October 17, 2001
Jag undrar vad en 1,4 AMD ska ha för volt om man klockar till 1,5 respektive 1,6...om det nu går att veta??? Orginal kör jag 1,750 utan problem...men när jag testade att klocka till 1,5 kom det upp massa felmeddelande ?? Trotts att jag sedan ökade till 1,800 på volten fortsatte det att cpa?? Ska man öka mer eller är det något man får räkna med??
Tack för hjälpen!
August 17, 2001
1.5v kan en del processorer ha lite problem med särskilt vid 1.4GHz... Antagligen har du nog klockat lite för mycket, ställ in orginal 10,5x133 i ditt fall. Ställ sedan in max volt 1.85v och öka multipeln ett steg i taget tills det inte funkar längre. Glöm inte att hålla koll på temperaturen, skenar den iväg över 60 har du klockat lite för mycket.
October 17, 2001
July 6, 2001
December 22, 2000
men faan.. lyssna inte på dom där. JÄVLIGT okunniga svar. att maxa volten och sedan klocka är HELT fel metod. man klockar så mycket det går med standard volt. sedan höjer man stegvis. och så klockar man lite till. o så höjer man stegvis.... man jobbar sig uppåt . inte bara maxa o kör. det är inte en bra metod och du kommer garanterat att komma betydligt längre i din klockningsresta om du följer mitt tips.
självklart kommer du sluta på att ha maxat volten o seda nvilja ha mer men kör försiktigt så lär du dig...
May 23, 2001
Lyssna på [dannzig]! Har du bra minnen så öka fsb:n och se hur högt du kommer med det. Ger lite bättre prestanda än att bara höja multipeln. Kan även behöva öka I/O-volten för att grafikkort och minnen ska hänga med, var själv tvungen att höja I/O-volten från 3,3V till 3,45V för grafikkortets skull när jag kom upp i en fsb på 150 MHz.
August 17, 2001
Jag måste ju försvara mig vid sådana angrepp. Vem har nått sin högsta klockning på något annat än maxvolt?? Inte en enda!
Att först öka fsb'n är också helt fel om man ska nå högt i MHz, har man lite pci-kort som modem/nätverkskort/ljudkort osv. kommer man aldrig högt med fsb klockning. Öka först multipeln, sen kan du öka fsb'n till kanske 140MHz eller nåt sånt, högre kommer de flesta inte pga pci/agp korten i datorn.
May 23, 2001
Har 1 agp grafikkort, 1 pci ljudkort, 1 pci nätverkskort och 1 pci tv-kort. Kör nu fsb:n i 148 MHz, 152 MHz med bättre, och högljuddare cpufläkt. Kan vara tur, vet ej, men han kan ju alltid testa. Själv testade jag ALLA alternativ, svårt att veta om man får ut mesta möjliga av processorn annars. Visserligen tar det längre tid att öka i små steg, och testa systemet noggrant vid varje höjning, men risken att något pajar är ju i princip lika med noll.
October 17, 2001
October 17, 2001
December 23, 2000
Det ger ofta bättre prestanda att köra med ökad fsb än att bara köra med enbart multipelklockning. Öka fsb:n så mycket det går o justera därefter multipeln. Det kan ju vara så att om du minskar fsbn 2MHz eller så så kan du öka multipeln ett steg till o.s.v. Det gäller att hitta rätt inställning mellan fsb och multipel för att få bästa prestanda!
2 Guest(s)