August 9, 2001
Hej!
Har tänkt bygga mitt nya system kring Asus PC-DL DELUXE (http://www.asus.com/products/s.....erview.htm).
Planerar att bestycka det med två stycken P4 Xeon 2.4GHz och 2st 512MB Corsair DDR minnen. Lagring kommer att ske på två 120GB SATA Maxtor diskar.
Chassi har jag inte titta på ännu, det enda jag egentligen är intresserad av där är att det skall ha plats för två optiska enheter, en floppy (och ev. en Zip-drive) och tre interna 3.5" enheter. Inga fulltowers helst.
Sen kommer vi till kylningen. Jag är oerhört petig eftersom jag i dagsläget har ett näst intill tyst system (ett dual PIII med standard Intel flänsar och fläktar). Jag är inte intresserad av vattenkylning eftersom jag inte gillar tanken på att ha vatten cirkulerandes i en låda med elektronik för 15-20 tusen...
Vad skall jag titta efter för flänsar och fläktar? Jag vill ha så tyst som möjligt.
Har nån några tips på chassi och kylning slulle jag bli extremt tacksam om ni postade era synpunkter här!
/Lokpest
July 17, 2002
Lokpest wrote: Hej!
Har tänkt bygga mitt nya system kring Asus PC-DL DELUXE (http://www.asus.com/products/s.....erview.htm).
Planerar att bestycka det med två stycken P4 Xeon 2.4GHz och 2st 512MB Corsair DDR minnen. Lagring kommer att ske på två 120GB SATA Maxtor diskar.
Chassi har jag inte titta på ännu, det enda jag egentligen är intresserad av där är att det skall ha plats för två optiska enheter, en floppy (och ev. en Zip-drive) och tre interna 3.5" enheter. Inga fulltowers helst.
Sen kommer vi till kylningen. Jag är oerhört petig eftersom jag i dagsläget har ett näst intill tyst system (ett dual PIII med standard Intel flänsar och fläktar). Jag är inte intresserad av vattenkylning eftersom jag inte gillar tanken på att ha vatten cirkulerandes i en låda med elektronik för 15-20 tusen...
Vad skall jag titta efter för flänsar och fläktar? Jag vill ha så tyst som möjligt.
Har nån några tips på chassi och kylning slulle jag bli extremt tacksam om ni postade era synpunkter här!
/Lokpest
Noteras bör att man använder destillerat vatten i vattenkylningssystem, vilket som bekant inte leder ström. Även om det mot förmodan skulle börja läcka (jag har aldrig varit med om det) så är skaderisken näst intill obefintlig.
August 9, 2001
The Whistler wrote:
Noteras bör att man använder destillerat vatten i vattenkylningssystem, vilket som bekant inte leder ström. Även om det mot förmodan skulle börja läcka (jag har aldrig varit med om det) så är skaderisken näst intill obefintlig.
Vänta nu! Har du någon länk till information om detta?
/Lokpest
July 17, 2002
Lokpest wrote: [quote=The Whistler]
Vänta nu! Har du någon länk till information om detta?
/Lokpest
Nej, någon länk vet jag inget om. Jag minns bara en del saker från kemin på gymnasiet.
August 9, 2001
The Whistler wrote: [quote=Lokpest] Vänta nu! Har du någon länk till information om detta?
/Lokpest
Nej, någon länk vet jag inget om. Jag minns bara en del saker från kemin på gymnasiet.
Alltså, jag vill gärna bli starkare övertygad än "nåt du läste på gymnasiet", om du förstår.
/Lokpest
October 7, 2002
The Whistler wrote: Noteras bör att man använder destillerat vatten i vattenkylningssystem, vilket som bekant inte leder ström. Även om det mot förmodan skulle börja läcka (jag har aldrig varit med om det) så är skaderisken näst intill obefintlig.
Destillerat vatten leder visst ström. Fast det är ganska så högresistivt...
July 17, 2002
TERdON wrote: [quote=The Whistler]Noteras bör att man använder destillerat vatten i vattenkylningssystem, vilket som bekant inte leder ström. Även om det mot förmodan skulle börja läcka (jag har aldrig varit med om det) så är skaderisken näst intill obefintlig.
Destillerat vatten leder visst ström. Fast det är ganska så högresistivt...
Ja, det har du i och för sig rätt i, men man kan ändå säga att det i det här fallet inte leder, eftersom det inte är några höga spänningar vi pratar om.
July 17, 2002
Lokpest wrote: [quote=The Whistler][quote=Lokpest] Vänta nu! Har du någon länk till information om detta?
/Lokpest
Alltså, jag vill gärna bli starkare övertygad än "nåt du läste på gymnasiet", om du förstår.
/Lokpest
Då kan jag tyvärr inte göra mycket mer, för om läromedlena från Sveriges gymnasieskolor inte är tillräckligt med bevisning så vet jag inte vad jag ska säga för att övertyga.
Jag kan dock meddela att jag bara har varit med om en enda dator i alla de år jag hållit på med datorer som har förstörts av vatten, och det var en kille som burit in sin dator till DreamHack när det regnade och satte på den då den var blöt.
Kritiskt fallerande vattenkylningar har jag inte stött på. En bekant hade en liten läcka en gång, men det var ungefär en droppe per dygn, så det tätade han snabbt.
August 9, 2001
The Whistler wrote: [quote=Lokpest]
/Lokpest
Då kan jag tyvärr inte göra mycket mer, för om läromedlena från Sveriges gymnasieskolor inte är tillräckligt med bevisning så vet jag inte vad jag ska säga för att övertyga.
Jag kan dock meddela att jag bara har varit med om en enda dator i alla de år jag hållit på med datorer som har förstörts av vatten, och det var en kille som burit in sin dator till DreamHack när det regnade och satte på den då den var blöt.
Kritiskt fallerande vattenkylningar har jag inte stött på. En bekant hade en liten läcka en gång, men det var ungefär en droppe per dygn, så det tätade han snabbt.
Missförstå mig inte nu. Att du läst det tror jag på, men det är mitt system för 15-20 tusen som skall ha vatten snurrande i sig. Alltså vill jag läsa samma sak från en trovärdig källa. (med detta inte sagt att du inte är trovärdig, jag vill bara läsa det själv)
Jag har varit med om allvarliga olyckor med kombinationen elektronik och vatten som skadat både elektroniken och personer i dess närhet, så jag tar gärna det säkra före det osäkra.
/Lokpest
August 18, 2003
Ju fler lösta joner ett vatten innehåller, desto lättare leder det elektricitet, det vill säga desto högre konduktivitet har det. Detta innebär att näringsrikt vatten har högre konduktivitet än näringsfattigt.
edit:
avjoniserat vatten o destillerat vatten är samma sak...
August 9, 2001
Zym wrote: Ju fler lösta joner ett vatten innehåller, desto lättare leder det elektricitet, det vill säga desto högre konduktivitet har det. Detta innebär att näringsrikt vatten har högre konduktivitet än näringsfattigt.
edit:
Alltså leder destillerat/avjoniserat vatten ström, även om det gör det sämre än obehandlat vatten?
Varför ta risken?
/Lokpest
October 20, 2001
Lokpest wrote: [quote=Zym]Ju fler lösta joner ett vatten innehåller, desto lättare leder det elektricitet, det vill säga desto högre konduktivitet har det. Detta innebär att näringsrikt vatten har högre konduktivitet än näringsfattigt.
edit:
Alltså leder destillerat/avjoniserat vatten ström, även om det gör det sämre än obehandlat vatten?
Varför ta risken?
/Lokpest
För att få ner sin temp yttligare 10 grader om inte mer med vattenkylning? Som sagt, hur ofta läcker det.... har inte hört att det är ett allmänt problem och skulle det göra de så tror jag mer att det är den mänskliga faktorn som är felet ie. att man inte satt fast grejerna ordentligt! Samma sak med bränd processor för att man inte fäst kylarn ordentligt!
August 9, 2001
Vecna wrote: [quote=Lokpest][quote=Zym]Ju fler lösta joner ett vatten innehåller, desto lättare leder det elektricitet, det vill säga desto högre konduktivitet har det. Detta innebär att näringsrikt vatten har högre konduktivitet än näringsfattigt.
edit:
Varför ta risken?
/Lokpest
För att få ner sin temp yttligare 10 grader om inte mer med vattenkylning? Som sagt, hur ofta läcker det.... har inte hört att det är ett allmänt problem och skulle det göra de så tror jag mer att det är den mänskliga faktorn som är felet ie. att man inte satt fast grejerna ordentligt! Samma sak med bränd processor för att man inte fäst kylarn ordentligt!
Om man sammanställer svaren/reaktionerna jag fått så verkar det luta åt vattenkylning. Men ingen har kunnat förklara bort mina farhågor om att blanda elektronik och vatten.
Jag anser inte att risken är värd att ta att det ens kommer en enda droppe vatten i en dator som kostar 15-20 tusen.
Tack för uppmärksamheten.
/Lokpest
2 Guest(s)