February 12, 2003
denstore wrote: [quote=warzo]Oki, jag sökte direkt på Google efter "difference mobile processor desktop" och fick en artikel där dom skrev såhär,
Information: What's the difference between a Mobile barton and a regular desktop Barton? The Mobile Barton is a regular Barton that can run at the same speed as a desktop version except it can run at 1.45 Vcore. Those processors that can run at 1.45 Vcore are deemed Mobiles those that can't are desktop versions. The lower vcore will allows laptop computers to run cooler. It will also allow for higher overclocks compare to the desktop chip.
Det skulle inte vara lika lönsamt att laga två olika processorer på precis samma soket grund.
Du har ju svarat själv här. Det är skillnad på mobile och desktop. XP-M klarar samma frekvenser vid lägre spänning, och lämnar alltså mindre effekt. Svårare än så är det inte. Och just därför är de populärare än desktopvarianterna.
Och som en extra bonus är mobile-processorerna olåsta, vilket gör dem extra bra för överklockning.
Just det, olåsta är de också...:)
Ni ser, jag ska inte sitta här egentligen...;)
Iofs är min olåst, men mitt mobo vill inte låsa upp det...:burn:
February 12, 2003
Relaxia wrote: Skeppohoj! Ser att tråden fortsatt utan att jag riktigt uppmärksammat den.
Nu har iaf fått hem en ny xp-m 2400+ och hoppas på förbättrade egenskaper 🙂
Tog hem en dvd-brännare samtidigt. De är ju inte lika dyra nu 🙂
Återkom med lite screens om klock...:)
Stepping, btw?
November 5, 2002
Har inte hunnit stoppa in den ännu, så stepping kan jag utan problem bjuda på 🙂
Hmm,kommer inte ihåg vilken del som är den intressanta, så här kommer allt 🙂
AMD på CPUn wrote: AMD Athlon
AXMD2400FJQ4C Z445813H40712
IQYHA 0431FPMW RC 1999 AMD
Vart kan jag hitta massa andra steppings? Jamena ppl som skrivit upp klockresultat osv.
November 5, 2002
I fredags tänkte att jag skulle stoppa i den nya processorn till lanet jag skulle på i helgen.
Bytte och drog en reset på bios... ... ...och den startade ej som den skulle. Skärmen kom ej igång.
"BLÄ!" utbrast jag i ren förtvivlan. Har jag fått en kaputt cpu? Bytte tillbaka och det var samma sak... 🙁
Hade varken tid eller lust att felsöka då jag villa komma iväg. Stoppade i den nya processorn i HTPCn och den statade. Byta plats på lite minnen grafikkort och hårddisk och jag var iväg. Inte egentligen med sämre hårdvara, men i HTPCn´s bios (ASUS A7N8X VM/400) kunde jag inte ställa in någon FSB eller multipel, så jag fick lov att köra i 800MHz 😕
Dagen efter drog jag hem för att fixa lite och då startade den där jag lämnade den dagen innan... Hmm... Det heter ju att tiden löser alla problem. 🙄
Nu skall jag iallafall göra ett försök till. Hoppas det går bättre denna gång. [-o<
November 5, 2002
Ok. Ska prova att köra en reset på bios och byta prollen direkt efter det. Inte för att det borde ha någon betydelse tycker jag, men kanske. Båda processorerna är ju xp-m. Den gamla (några veckor äldre) ville bara inte komma upp i fsb 200.
Sätter igång ... direkt efter att jag hämtat tvätten. 😉
November 5, 2002
Ok. Nu startade den iaf 😀 Vet inte vad det kan ha berott på förra gången. Dock hann jag inte gåför något klockareförsök. Nu går den på 1600MHz iaf 🙂
Ska se om jag kommer upp i högre fsb i eftermiddag. Har fått en massa labbar att förberade till. Om några dar börjar scenariot. 7 labbar på 6 dar :cy:
November 5, 2002
Lite mer uppdatering.
När jag skulle testa 9x210 bidde de någe galet. Den startade ju o så, men wcpuid visade 6x210. Kan ju vara någon bug i bioset. Nåja, nu kör jag i 9x200 och det verkar stabilt. Dags för nästa nivå 🙂
Undrar förresten vad jag kan göra med minnena. Timings skrivs det om, men raten då? BY SPD är det nu. Vad betyder det?
November 5, 2002
Ännu mer uppdatering.
Av någon lustig anledning gillar den inte att ligga på multipel 10. 9,5 gick bra och även 10,5. Ligger nu på 11.
FSBn gick att ha på 220 vid lägre multipel, men över 10 började det krångla. Nu kör jag på jag 2370MHz (11x215) och vcore är på 1.6V. Och tempen ~45°C
Ska försöka sänka vcore lite.
Och som skrivet skulle jag uppskatta lite hjälp med vad jag kan hitta på med minnena.
February 12, 2003
Relaxia wrote: "expert"? Har inget sådant val. Han välja mellan
By SPD, 2:1, 5:3, 3:2, 4:3, 5:4, 6:5, 1:1, 5:6, 4:5, 3:4, 2:3, 3:5, 1:2, AutoDå jag har By SPD ligger "Current DDR Frequency" på samma som FSBn.
Jaha, du snackar rate... Du ska ha den odelad.
För optimal prestanda, men du ska ha nåt i stil med TRAS#, nånting och tre andra (bl.a. CAS latency och sånt kul med), med en siffra efter.
3 Guest(s)