August 14, 2001
Har funderat en del... läst och alltid kört på att flänsar och block ska vara helt plana under, även att man ska använda ett så tunnt lager kylpasta som möjligt, för ett tag sen när jag plockade bort kylflänsen på mitt grafikkort som jag senare ska vattenkyla upptäckte jag lite motsägelsefulla saker, även sett liknande förut, även om kärnan är väldigt liten (ATI X300) så är kylflänsen allt annat än plan, typ stora repor i den... man känner dessa tydligt med ett finger, dessutom en STOR klick kylpasta som bara är utsmetad med hjälp av trycket av flänsen... är inte kylningen så viktig eller varför är det såhär? samma sak med chipset-kylarna, men detta är väl lite annat eftersom dessa inte ens behövt kylning en gång i tiden... (har iof inte processorer och grafikkort heller...) men chipsetsen utvecklar ju ändå inte lika mkt värme...
ursäkta för en dålig rubrik, men kunde inte komma på nåt passande...
November 4, 2001
Självklart är det så att plana kylare med rätt mängs pasta är bäst:
MEN, att man skulle slipa alla oem/stock kylare med 2500 papper (och alla steg upp till 2500) plus att man skulle applisera och smeta ut rätt mäng pasta på varje kort skulle ta för lång tid och därmed bli för dyrt.
Skulle vara som att säga att varje bil volvo gör skulle stå och vaxas av en anställd med 2 trasor "wax on, Wax off"... Det håller lixom inte!
August 14, 2001
Du kanske iof har rätt där, men kan väl inte ta överdrivet lång tid att plana kylflänsen i en CNC-fräs innan det fästs på kortet? är ju kännbara skåror i som det är nu, dessutom tycker jag inte det känns som en plåtbit, med några små pinnar uppvikta vid sidan som flänsar borde kyla speciellt mycket ,är det helt enkelt så att inte kortet utvecklar mycket värme eller kör d precis vad som minst krävs? ytan på flänsen som satt på skulle bli finare om jag slipade den med ett 200-papper... tror t.o.m. den skulle bli blankare om jag gned den mot asfalten på garageuppfarten, eller ja, blankare, men skulle säkert bli skev och djupa skåror som kanske resulterar i att GPU-kärnan inte alls kommer i kontakt med flänsen... men kändes så otroligt budget... måste ju gå att göra bättre flänsar än så utan några större utgifter, eller?
August 14, 2001
Pim_ wrote: Varför skall de lägga pengar på att utveckla en produkt som inte behöver bli bättre?
Att förklara för Svensson att grafikkortet är dyrare än konkurrentens för att man har planare kylfläns och rätt mängd kylpasta är knappast en barnlek.
Är nog så det är... men tycker ändå det verkar lite konstigt, köper man en alu-plåt hos någon som säljer är den ju planare än min kylflänns som satt på... men d sätter väl ej på mer än vad som är absolut nödvändigt, vill man ha något bra får man helt enkelt sköta d själv.
förrästen
Varför har typ Zalmans passiva kylare såpass dåliga ytor? om jag minns rätt, var några år sen jag satte dit den, men kan inte komma ihåg att det var någon direkt fin yta, bara skrovlig anodiserad alu. Finns det någon mening med det här? mer än att det blir billigt?
1 Guest(s)