April 17, 2001
Kör min 1400@1702 MHz med Taisol & Delta.
Rumstemp 21-22 C. CPU Temp 38 C. Skiljer 3 C till Swiftec MC462-A rev,01 fördel med samma uppsättning som Taisolen.
December 19, 2000
Tja eftersom du verkar gilla oljud borde du testa en PAL8045 med 80CFM Delta... det skulle nog skilja mer än 3C
Sen så ligger du inte på 38C heller... Kanske på baksidan cpun där moderkortet mäter men det har väldigt lite att göra med egentlig cpu temp.
Sen så är det många som inte mäter full load temp med det program som utvecklar mest värme av alla, burnk7.exe (cpuburn).
Med en liten sensor från t.ex. Senfu (kylming.com har den) kan du få reda på en korrekt temp.
/Erik
December 19, 2000
Det har du helt rätt i, men själv föredrar jag att hålla min cpu riktigt kall (för att vara en tbird alltså).
Sen är temp monitorning väldigt viktigt om du använder olika kylare eller testar olika system. Cpun´s hastighet visar inte alltid hur bra kylaren presterar även om det gvetvis alltid går att klocka mer om man kyler bättre (ner till en viss temp). Men du har en helt otroligt bra tbird eftersom den går så högt med en så medioker fläns. Med andra ord är jag övertygad om att din cpu har mycket mer att ge.
/Erik
June 18, 2001
April 17, 2001
Tyvärr, Erik jag ligger inte riktigt på din nivå. Men jag antar att jag har haft ren bondtur med min mediokra fläns, eller så har aldrig Propparna vetat vad tempmätaren stått på.
Propparna = Duron 600@1217 MHz.T-Bird 1330@1686 MHz. T-Bird 1400@1727MHZ. XP1800+ 1533@1733 MHZ.
July 6, 2001
har en taisol med koppar och ja gtycker det är en alldeles utomordentlig fläns. i original hastigheten 1333MHz ligger tempen runt 29-35 grader med en helt vanlig kylpasta.. har dock några in och utblås chassifläktar men gillar taisolen starkt! i 1600MHz ligger tempen i ca 35-42 grader
October 6, 2001
December 19, 2000
Alltså Mjöde, misstolka mig inte. Jag försöker inte på något sätt ta ifrån dig din skicklighet inom överklockning.
Jag ville bara påpeka att Taisolflänsen inte hör till några av de bättre presterande kylarna just nu, även om den ändå funkar väldigt bra!
Som sagt fick 18C temp drop när jag bytte från Taisol med 27CFM YS Tech till Alphan med en mycket tystare fläkt (mätt med extern sensor intill coren) och kunde även klocka en bra bit högre, hur mycket högre vet jag inte ännu för mitt stackars nätagg hänger inte med längre... inte bara 5V droppar LÅGT utan även 3.3V. Ska skaffa nytt 400W och testa mer.
Som sagt. Jag är inte på något sätt kritisk mot dig så jag hoppas inte du tolkat det så!!
Och Taisol med Delta 38CFM klarar också att kyla bra mycket snabbare cpus än vad den gör med 27CFM YS Tech. Kan tänk mig att droppet till Alphan bara skulle varit kanske 10C med Delta på Taisol istället för 18C som i mitt fall.
Men sen finns det ju 80CFM Delta 80mm... det ska bli kul att testa för skoj skull
/Erik
256mb Micron PC2100
[ Detta Inlägg ändrades av: Erik Johansson den 2001-10-26 00:10 ]
October 26, 2001
Jag kan LOVA att den bästa socket A flänsen som finns på marknade är Alpha pal 8045T.
(jag har en sån själv)... den e helt j**la oslagbar... jag har iof bara en papst fläkt..(ger as lite blås).. men ändå kör jag min t-bird 1000@1400 med en temp runt 60grader.. o skulle ja slänga på en fet delta 80mm.. då tror ja lätt att ja skulle komma upp i 1600-1700 inga problem.. bara för att göra ännu mer reklam för flänsen kan jag oxå tillägg att jag bara har fäst min fläns på 2 punkter.. (ska vara 4).. så när ja får dit den ordentligt så kyler den säkert ännu bättre.. kan oxå meddela att jag inte har några som helst andra fläkatr i mitt system... alltså jag har ENDAST en papst 80mm 12db.. inga andra.. (ingen på gpu, northbridge, nätagg, hddbay, eller i chassit...
länge leve alpha!!!
December 19, 2000
Håller helt med dig. Alpha PAL8045 är det klart bästa man kan få tag på just nu. Swiftech har dock precis släppt sin nya version av MC462 som heter MCX462 och har fler pins och mycket större yta än den gamla MC462. Den tror jag kan vara kanske pyttlite bättre än Alphan. Men så kostar den mycket mer också och jag anser inte att den eventuella lilla skillnaden är värd den stora pris-skillnaden.
Jag kör 42CFM Sunon på min PAL8045 nu och på 1400Mhz @ 1.75V maxar jag på 43C cpu temp men det är med lådfläktarna på 7V och hela 29C i lådan.
Jag fick tag i en 80CFM Delta för 50kr igår (demo-ex) som jag tänkte ha om man ska göra nåt sjukt test nån gång i framtiden
/Erik
December 23, 2000
On 2001-10-27 11:11, Erik Johansson wrote:
Håller helt med dig. Alpha PAL8045 är det klart bästa man kan få tag på just nu. Swiftech har dock precis släppt sin nya version av MC462 som heter MCX462 och har fler pins och mycket större yta än den gamla MC462. Den tror jag kan vara kanske pyttlite bättre än Alphan. Men så kostar den mycket mer också och jag anser inte att den eventuella lilla skillnaden är värd den stora pris-skillnaden.Jag kör 42CFM Sunon på min PAL8045 nu och på 1400Mhz @ 1.75V maxar jag på 43C cpu temp men det är med lådfläktarna på 7V och hela 29C i lådan.
Jag fick tag i en 80CFM Delta för 50kr igår (demo-ex) som jag tänkte ha om man ska göra nåt sjukt test nån gång i framtiden
/Erik
Körde inte du vattenkylt?
June 18, 2001
Var inne på kylning igår i stan och hämtade mitt paket med Alpha och en 90x90mm fläkt , riktigt trevliga grabbar där som tydligt och bestämt talade om för mig att en 90mm fläkt absolut inte passade på en Alpha .
Har tagit bort en 92mm fläkt men tagit upp ett hål i nätdelen i botten och gjort en ny fästarm i lexan plast till prolle fläkten och summa sumarum så går prollen 5 grader lägre tempratur nu.
Återstår att se vad skillnaden blir mellan load/idle vilket jag inte testat än pga av jag har en hög med cd skivor som ska rippas först.
1 Guest(s)