February 23, 2004
Som sagt, vilken kylare rekommenderar ni till en sån prolle? Kör för tillfället med boxed-kylarn (~35° när jag har en massa program igång), dock tycker jag att den låter en del, så även min 120mm artic cooling chassifläkt som jag har i bak på chassiet för att dra ut varm luft.
Så jag tänkte ev. köpa en cpu-kylare som tål överklockning mera än boxed diton men som är tystare och kyler bättre... Min chassiefläkt går nästan på max hela tiden (har bara den 120mm), så jag tänkte ev. köpa en 92mm också, sen ställa ner bägge på hälften av maxhastigheten så borde det bli aningen tystare och kyla helt ok ändå. Alternativt en 120mm i fronten som tar in kall luft.
Har kikat en del på följande cpu-kylare:
1. http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=306853
Någon som har erfarenhet av den? Eller tips på någon annan? Tacksam för förslag. Btw, en sån här 120mm sitter i nu:
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=317403
Kom gärna med förslag på hur jag bör göra med chassifläkten med, köpa flera, placera vart etc. Temperaturerna i lådan, på mobo, nb, gfx etc. är annars bra, fast jag vill som sagt tysta ner ekipaget lite grann. Chassit som jag har är ett:
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=307580
February 12, 2003
Visst är Arctic Cooling-kylaren helt okej, men släng på lite mer pengar så får du nånting som är så mycket vassare. Som Tt Sonic Tower, till exempel. Enligt mig den bästa kylaren under 500:-, kan kyla min Opteron som körs i 2.8GHz för tillfället passivt om jag vill. Loadtempen ligger på ~48-50 enligt smartguardian. Och allting är rock solid. Jag rekommenderar den, annars skulle jag säga Tt Venus om det ska vara billigare. Riktigt fin den med, inte lika bra däremot. 🙂
February 23, 2004
Ja, TT Sonic Tower ligger bra i pris 😀 Vad innebär load i ditt fall? När prollen går på 100%? Jag fick ~35° när jag kollade i Everest och hade en massa program igång (% av prollen som användes var ca 2-3). Passiva alternativ är absolut intressanta, fast tål de mycket överklockning? Har inte kört med passiv på cpu tidigare nämligen, bara på nb och dyl.
February 12, 2003
Ptja, load blidde väl några rundor Superpi på rad, körde lite prime också bara för skojs skull. Sen kollade jag tempen, och såg att den var lite hög. Efter det kom jag på att jag hade glömt att sätta i fläkt. 😉
Men säg såhär, har du en P4 är det väl faktiskt tveksamt om du kan köra passivt (om det är en Prescott, garanterat inte, släng på nån lågvarvig 120mm, that'll do).
Men jag kunde utan problem köra min Opteron i 3GHz och 1.525V när den fortfarande ville gå så högt, vilket den inte gör längre. Och den utvecklar en del värme på den spänningen, och det var inga problem.
February 23, 2004
Hur många grader skulle man kunna komma ner i om man har en 92mm som fläktar på framför (om man kör med TT Sonic Tower)? Fast då kanske det är bättre att välja en tyst cpu-kylare med fläkt istället? Hm, har lite beslutsångest nu Så här ser mina temps ut för tillfället, och jag vill helst ligga på samma nivå men allra helst kyligare:
VPU tempen ligger på ~31-37° och board på ~32°, och då med 54% fläkthastighet och oklockat än så länge. Även prollen är det men det blir förmodligen klock lite senare.
February 12, 2003
92mm kan du inte hänga på Sonic Towern, den tar bara 120mm. Men vilken lågvarvig som helst skulle fixa biffen, och det kyler garanterat bättre än sådär.
För att dra lite paralleller; Min Opteron som snurrar i 2.8GHz, 1.45V just nu, idlar på 23 grader med en Delta 120mm som inte snurrar ens nära fulla varv, skulle tippa på att den går runt 2000 varv. Visst, den låter en del, men om du kör Sonic Tower + Adda, t.ex, skulle jag säga att du fick en temp på ungefär 27-28 grader idle, bortåt max 40 load.
Om du har en A64, då. 🙂
February 23, 2004
Okej, tackar för tipsen! Fast jag funderar på om hela tornet blir tungt med en 120mm på? Den är ju ganska hög menar jag, fast den kanske sitter fast stabilt ändå? Eller så får man väl rigga fast den extra med fisklina eller liknande annars.
Jag kollar lite på 120mm adda-fläktar strax, men först frukost 😀 Om någon har något annat förslag också, så kom gärna med det, men detta som Mean Machine skriver verkar bli bra tycker jag.
August 1, 2001
scythe ninja kan jag rekommendera!
February 23, 2004
Är det en sån här:
http://www.komplett.se/k/ki.as.....w=detailed
February 12, 2003
Scythe är dyra. De är såpass dyra att man kan slänga på lite till och köpa en Noctua NH-U12 istället, den är bättre.
Apropå vikten; fläkten väger väl kanske 200 gram på sin höjd, och om du har en fläns som väger 700 gram redan, så gör det ingen större skillnad. Jag körde samma kylare med två deltor, det var inga som helst problem med nånting. Just nu kör jag dock bara en. 😉
Men så länge man skruvar fast den ordentligt är det inga problem.
February 23, 2004
Hm, än så länge så finns TT Sonic Tower inte hemma hos någon webbshop jag kollat på nu. Så har någon tips på en annan kylare (såvida inte någon lokal butik har TT Sonic Tower hemma, får kolla imorrn). Om jag väljer Sonic Towern så skulle jag förmodligen köpa till en 120mm fläkt och då skulle ju priset öka med ~120kr direkt, och då hamnar vi på ~450kr exkl.frakt från nätet. Då kanske det är bättre att välja en för de pengarna direkt?
February 23, 2004
300kr 😮 Har du länk? Är det en svensk återförsäljare? För på komplett kostar den 449kr.
http://www.komplett.se/k/ki.as.....w=detailed
EDIT: 375kr exkl.frakt på datorbutiken såg jag nu.
Läste en del reviews nu, det verkar som både Noctua NH-U9 och Noctua NH-U12 är både tystare och effektivare än Scythe Ninja (rätt så mycket till och med). På datorbutiken skiljer det ju 74kr till Noctua NH-U9, så man kanske borde välja en sån istället för Ninjan då? Eller köra på Noctua NH-U12 direkt? Hm, kollar vilka de har lokalt här idag, så får jag se vilken det blir sen, vill inte köpa en för dyr heller, men jag vill bli helt nöjd också... Boxed-fläkten låter ju, så mycket tystare skall den nya vara samt tåla överklockning bra.
February 23, 2004
Tänker beställa en idag, vilken av dessa tycker ni jag ska välja:
- Noctua NH-9, 449kr+frakt (datorbutiken)
- Noctua NH-12, 549kr+frakt (datorbutiken)
- Scythe Ninja PLUS SCNJ-1000P, 375kr+frakt (datorbutiken)
- Artic Cooling Freezer 64 Pro, 269kr (lokal affär)
- TT Sonic Tower, 349+frakt (komplett, utan fläkt, kanske borde beställa fläkt direkt?)
Vilken är den mest prisvärda av dessa? Funderar mest på TT Sonic Tower nu samt på AC. De andra tycker jag är lite för dyra med tanke på att frakten ska på också.
EDIT: Hmm, komplett vill ha typ 150kr för frakt+postförskott 😮 Då hamnar TT Sonic Towern på 498kr och det utan fläkt 🙁
EDIT2: Köpte - Artic Cooling Freezer 64 Pro, 269kr (lokal affär). Efter ett antal reviews så ansåg jag den vara den bästa för det priset. Visst, lägger man på en slant så får man TT Sonic Towern, men sen kommer frakt på det etc. och lägger man på så mycket kan man lika gärna lägga på lite till så man får Noctua NH-12.... men då blir det dyrt. Aja, återkommer med temperaturer och så om intresse finns.
February 23, 2004
Före: (med boxed-kylarn)
[Image Can Not Be Found]
Efter: (med Artic Cooling Freezer 64 Pro)
[Image Can Not Be Found]
VPU och board sänktes med ca 1-2° också.
Chassi:
Chieftec Mesh Medium Tower
Chassiefläktar:
1st 120mm Artic Cooling Fan 12
NB-kylare:
ZALMAN ZM NB47J (original DFI utbytt)
VGA-kylare:
Zalman VGA-Kylare VF700-Cu LED
Med AC-kylaren så sänktes inte bara temperaturen med några grader utan fläkten snurrar mycket mindre än boxed-fläkten men kyler bättre, så det blev aningen tystare i lådan nu. Ännu bättre skulle det bli med mera chassiefläktar i lådan.
Så ser min kylning ut för tillfället.
1 Guest(s)