November 5, 2002
Blev missnöjd över att den xp-m 2400+ 35W inte gjorde fsb 200 😡
Så nu har jag sålt min gamle trotjänare, xp 2500+ (Gjorde 3200+ med org vcore, (knappt stabilt, men ändå) 🙂 ).
Så nu till min fråga. Vad ska jag köpa mig för en socket-A processor? Ska jag försöka på ytterligare en xp-m 2400+ 35W och hoppas jag får en finare eller ska jag ge mig på någon annan modell?
Förvisso har jag bara halvdann luftkylning nu, men vatten är på g. Måste bara orka mosa in delarna i chassiet...
October 25, 2003
djfrazz wrote: köp en 486DX 2 😉 .......... ne men seriöst! köp ny dator istället!! kostar ju inget längre
Otroligt dåligt svar.
Jag skulle nog köpt mig en XP-M till och hoppas på att du får en med bra stepping.
Annars är Duron rätt rolig att klocka, men är du ute efter prestanda så är det inte att rekommendera.
November 18, 2003
djfrazz wrote: köp en 486DX 2 😉 .......... ne men seriöst! köp ny dator istället!! kostar ju inget längre
humm humm humm , jag är skeptisk... iallafall , jag hade vågat mig på en xp-m , dom är ju så sköna ... eller typ uppgradera till 64 bit 🙂 .... men om du ska köra socket A hade jag kört xp-m , eller snokat runt på forumet och försökt hitta billiga gamla socket A och lekt med dom , finns inget roligare imo ...
November 5, 2002
AMD_RULEZ wrote: Jag skulle lätt satsa på en ny XP-M... Har en nu, och är nöjd med den, men inte fan är jag nöjd med mobot, vill inte riktigt vara med i leken.
AMD_RULEZ Jag tror att du egentligen innerst inne vill uppgradera till 64bit, köpa nytt mobo och sälja din xp-m 2400+ lagom billigt till mig 😀 ERKÄNN!
Annars får det väl bli att hoppas på att itbutikken kan ge mig en bättre cpu. Mitt lanparty håller jag gärna på ett tag till. Blir nog att uppgradera mitt vga innan nytt mobo&cpu
February 12, 2003
Relaxia wrote: [quote=AMD_RULEZ]Jag skulle lätt satsa på en ny XP-M... Har en nu, och är nöjd med den, men inte fan är jag nöjd med mobot, vill inte riktigt vara med i leken.
AMD_RULEZ Jag tror att du egentligen innerst inne vill uppgradera till 64bit, köpa nytt mobo och sälja din xp-m 2400+ lagom billigt till mig 😀 ERKÄNN!
Annars får det väl bli att hoppas på att itbutikken kan ge mig en bättre cpu. Mitt lanparty håller jag gärna på ett tag till. Blir nog att uppgradera mitt vga innan nytt mobo&cpu
Nah, uppgradera till A64 skulle jag gärna göra, om jag bara hade pengarna. Sen skulle jag sälja processorn billigt till Kvadd, för honom litar jag på...:)
Dig vet man inte med...;)
October 10, 2002
Varför är alla så intresserade av mobila processorerna.. Dom är ju precis lika som vanliga processorerna.
Åtm är 64 bits modellerna. EN M-AMD64 2800+, är samma processor som en AMD64 3700+. Enda skillnaden är att 3700+, har färdigt en högre multipel, men om man sänker multipeln så får man den ner till en M-AMD64 2800+ 35w.
Så jag antar att även gamla hederliga XP processorerna är byggda på samma princip
February 12, 2003
warzo wrote: Varför är alla så intresserade av mobila processorerna.. Dom är ju precis lika som vanliga processorerna.
Åtm är 64 bits modellerna. EN M-AMD64 2800+, är samma processor som en AMD64 3700+. Enda skillnaden är att 3700+, har färdigt en högre multipel, men om man sänker multipeln så får man den ner till en M-AMD64 2800+ 35w.
Så jag antar att även gamla hederliga XP processorerna är byggda på samma princip
Nej, de är svalare, går på lägre vcore jämfört med vanliga bartonerna, vilket gör att du kan klocka mer om du höjer volten. Ja, sunkig förklaring, jag är trött och sjuk, egentligen borde jag inte skriva alls.
October 10, 2002
Mean Machine wrote: [quote=warzo]Varför är alla så intresserade av mobila processorerna.. Dom är ju precis lika som vanliga processorerna.
Nej, de är svalare, går på lägre vcore jämfört med vanliga bartonerna, vilket gör att du kan klocka mer om du höjer volten. Ja, sunkig förklaring, jag är trött och sjuk, egentligen borde jag inte skriva alls.
Precis.. å sänker du multipeln på en vanlig snabbar prolle så kan du dra ner vcore på den till samma som mobila varianten 🙂
February 12, 2003
warzo wrote: [quote=Mean Machine][quote=warzo]Varför är alla så intresserade av mobila processorerna.. Dom är ju precis lika som vanliga processorerna.
Precis.. å sänker du multipeln på en vanlig snabbar prolle så kan du dra ner vcore på den till samma som mobila varianten 🙂
Jo, men hur ofta går det 100% stabilt?
Iofs, sänker du mutipliern på den sänker du även overallspeeden, eller hur?
Men de klockar, hursomhelst rätt mycket bättre. Har du sett en vanlig Barton 2400+ gå i 3.2 ghz? 😛
October 10, 2002
Mean Machine wrote: [quote=warzo][quote=Mean Machine][quote=warzo]Varför är alla så intresserade av mobila processorerna.. Dom är ju precis lika som vanliga processorerna.
Men de klockar, hursomhelst rätt mycket bättre. Har du sett en vanlig Barton 2400+ gå i 3.2 ghz? 😛
Alltså, vad jag menar är att det i slutändan är samma processor. Den är bara olika klockade och drar därfö olika ström. Men de låter ju klart bättre att klocka en 2400+ mobil lika högt som en 2800+ desktop processor.
Stabiliteten har it någo problem. Jag har testat det på min bärbara. Den har en 3400+ (2200Mhz) DTR (desktop replacement) processor. Det är egentligen samma processor som desktop varianten bara att den skall vara riktigt lite strömsnålare. Men om jag slår ner den i 1800Mhz, så får jag den å gå på samma spänning som den processor som säljs som 2800+ (1800MHz, 35w) hur stabilt som hälst. T.o.m på lägre spänning drar jag den igenom Prime95, 3DMark osv.
February 12, 2003
warzo wrote: [quote=Mean Machine][quote=warzo][quote=Mean Machine][quote=warzo]Varför är alla så intresserade av mobila processorerna.. Dom är ju precis lika som vanliga processorerna.
Alltså, vad jag menar är att det i slutändan är samma processor. Den är bara olika klockade och drar därfö olika ström. Men de låter ju klart bättre att klocka en 2400+ mobil lika högt som en 2800+ desktop processor.
Stabiliteten har it någo problem. Jag har testat det på min bärbara. Den har en 3400+ (2200Mhz) DTR (desktop replacement) processor. Det är egentligen samma processor som desktop varianten bara att den skall vara riktigt lite strömsnålare. Men om jag slår ner den i 1800Mhz, så får jag den å gå på samma spänning som den processor som säljs som 2800+ (1800MHz, 35w) hur stabilt som hälst. T.o.m på lägre spänning drar jag den igenom Prime95, 3DMark osv.
Arkitekturen är helt annorlunda, den har kortare pipes för att dra mindre ström, osv...
Nej, fyfan att jag är trött, måste sova, jag ska inte lägga mig i såna här konversationer...
October 10, 2002
Mean Machine wrote:
Arkitekturen är helt annorlunda, den har kortare pipes för att dra mindre ström, osv...
Nej, fyfan att jag är trött, måste sova, jag ska inte lägga mig i såna här konversationer...
Oki, jag sökte direkt på Google efter "difference mobile processor desktop" och fick en artikel där dom skrev såhär,
Information: What's the difference between a Mobile barton and a regular desktop Barton? The Mobile Barton is a regular Barton that can run at the same speed as a desktop version except it can run at 1.45 Vcore. Those processors that can run at 1.45 Vcore are deemed Mobiles those that can't are desktop versions. The lower vcore will allows laptop computers to run cooler. It will also allow for higher overclocks compare to the desktop chip.
Det skulle inte vara lika lönsamt att laga två olika processorer på precis samma soket grund.
March 11, 2003
warzo wrote: Oki, jag sökte direkt på Google efter "difference mobile processor desktop" och fick en artikel där dom skrev såhär,
Information: What's the difference between a Mobile barton and a regular desktop Barton? The Mobile Barton is a regular Barton that can run at the same speed as a desktop version except it can run at 1.45 Vcore. Those processors that can run at 1.45 Vcore are deemed Mobiles those that can't are desktop versions. The lower vcore will allows laptop computers to run cooler. It will also allow for higher overclocks compare to the desktop chip.
Det skulle inte vara lika lönsamt att laga två olika processorer på precis samma soket grund.
Du har ju svarat själv här. Det är skillnad på mobile och desktop. XP-M klarar samma frekvenser vid lägre spänning, och lämnar alltså mindre effekt. Svårare än så är det inte. Och just därför är de populärare än desktopvarianterna.
Och som en extra bonus är mobile-processorerna olåsta, vilket gör dem extra bra för överklockning.
2 Guest(s)