilt med orginal luft kylning och 1,9 Vcore ca 58 garder Fulload.... Satt och tänkte ett tag och fick iden att börja från den absoluta grunden och Vips så fick jag upp den i 2000Mhz med 1,7Vcore stabilt =) och en temp på 48-50 Grader.... Samma FSB och minnes timing och volt.... Har testat detta på nåra burkar nu och nästan alla gånger så har jag lyckats fått ut ca 100-200Mhz mer....

Mvh Terho

Hmmh, varför skulle det gå högre för att du börjar från botten? Det har aldrig varit min erfarenhet. Har du några som helst teorier varför detta skulle hända? Det ända som jag skulle kunna tänka mig är att grejerna hinner brännas in lite under tiden du pillar runt på mellannivåerna.

Jag vet inte varför de går bättre när man gör så men jag har en teori =)

Svårt att förklara de jag tänker men mmmmen ska försöker =)

Ok endel processorer behöver inte så mycket ström som de värkar i bland. Vi säger att vi börjar klocka från orginal hastigheten som är 2000Mhz och tempen är 40 grader och öker till 2100Mhz och de går inte mer för den behöver mer volt så vi höjer och helt plötsligt har vi en temp på 45-50 grader. Hur mycket volt vi än drar på så händer det inte mer den blir bara instabilare och instabilare och temperaturen är då 55-60 grader.... Lägre Vcore ger ju också lägre temp. Om vi börjar om från grunden och testar oss fram så kan vi snabbt hitta på temeraturen och Vcoren som processorn tycker bäst om. Man kan säga att vi anpassar processorn till den kylare vi använder oss av....

Hoppas du fårstår vad jag menar är du inte nöjd så kan jag försöka förklara det bättre....

Mvh Terho

Terho
Kommer du hit ofta?
Medlem
461490
November 16, 2003 - 8:42 pm
sp_Permalink sp_Print

BearznaiL wrote: ska man sänka multi till lägsta, men fortfarande ha kvar orginal FSB (mitt fall 166) Och sedan höja FSB med 10 åt ggn?

Gör så som du känner för men jag brukar höja med 5 åt gången och när jag är runt 200 så kör jag med en åt gången.... Ibland har jag hoppat på 220 direkt så har det gått åt skogen men när jag tagit den lugna vägen så har de gått bra.... Som sagt anpassa sakerna i lung takt.... Bättre att göra det ordentligt från grunden än att få göra om det många gånger istället....

Bärz
Member
Medlem
Forum Posts: 2735
461520
November 16, 2003 - 8:58 pm
sp_Permalink sp_Print

SoundHead wrote: [quote=BearznaiL]ska man sänka multi till lägsta, men fortfarande ha kvar orginal FSB (mitt fall 166) Och sedan höja FSB med 10 åt ggn?

Gör så som du känner för men jag brukar höja med 5 åt gången och när jag är runt 200 så kör jag med en åt gången.... Ibland har jag hoppat på 220 direkt så har det gått åt skogen men när jag tagit den lugna vägen så har de gått bra.... Som sagt anpassa sakerna i lung takt.... Bättre att göra det ordentligt från grunden än att få göra om det många gånger istället....

Ok. jag ska fixa det här imorrn. vet ej stepping eller liknande, men men, det får gå. Jag kör timing 7-2-2-2, det får räcka. Sen följer jag din guide.

Nebelosa_
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 125
463793
November 18, 2003 - 11:05 pm
sp_Permalink sp_Print

denna borde klistras ja !! kan va bra för folk som vill börja klocka men inte riktigt vet hur/var osv man skall börja ...

Har hem pc

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 369
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL