Vilken socket-A cpu för att klocka vackert?|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vilken socket-A cpu för att klocka vackert?
Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 29, 2004 - 12:42 am
sp_Permalink sp_Print

Blev missnöjd över att den xp-m 2400+ 35W inte gjorde fsb 200 😡
Så nu har jag sålt min gamle trotjänare, xp 2500+ (Gjorde 3200+ med org vcore, (knappt stabilt, men ändå) 🙂 ).

Så nu till min fråga. Vad ska jag köpa mig för en socket-A processor? Ska jag försöka på ytterligare en xp-m 2400+ 35W och hoppas jag får en finare eller ska jag ge mig på någon annan modell?

Förvisso har jag bara halvdann luftkylning nu, men vatten är på g. Måste bara orka mosa in delarna i chassiet... wink

djfrazz
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 119
759634
October 29, 2004 - 1:00 am
sp_Permalink sp_Print

köp en 486DX 2 😉 .......... ne men seriöst! köp ny dator istället!! kostar ju inget längre

finnefindo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 386
759649
October 29, 2004 - 5:10 am
sp_Permalink sp_Print

Kolla runt i Mobile 2400+ tråden på sweklockers.se o se vilka steppings som klockar bra sen letar du efter en sådan vet att Arne Anka har gjort en bra tråd om det o dom flesta har kommit över 2,6-2,7 Ghz 😉

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
759650
October 29, 2004 - 5:12 am
sp_Permalink sp_Print

djfrazz wrote: köp en 486DX 2 😉 .......... ne men seriöst! köp ny dator istället!! kostar ju inget längre

Otroligt dåligt svar.

Jag skulle nog köpt mig en XP-M till och hoppas på att du får en med bra stepping.
Annars är Duron rätt rolig att klocka, men är du ute efter prestanda så är det inte att rekommendera.

Lord_Kvadd
Member
Medlem
Forum Posts: 3176
759667
October 29, 2004 - 6:15 am
sp_Permalink sp_Print

Du kan köpa min barton som klarar runt en 240-248fsb 😛

Arne Anka
Member
Medlem
Forum Posts: 2865
759673
October 29, 2004 - 6:33 am
sp_Permalink sp_Print

Tindy wrote: [quote=djfrazz]köp en 486DX 2 😉 .......... ne men seriöst! köp ny dator istället!! kostar ju inget längre

Jag skulle nog köpt mig en XP-M till och hoppas på att du får en med bra stepping.

Skulle jag också gjort

kORRELITO
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 639
759726
October 29, 2004 - 7:42 am
sp_Permalink sp_Print

djfrazz wrote: köp en 486DX 2 😉 .......... ne men seriöst! köp ny dator istället!! kostar ju inget längre

humm humm humm , jag är skeptisk... iallafall , jag hade vågat mig på en xp-m , dom är ju så sköna ... eller typ uppgradera till 64 bit 🙂 .... men om du ska köra socket A hade jag kört xp-m , eller snokat runt på forumet och försökt hitta billiga gamla socket A och lekt med dom , finns inget roligare imo ...

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
759819
October 29, 2004 - 10:25 am
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle lätt satsa på en ny XP-M... Har en nu, och är nöjd med den, men inte fan är jag nöjd med mobot, vill inte riktigt vara med i leken.

Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
760042
October 29, 2004 - 2:28 pm
sp_Permalink sp_Print

AMD_RULEZ wrote: Jag skulle lätt satsa på en ny XP-M... Har en nu, och är nöjd med den, men inte fan är jag nöjd med mobot, vill inte riktigt vara med i leken.

AMD_RULEZ Jag tror att du egentligen innerst inne vill uppgradera till 64bit, köpa nytt mobo och sälja din xp-m 2400+ lagom billigt till mig 😀 ERKÄNN!

Annars får det väl bli att hoppas på att itbutikken kan ge mig en bättre cpu. Mitt lanparty håller jag gärna på ett tag till. Blir nog att uppgradera mitt vga innan nytt mobo&cpu

GooGeL
Member
Medlem
Forum Posts: 4327
760426
October 29, 2004 - 9:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Inget slår oldschool socketen 462 😉
Skulle aldrig ha sålt min baby som gjorde 3.2GHz med promme om prommen itself inte hade dummat sig som den gjorde.... osv. 🙁

Go for it! Köp en ny mobile 😉

Jonas Klar
Member
Medlem
760453
October 29, 2004 - 10:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Relaxia wrote: [quote=AMD_RULEZ]Jag skulle lätt satsa på en ny XP-M... Har en nu, och är nöjd med den, men inte fan är jag nöjd med mobot, vill inte riktigt vara med i leken.

AMD_RULEZ Jag tror att du egentligen innerst inne vill uppgradera till 64bit, köpa nytt mobo och sälja din xp-m 2400+ lagom billigt till mig 😀 ERKÄNN!

Annars får det väl bli att hoppas på att itbutikken kan ge mig en bättre cpu. Mitt lanparty håller jag gärna på ett tag till. Blir nog att uppgradera mitt vga innan nytt mobo&cpu

Nah, uppgradera till A64 skulle jag gärna göra, om jag bara hade pengarna. Sen skulle jag sälja processorn billigt till Kvadd, för honom litar jag på...:)
Dig vet man inte med...;)

Vecna
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 674
761325
October 31, 2004 - 12:42 am
sp_Permalink sp_Print

XP1700 är väldigt roliga att leka med. Många sitter väl med nått guldägg kvar, frågan är ju bara om nån vill sälja sin lilla leksak, jag har inte tröttnat på min än iallafall 🙂

warzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 909
762490
November 1, 2004 - 8:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför är alla så intresserade av mobila processorerna.. Dom är ju precis lika som vanliga processorerna.
Åtm är 64 bits modellerna. EN M-AMD64 2800+, är samma processor som en AMD64 3700+. Enda skillnaden är att 3700+, har färdigt en högre multipel, men om man sänker multipeln så får man den ner till en M-AMD64 2800+ 35w.
Så jag antar att även gamla hederliga XP processorerna är byggda på samma princip

Jonas Klar
Member
Medlem
762505
November 1, 2004 - 8:33 pm
sp_Permalink sp_Print

warzo wrote: Varför är alla så intresserade av mobila processorerna.. Dom är ju precis lika som vanliga processorerna.
Åtm är 64 bits modellerna. EN M-AMD64 2800+, är samma processor som en AMD64 3700+. Enda skillnaden är att 3700+, har färdigt en högre multipel, men om man sänker multipeln så får man den ner till en M-AMD64 2800+ 35w.
Så jag antar att även gamla hederliga XP processorerna är byggda på samma princip

Nej, de är svalare, går på lägre vcore jämfört med vanliga bartonerna, vilket gör att du kan klocka mer om du höjer volten. Ja, sunkig förklaring, jag är trött och sjuk, egentligen borde jag inte skriva alls.

warzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
762535
November 1, 2004 - 9:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: [quote=warzo]Varför är alla så intresserade av mobila processorerna.. Dom är ju precis lika som vanliga processorerna.

Nej, de är svalare, går på lägre vcore jämfört med vanliga bartonerna, vilket gör att du kan klocka mer om du höjer volten. Ja, sunkig förklaring, jag är trött och sjuk, egentligen borde jag inte skriva alls.

Precis.. å sänker du multipeln på en vanlig snabbar prolle så kan du dra ner vcore på den till samma som mobila varianten 🙂

Jonas Klar
Member
Medlem
762547
November 1, 2004 - 9:20 pm
sp_Permalink sp_Print

warzo wrote: [quote=Mean Machine][quote=warzo]Varför är alla så intresserade av mobila processorerna.. Dom är ju precis lika som vanliga processorerna.

Precis.. å sänker du multipeln på en vanlig snabbar prolle så kan du dra ner vcore på den till samma som mobila varianten 🙂

Jo, men hur ofta går det 100% stabilt?
Iofs, sänker du mutipliern på den sänker du även overallspeeden, eller hur?
Men de klockar, hursomhelst rätt mycket bättre. Har du sett en vanlig Barton 2400+ gå i 3.2 ghz? 😛

warzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
762558
November 1, 2004 - 9:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: [quote=warzo][quote=Mean Machine][quote=warzo]Varför är alla så intresserade av mobila processorerna.. Dom är ju precis lika som vanliga processorerna.

Men de klockar, hursomhelst rätt mycket bättre. Har du sett en vanlig Barton 2400+ gå i 3.2 ghz? 😛

Alltså, vad jag menar är att det i slutändan är samma processor. Den är bara olika klockade och drar därfö olika ström. Men de låter ju klart bättre att klocka en 2400+ mobil lika högt som en 2800+ desktop processor.
Stabiliteten har it någo problem. Jag har testat det på min bärbara. Den har en 3400+ (2200Mhz) DTR (desktop replacement) processor. Det är egentligen samma processor som desktop varianten bara att den skall vara riktigt lite strömsnålare. Men om jag slår ner den i 1800Mhz, så får jag den å gå på samma spänning som den processor som säljs som 2800+ (1800MHz, 35w) hur stabilt som hälst. T.o.m på lägre spänning drar jag den igenom Prime95, 3DMark osv.

Jonas Klar
Member
Medlem
762579
November 1, 2004 - 9:46 pm
sp_Permalink sp_Print

warzo wrote: [quote=Mean Machine][quote=warzo][quote=Mean Machine][quote=warzo]Varför är alla så intresserade av mobila processorerna.. Dom är ju precis lika som vanliga processorerna.

Alltså, vad jag menar är att det i slutändan är samma processor. Den är bara olika klockade och drar därfö olika ström. Men de låter ju klart bättre att klocka en 2400+ mobil lika högt som en 2800+ desktop processor.
Stabiliteten har it någo problem. Jag har testat det på min bärbara. Den har en 3400+ (2200Mhz) DTR (desktop replacement) processor. Det är egentligen samma processor som desktop varianten bara att den skall vara riktigt lite strömsnålare. Men om jag slår ner den i 1800Mhz, så får jag den å gå på samma spänning som den processor som säljs som 2800+ (1800MHz, 35w) hur stabilt som hälst. T.o.m på lägre spänning drar jag den igenom Prime95, 3DMark osv.

Arkitekturen är helt annorlunda, den har kortare pipes för att dra mindre ström, osv...
Nej, fyfan att jag är trött, måste sova, jag ska inte lägga mig i såna här konversationer...

warzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
762590
November 1, 2004 - 10:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote:
Arkitekturen är helt annorlunda, den har kortare pipes för att dra mindre ström, osv...
Nej, fyfan att jag är trött, måste sova, jag ska inte lägga mig i såna här konversationer...

Oki, jag sökte direkt på Google efter "difference mobile processor desktop" och fick en artikel där dom skrev såhär,

Information: What's the difference between a Mobile barton and a regular desktop Barton? The Mobile Barton is a regular Barton that can run at the same speed as a desktop version except it can run at 1.45 Vcore. Those processors that can run at 1.45 Vcore are deemed Mobiles those that can't are desktop versions. The lower vcore will allows laptop computers to run cooler. It will also allow for higher overclocks compare to the desktop chip.

Det skulle inte vara lika lönsamt att laga två olika processorer på precis samma soket grund.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
762599
November 1, 2004 - 10:14 pm
sp_Permalink sp_Print

warzo wrote: Oki, jag sökte direkt på Google efter "difference mobile processor desktop" och fick en artikel där dom skrev såhär,

Information: What's the difference between a Mobile barton and a regular desktop Barton? The Mobile Barton is a regular Barton that can run at the same speed as a desktop version except it can run at 1.45 Vcore. Those processors that can run at 1.45 Vcore are deemed Mobiles those that can't are desktop versions. The lower vcore will allows laptop computers to run cooler. It will also allow for higher overclocks compare to the desktop chip.

Det skulle inte vara lika lönsamt att laga två olika processorer på precis samma soket grund.

Du har ju svarat själv här. Det är skillnad på mobile och desktop. XP-M klarar samma frekvenser vid lägre spänning, och lämnar alltså mindre effekt. Svårare än så är det inte. Och just därför är de populärare än desktopvarianterna.
Och som en extra bonus är mobile-processorerna olåsta, vilket gör dem extra bra för överklockning.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 104
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL