July 22, 2003
-=EPoX=- wrote: [quote=MoparPower]Guld och diamanter leder bra men inte så bra som priset. Kör koppar
Har för mig att guld leder sämre än koppar
Undra om den gör det för på mitt vattenblock så är det guldpleterad koppar. Dom borde väl inte plätera kopparen med nåt som leder sämre ? 🙄
December 31, 2002
Blaxxor wrote: [quote=-=EPoX=-][quote=MoparPower]Guld och diamanter leder bra men inte så bra som priset. Kör koppar
Har för mig att guld leder sämre än koppar
Undra om den gör det för på mitt vattenblock så är det guldpleterad koppar. Dom borde väl inte plätera kopparen med nåt som leder sämre ? 🙄
Tydligen har de gjort det iaf. Guld leder sämre än både silver och koppar. Diamant är ett av de bästa materialen...
March 10, 2004
[Core 2 Duo 6600] [Asus P5B D] [Corsair 6400 2* 1024] [PowerColor x1900xt] [Seagate 160Gb, 300Gb, 320Gb] [Playstation Portable]
November 4, 2001
Enligt elfakatalogen:
Resistivitet vid 20°C (10^-6 Ohm meter)
silver 0.016
koppar 0.0172
guld 0.022
aluminium 0.027
Temperatur koeficient (10^-3/C°)
silver 3.8
koppar 3.9
guld 4.0
aluminium 4.3
Dvs silver leder ström bäst samtidigt som det avleder värme bäst.
Nu tänker säkert vissa "är du dum eller guld leder ström bäst det sitter ju på alla kontakter osv".
Som svar säger jag följande:
Dessa värden gäller då ämnet är i ren form. som vi vet är det massor med oxider och skit på nästan alla metaller som försämmrar ledningsförmågan.
Det finns 2 anledningen till varför man avänder guld på kontakter/kontaktpunkter.
1. Det är blir nästan aldrig oxid på guldet som kan försämmra ledningsförmågan.
2. Guld är väldigt mjukt och formar sig därför bättre så större yta erhålls vid kontakterna.
Att tänka på när man pratar om kontakter är att vi vill överföra något från en punkt till en annan med så litet motstånd som möjligt. Det är här viktigare att materialet leder ström över sin egen yta och kan ta emot strömmen
1 Guest(s)