Vilken temperatur är 'ok' och vad är för högt?|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vilken temperatur är 'ok' och vad är för högt?
Sveaborg
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 46
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 6, 2002 - 1:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Min nya rigg med en 1.8 Northwood/Gigabyte GA-8IHXP/Chiefteclåda kom idag och jag tänkte bli av med min överklockningsoskuld på denna.

Temperaturen enligt bios var ca 45 grader 'stock'. Kylning är original CPU-fläkt, original Chieftec lådfläkt och en extra liten Papstfläkt. Inga pastor, inget annat.

Jag har dragit upp lite försiktigt till FSB 108, dvs 1944 Mhz. Efter att ha kört en 3dmark och lirat lite Wolfenstein i en timme är temperaturen nu 48-49 grader. När jag ska jag börja dra öronen åt mig?

Och om överklockningen... vid vilken FSB bör man höja volten (jag antar att det är vcore man ska höja)?

Iceman
Member
Medlem
Forum Posts: 4735
199201
September 6, 2002 - 4:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Just det, det är Vcore som är processorspäningen.
Om du inte använder någon kylpasta alls så är det en god idé att göra det, så att de små utrymmen som inte är täta mellan kylaren och processorn blir tätade och värmen kan ledas bättre.

Jag har sett många som har överklockat P4 en hel del och ändå kör på lägre vcore än standard. Testa att sänka en aning, alltså inte mycket, men nån tiondels volt eller så och se om det fungerar stabilt. Sänker man spänningen så minskar man även tempraturutvecklingen, vilket kan vara bra vid överklockning också 🙂

Om du märker att datorn går ostabilt eller lägger av vid en viss FSB så kan du testa att höja spänningen till processorn lite. Desto hårdare den ska jobba, desto mer kräm behöver den.
(Kräm = effekt på elspråk 😀 )

Sveaborg
Medlem
199202
September 6, 2002 - 4:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok... tack för hjälpen! 🙂

Jag har dock stött på ett annat problem. Jag fattar inte hur jag ska låsa 'pci/agp dividern'... om det nu är möjligt på mitt kort (Gigabyte GA-8IHXP). Jag hittar inget i manualen...

Dessutom har jag blivit rekommenderad att skruva ner minnet från x4 till x3... det fattar jag inte heller hur jag ska göra... (jag kan ändra från PC800 till PC600 - är det samma sak?).

Innan jag blivit klok på de sakerna vågar jag inte skruva upp FSB'n mer. Tempen verkar dock vara helt ok upp till FSB 112 - 44-45 idle och 48-49 efter ansträngning.

Sveaborg
Medlem
199204
September 6, 2002 - 4:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Läste på Hard OCP att om man sätter FSB till 133 försvinner problemet med PCI divider och minnet ('everything revert back to normal')... jag bad en kort bön och testade... och än så länge fungerar det. Inga andra förändringar gjorda (volt standard 1.456).

Ska köra en 3d mark och sen kolla tempen...

EDIT: Först kraschade 3d mark direkt efter första deltesten. Ökade vcore +0.05. Låste sig istället senare i 3d mark. Drog ner FSB'n till 115... 😕

Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
199222
September 6, 2002 - 5:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kör min 1800A@2413MHz(2.4B)@1.46v

Jag har ett Gigabyte GA-8IRX...

Det funkar helt klockrent, trots att jag endast har 1.46v på prollen...
Har dock AS2 (arctic silver) som sänker tempen en hel del...

Idle: 35-37

Fulload:MAX 54 grader (Efter att cpu-usage hade stått på 100% i 5h en VARM sommardag 8) )...

Vid normal användning ligger tempen på 40 +- 4

Sveaborg
Medlem
199251
September 6, 2002 - 7:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm... undra varför det kraschade för mig.

Har du gjort några förändringar vad gäller den här PCI dividern eller RAM-minnet?

EDIT: Ställde om från PC800 till PC600... verkade vara problemet... nu går den ('n så länge) problemfritt i 2.406 Mhz.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 325
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL