Viktigt med kylning och planhet?|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Viktigt med kylning och planhet?
frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1511
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 29, 2005 - 11:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Har funderat en del... läst och alltid kört på att flänsar och block ska vara helt plana under, även att man ska använda ett så tunnt lager kylpasta som möjligt, för ett tag sen när jag plockade bort kylflänsen på mitt grafikkort som jag senare ska vattenkyla upptäckte jag lite motsägelsefulla saker, även sett liknande förut, även om kärnan är väldigt liten (ATI X300) så är kylflänsen allt annat än plan, typ stora repor i den... man känner dessa tydligt med ett finger, dessutom en STOR klick kylpasta som bara är utsmetad med hjälp av trycket av flänsen... är inte kylningen så viktig eller varför är det såhär? samma sak med chipset-kylarna, men detta är väl lite annat eftersom dessa inte ens behövt kylning en gång i tiden... (har iof inte processorer och grafikkort heller...) men chipsetsen utvecklar ju ändå inte lika mkt värme...

ursäkta för en dålig rubrik, men kunde inte komma på nåt passande...

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
832407
January 29, 2005 - 11:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Självklart är det så att plana kylare med rätt mängs pasta är bäst:
MEN, att man skulle slipa alla oem/stock kylare med 2500 papper (och alla steg upp till 2500) plus att man skulle applisera och smeta ut rätt mäng pasta på varje kort skulle ta för lång tid och därmed bli för dyrt.

Skulle vara som att säga att varje bil volvo gör skulle stå och vaxas av en anställd med 2 trasor "wax on, Wax off"... Det håller lixom inte!

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
832412
January 29, 2005 - 11:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Du kanske iof har rätt där, men kan väl inte ta överdrivet lång tid att plana kylflänsen i en CNC-fräs innan det fästs på kortet? är ju kännbara skåror i som det är nu, dessutom tycker jag inte det känns som en plåtbit, med några små pinnar uppvikta vid sidan som flänsar borde kyla speciellt mycket ,är det helt enkelt så att inte kortet utvecklar mycket värme eller kör d precis vad som minst krävs? ytan på flänsen som satt på skulle bli finare om jag slipade den med ett 200-papper... tror t.o.m. den skulle bli blankare om jag gned den mot asfalten på garageuppfarten, eller ja, blankare, men skulle säkert bli skev och djupa skåror som kanske resulterar i att GPU-kärnan inte alls kommer i kontakt med flänsen... men kändes så otroligt budget... måste ju gå att göra bättre flänsar än så utan några större utgifter, eller?

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
832480
January 30, 2005 - 3:09 am
sp_Permalink sp_Print

Varför skall de lägga pengar på att utveckla en produkt som inte behöver bli bättre?

Att förklara för Svensson att grafikkortet är dyrare än konkurrentens för att man har planare kylfläns och rätt mängd kylpasta är knappast en barnlek.

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
832579
January 30, 2005 - 10:46 am
sp_Permalink sp_Print

Pim_ wrote: Varför skall de lägga pengar på att utveckla en produkt som inte behöver bli bättre?

Att förklara för Svensson att grafikkortet är dyrare än konkurrentens för att man har planare kylfläns och rätt mängd kylpasta är knappast en barnlek.

Är nog så det är... men tycker ändå det verkar lite konstigt, köper man en alu-plåt hos någon som säljer är den ju planare än min kylflänns som satt på... men d sätter väl ej på mer än vad som är absolut nödvändigt, vill man ha något bra får man helt enkelt sköta d själv.
förrästen
Varför har typ Zalmans passiva kylare såpass dåliga ytor? om jag minns rätt, var några år sen jag satte dit den, men kan inte komma ihåg att det var någon direkt fin yta, bara skrovlig anodiserad alu. Finns det någon mening med det här? mer än att det blir billigt?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 103
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL